Мета: узагальнити знання учнів із вивчених тем, виявити рівень знань, умінь та навичок із метою корекції; розвивати логічне мислення, вміння висловлювати власні думки, навички раціонального використання навчального часу; виховувати інтерес до наслідків власної праці, пунктуальність.
Обладнання: різнорівневі тестові завдання і питання до контролю за темою у двох варіантах.
Теорія літератури: соціально-психологічний роман, соціально-побутова повість.
Тип уроку: контроль, корекція знань та вмінь.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Варіант І
Початковий рівень
(Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.)
1. Укажіть, хто з відомих українських письменників назвав І. Нечуя-Левицького «всеобіймаючим оком України», «артистом зору»:
2. Укажіть, що є предметом зображення в повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я»:
3. Установіть відповідність між персонажем твору та його портретом.
Портрет 1 «…здорові загорілі руки, широке лице… сухорляве і бліде, наче лице в ченця, високий лоб посічений густими дрібними зморшками»; 2 «…висока на зріст, рівна станом, але не дуже тонка, з кремезними ногами, з рукавами, позакачуваними по лікоть, з чорними косами, вона була ніби намальована на білій стіні»; 3 «…ніколи не сміявся гаразд, як сміються люди, а його насуплене лице не розвиднялося навіть тоді, як губи осміхались»; 4 «молоде довгасте лице було рум'яне. Веселі, сині, як небо, очі світились привітно і ласкаво…». | Персонаж А Карпо; Б Лаврін; В Омелько Кайдаш; Г Мелашка; Д Мотря. |
Відповідь
1 | 2 | 3 | 4 |
В | Д | А | Б |
Середній рівень
(Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.)
Продовжте речення:
4. Засобами творення комічного в повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» є…
5. І. Нечуй-Левицький написав такі твори на історичну тематику: …
6. Патріотичний пафос повісті «Князь Єремія Вишневецький» І. С. Нечуя-Левицького полягає у…
Достатній рівень
7. Виконайте одне із завдань. (Правильна відповідь оцінюється у 2 бали.)
- Що у творчості І. Нечуя-Левицького дало підстави І. Франкові назвати письменника «великим артистом зору»?
- Назвіть відмінні ознаки гумору й сатири.
- Розкрийте високу національну свідомість, почуття обов'язку образів персонажів повісті «Князь Єремія Вишневецький» І. С. Нечуя- Левицького.
Високий рівень
8. Виконайте одне із завдань. (Правильна, змістовна, грамотно оформлена відповідь оцінюється в 4 бали.) Напишіть творчу роботу за однією із тем:
- Моє ставлення до синів і невісток Омелька Кайдаша.
- Національне і загальнолюдське в повісті «Князь Єремія Вишневецький» І. С. Нечуя Левицького.
Варіант II
Початковий рівень
(Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.)
1. Що заперечує автор у повісті «Кайдашева сім'я» комічними ситуаціями і сценами?
2. Укажіть, який жанр української прози започаткував І. Нечуй-Левицький:
3. Літературний псевдонім І. Нечуй з'явився з виходом повісті:
Середній рівень
(Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.) Продовжте речення:
4. І. Нечуй-Левицький працював у жанрах…
5. Дайте визначення. Соціально-побутова повість — це…
6. І. С. Нечуй-Левицький у повісті «Князь Єремія Вишневецький» порушує такі проблеми:…
Достатній рівень
7. Виконайте одне із завдань. (Правильна відповідь оцінюється у 2 бали.)
- Визначте основні особливості стилю письменника.
- Що мав на увазі І. Франко, коли говорив про І. Нечуя-Левицького як «виключно українського письменника»?
- У чому драматизм долі Тодозі Світайлихи (повість «Князь Єремія Вишневецький» І. С. Нечуя-Левицького)?
Високий рівень
8. Виконайте одне із завдань. (Правильна, змістовна, грамотно оформлена відповідь оцінюється в 4 бали.)
Напишіть творчу роботу за однією з тем:
- Відгук на один із прочитаних творів І. Нечуя-Левицького.
- «Кайдашеві звички» в сучасному житті.
- У чому трагізм долі князя Єремії Вишневецького (І. С. Нечуй-Левицький «Князь Єремія Вишневецький»)?
V. Домашнє завдання
1. Випереджувальні завдання:
1) Підготуватися до повідомлення про життєвий і творчий шлях письменника, укласти хронологічну таблицю життя і творчості Панаса Мирного.
2) Систематизувати матеріал про його творчу спадщину.
3) Підготувати добірку висловлювань видатних діячів культури про Панаса Мирного.
2. Завдання для решти класу: дібрати цікаві факти із життя Панаса Мирного.