БУДЬ ЯК ВОДА
Поль і Петро товаришували, хоча характери у них були різні. Тихий Поль мав скромну вдачу й усім поступався, Петро був наполегливим і рішучим. Він завжди сперечався з Полем і спростовував усі його висловлювання.
— Сонце дарує нам світло й життя, — говорив Поль.
— Сонце може спалити все живе й перетворити землю на пустелю, — заявляв Петро.
— Потрібно бути як земля. Вона годує людей, хоча вони часом гублять її.
— Людина повинна бути як неприступна скеля, тоді ніхто не заподіє їй шкоди, — заперечував Петро.
Одного разу вчитель розсердився й сказав друзям:
— Кожен із вас має рацію, але в природі все гармонійно. Ви повинні це зрозуміти. Ідіть і навчайтеся згоди й гармонії у природи.
Засмучені друзі пішли у світ. Вони дійшли берега річки. Поль подивився на плин води й сказав:
— Ми маємо бути смиренними, як вода, яка нижча за все довкола.
— Ми маємо бути наполегливі, як вода. Вона змітає все на своєму шляху, навіть каміння стирає дощенту, — тут же заперечив Петро.
Друзі сперечалися довго. Аж тут до них підійшов старець і, усміхаючись, мовив:
— Проходячи мимо, я почув вашу суперечку. Навіщо ви сперечаєтеся? Вода, як і все в природі, має подвійне значення. «Людина повинна бути як вода, що нижча за все довкола, але сильніша навіть за камінь».
Друзі перезирнулися, посміхнулися й побігли назад до школи.
Запитання і завдання
Хто із друзів, на вашу думку, мав слушність під час суперечки?
Чому вчитель послав друзів учитися у природи?
Що друзі зрозуміли після слів мудреця?
Дітей об'єднують у пари. В інсценуванні-діалозі вони повинні розповісти про подвійне значення різних природних явищ, наприклад:
дощ дає вологу рослинам, але злива може спричинити повінь;
мороз зберігає продукти, але може заморозити людину;
вітер може принести свіже повітря, а може перетворитися на ураган.