
- розвивати зв'язне мовлення учнів;
- виховувати любов до рідної мови.
Тип уроку: узагальнення й систематизації знань
Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.
Методи роботи: «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Сенкан», робота в групах.
Обладнання: підручник, опорний конспект по темі «Дієслово», дидактичний матеріал, мультимедійна презентація
Хід уроку.
І. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Вчитель. Розповідь про дієслово.
Всі ми в дитинстві любили слухати казки, а потім їх і читати. Пропоную вам пригадати дитинство та послухати незвичайну казку. В Мовному Королівстві мирно існували багато героїв (Іменник, Прикметник,Числівник, Займенник, Дієслово, Прислівник, Прийменник, Сполучник, Частка, Вигук). Вони жили дружно, тільки Дієслово і Іменник постійно сперечалися: хто з них головніший. Дієслово завжди скаржилося друзям, що Іменник говорив про нього зневажливо, обзивав невдахою, що, мало того, Дієслово неперехідне, а ще має вид недоконаний та й невідомо, якого роду-племені. Чи були звинувачення Іменника вірними? Яку роль відіграє Дієслово у мовленні? Чого кожен з вас очікує від уроку?
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Вчитель. У своїх зошитах запишіть число і тему. Сьогодні ми систематизуємо і узагальнимо знання про дієслово, зокрема його граматичні ознаки - це час, число, особу, рід, вид, спосіб, вдосконалимо вміння розпізнавати дієслова серед інших частин мови, визначимо роль дієслова у зв'язку слів у реченні.
ІІІ. Узагальнення окремих фактів, подій, явищ.
Вчитель. Дієслово - це важлива частина мови, про яку ми багато дізналися на попередніх уроках. Метод «Мікрофон»» (Бліц-опитування)
- Які граматичні ознаки дієслова вам відомі?
- Які види дієслова ви знаєте?
- На які питання відповідає неозначена форма дієслова?
- Назвіть часи дієслова.
- Дієвідміни дієслів та їх закінчення.
- Яку синтаксичну роль виконують дієслова?
- У яких способах можуть вживатися дієслова?
- Назвіть способи творення дієслів.
- Яким членом речення виступає дієслово?
- Як пишеться НЕ з дієсловами?
ІV. Повторення й узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань.
Вчитель. Пригадайте форми дієслова, і ваше перше завдання буде з'єднати стрілочками форми дієслова і слова-приклади
Неозначена форма Опадає
Особове дієслово Засипано
Дієприкметник Розфарбувавши
Дієприслівник Жовтіючий
Безособові форми Кружляти
2 Завдання Інтерактивна вправа «Сенкан».
Вчитель. Складемо вірш про осінь.
Іменник, 2 прикметники, 3 дієслова, 1узагальнююче речення, іменник-синонім
Назвіть дієслова, запишіть їх, змінюючи за часами.
Вчитель. Отже, які часи дієслів ви знаєте?
3. Завдання Робота в групах
Вчитель. Кожна з груп отримує завдання на картках.
Завдання: змінити дієслова у:
І гр. - Теперішньому часі
ІІ гр.- Минулому часі
ІІІ пара - Майбутньому часі
(Іти, писати, читати, знати, лежати, бігти, водити, світити).
Як розпізнати дієслова у часових формах?
4 Завдання Вправа “Знайди пару”
Вчитель. Ви знаєте, що дієслова є двох видів: доконаного і недоконаного. Як розпізнати види дієслова?
Завдання: до поданого слова підібрати слово іншого виду, утворивши пари за видом.
Промовляти----------------------промовити;
Описувати-------------------------- описати
Розмовляти---------------------- порозмовляти;
Оберігати------------------------- оберегти;
Списувати------------------------ списати;
Штовхати ----------------------штовхнути.
5 Завдання Гра «Роздягни клен».
Вчитель. На плакаті малюнок дерева і листочки із записаними на них дієсловами.
« Ланцюжок». Діти по черзі виходять до дошки і знімають листочки з клена. На дошку – дієслова І-ої дієвідміни, а на другу – дієслова ІІ-ої дієвідміни.
