
«Батько і мати – два сонця гарячі…»
Мета: навчити учнів знаходити і виділяти звертання в реченнях і тексті, правильно інтонувати речення зі звертаннями, розставляти розділові знаки при звертаннях; удосконалювати пунктуаційні вміння; розвивати усне та писемне мовлення; виховувати любов і повагу до членів своєї родини.Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок
Епіграф:
Є в нашій мові прекрасні звертання,
добрі і щирі, чудові слова.
Тими словами усяк без вагання
маму і тата своїх назива.
Н.Красоткіна
Хід уроку
І. Організаційний момент
Пролунав уже дзвінок,
Знов покликав на урок.
Тож і ми часу не гаймо
І роботу починаймо!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Робота з епіграфом
(Діти, як ви звертаєтеся до членів своєї родини? Як називаються такі слова?)
Прослухайте вірш «Прекрасні звертання» у виконанні автора поезії.
ІІІ. Визначення теми і мети уроку
(Учні визначають тему і мету уроку разом з учителем)
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
Клоуз-тест
Звертання – це…
На письмі звертання виділяються…
В усному мовленні звертання виділяються…
Звертання може стояти на початку, в … та в … речення
Самоперевірка
V. Вивчення нового матеріалу на основі повторення
1. Робота з підручником
Опрацювати матеріал підручника самостійно (ст. 62 – 63)
(Учні опрацьовують матеріал підручника самостійно з олівцем іроблять підсумки. Позначки:! – уже відомо;? – невідомо)
Робота з опорною схемою
1. Клична інтонація
2. Пауза
Звертання (Зв.) – слово
або словосполучення,
що називає того, до кого
звертаються у мовленні
Зв., ….(!?)
…, зв., ….(!?)
…, зв.(!?)
Проблемне завдання
(Упродовж уроку заповнити схему)
Вибірково-розподільна робота
Знайти і розподілити за колонками поширені і непоширені звертання із
вірша.
Прекрасні звертання
Є в нашій мові прекрасні звертання,
Добрі і щирі, чудові слова.
Тими словами усяк без вагання
Маму найкращу свою назива:
Мамо, матусенько, мамочко, ненько,
Матінко, усміх твій ніжний ловлю.
Мамонько рідна, моя дорогенька,
Я над усе тебе в світі люблю.
(Зробити висновки про поширені і непоширені звертання в схему)
5. Робота з текстом
Визначити тему і головну думку тексту. Знайти слова в тексті на підтвердження головної думки.
Густим лісом ішли двоє подорожніх – Дідусь і Онук. Була спека, подорожнім захотілося пити.
Нарешті вони прийшли до струмка. Тихо дзюрчала холодна вода. Подорожні нахилилися, напилися. Дідусь сказав:
Спасибі тобі, струмочку.
Онук посміхнувся.
Чому ти посміхаєшся, онучку? – спитав Дідусь.
Навіщо Ви, дідусю, сказали струмкові спасибі? Адже він не жива істота: не почує Ваших слів, не знатиме про Вашу подяку.
Дідусь замислився. Струмочок все дзюрчав і дзюрчав. У лісі співали пташки.
Помовчавши, Дідусь сказав:
Це так… Струмочок нічого не почує. Якби води напився вовк, він міг би і не подякувати, а ми не вовки, а люди – не забувай цього, Онучку. А знаєш, для чого людина говорить спасибі? Знаєш, кого це слово підносить?
Онук замислився. Він ще ніколи не думав над цим.
Людину, - сказав Дідусь. – Ми говоримо спасибі для того, щоб не стати ні вовком, ні ослом, ні безмозкою куркою…
Проблемне запитання: чи є звертаннями виділені слова?
Зробити висновок про Ти і Ви в схему
VІ. Виконання практичних завдань
Пунктуаційний практикум
(На основі вправи 131 – перші 3 речення виконують учні 1 ряду,
Наступні 3 – учні 2 ряду).
Творче завдання в парах
Дібрати якомога більше звертань до слів:
1 пара – тато; 2 пара – бабуся, 3 пара – дідусь, 4 пара – братик, 5 пара - сестричка.
Скласти по два речення з дібраними звертаннями.
VІІ. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу
Учень біля дошки складає узагальнюючу розповідь про звертання,
використовуючи вже заповнену схему
1. Клична інтонація 1. Зв. ≠ членом речення
2. Пауза 2. Ти, Ви ≠ звертанням
Звертання (Зв.) – слово
Непоширене або словосполучення, Поширене
Матусю що називає того, до кого Люба матусю
звертаються у мовленні
Зв., ….(!?) Зв! ….(!?)
…, зв., ….(!?)
…, зв.(!?)
VІІІ. Підведення підсумків уроку
Виконання тестових завдань
Виділіть речення зі звертанням.
А Я люблю свою маму
Б Доброго дня, бабусю!
В Ви не підкажете мені, котра година?
Якщо звертання стоїть на початку речення і вимовляється з кличною інтонацією, то після нього треба ставити:
А Кому
Б Знак питання
В Знак оклику
Звертання бувають:
А Поширені і непоширені
Б Складні і прості
В Головні і другорядні
Виділіть речення з поширеним звертанням.
А Рідко, нене, згадую про тебе.
Б Україно! Ти моя молитва.
В Рідна мати моя, завжди згадуватиму про тебе.
Визначте речення з непоширеним звертанням.
А Живи, Україно, живи для краси.
Б Скажи мені, мій братику, де тебе шукати?
В З-за моря припливла сюди, кохана чарівнице?
У якому реченні правильно розставлено розділові знаки при звертанні?
А Здрастуй, сонце, і здрастуй, вітре!
Б Мир і любов Україно, неси!
В Біла хато хто тебе таку намалював?
Взаємоперевірка
ІХ. Домашнє завдання
Повторити § 16 (ст. 62 – 63)
Високий рівень складності – скласти діалог (розмова з домашніми), вживаючи звертання.
Достатній рівень складності – вправа 130.
Середній рівень складності – вправа 129 (виписати поширені і непоширені звертання).