(Летіли, виблискували, спадаю, щебечеш, жовтів, біжиш, сумує, сидить, стоїш, крутиш).
Отже слова першої дієвідміни мають у третій особи множини закінчення -уть -ють,
2- ать, -ять.
6 Завдання Лавка ерудитів
Вчитель. А зараз присядемо трохи на лавку і відпочинемо.
- Пояснити значення фразеологізмів, до складу яких входять дієслова:
Прикусити язика - замовкнути
Упадати у вічі – бути особливо помітним
Одібрало мову – втратити здатність говорити
Пекти раків – червоніти
Накивати п'ятами – втекти
Поставити крапку над «і» – з'ясувати все до кінця
Пасти задніх – бути позаду
Як води в рот набрати – мовчати
Тримати язика за зубами – мовчати
Взяти гору – перемогти
7 Завдання Розподільний диктант.
Вчитель. Пригадаймо способи дієслів. Записати дієслова у 3 колонки (дійсний, умовний, наказовий)
Розказали б, говори, спілкуйся, балакайте, бесідував, перемовляються, кричить, скажімо, написала б, не торохти, виставила, говоритиме, теревенив би, замовкніть, домовились би, помовчала б.
8 Завдання. Технологія « Асоціативний кущ».
Вчитель.
Які асоціації виникають, коли чуєте слово «осінь»?
- Закрийте очі і уявіть, що ви стоїте у парку, де вже господарює осінь.
Складання розповіді – мініатюри на тему: « Осінь у парку».
А інші учні будуть працювати з деформованим текстом.
Робота в парі. Робота з деформованим текстом.
Завдання: Списати текст, змінюючи порядок речень так, щоб вийшла зв'язна розповідь.
Усюди осені прохолодний відчувається подих.
Сіре частіше затягають небо низькі все хмари.
Повільно повітрі жовтогарячий кружляє в листок.
Тонкі сумовито риплять на осички галявині.
Нещодавно до зелена припала трава землі.
Золота настала осінь.
Діти розповідають складену розповідь.
9 завдання. «Ти – редактор»
Вчитель. Необхідно написати вірно дієслова .
(Не) відвідав, (не) прийшов, (не) зчувся, (не) волити, (не) дописати, (не) здужати, (не) бачити, (не) притомніти, (не) покоїти, (не) вивчив, (не) кладіть, (не) хтувати, (не) покоїти, (не) зупинити.
Вчитель. М.Рильський в одному з віршів писав: «Як парость виноградної лози, плекайте мову. Пильно й ненастанно політь бур'ян. Чистіша від сльози вона хай буде...». Давайте й ми спробуємо «виполоти бур'ян», виправивши лексичні помилки у словосполученнях та реченнях. Тому наступне
10. Завдання: виправити лексичні помилки, редагуючи речення або словосполучення.
1. Я лишаю вас слова. - Я позбавляю вас слова.
2. Приймати участь у міроприємствах. - Брати участь у заходах.
3. Ми прийняли всі міри. - Ми вжили всіх заходів.
4. Лід тронувся. - Крига скресла.
5. Я рахую, що ... - Я вважаю, що…
11 завдання: Робота з підручником. Учні самостійно виконують морфологічний розбір дієслова
Вчитель.: Діти, виконуючи морфологічний розбір дієслова, що ви пригадали? На наступному уроці ми будемо писати контрольну роботу з теми „Дієслово ".
ІV.Підсумок уроку. Метод «Незакінчені речення»
Вчитель. Наш урок завершується. Що ви для себе з'ясували? Спробуйте висловити свої думки у незакінчених реченнях
- Я зумів (ла) …
- Я знав (знала) …
- Я з'ясував (ла), що …
- Найбільші труднощі я відчув (ла) …
- Мені б хотілося ще …
Оцінювання.
ВЧИТЕЛЬ: Українська мова – безмежний океан слів. Сьогодні ми повторили тільки незначну його частину - дієслова та закріпили на практиці теоретичні знання про дієслово.
V. Домашнє завдання.
1) Підготуватись до контрольної роботи за темою «Дієслово»;2) Написати міні-твір на тему «Пишаймось рідною мовою»