Мета:
навчальна: продовжувати знайомити школярів з творчим доробком В. Сосюри, повторити відомості з теорії літератури (поняття про інтимну лірику), опрацювати ідейно-художній зміст поезії «Васильки» та поезії «Осінь»;
розвивальна: розвивати вміння виразно й вдумливо читати поезію, уміння висловлювати власні думки, робити висновки;
виховна: виховувати почуття поваги до українських майстрів слова, пошану до щирого почуття кохання.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, портрет Володимира Сосюри.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми й мети заняття
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
ІV. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань
Коментар учителя
Інтимна лірика — умовна назва ліричного твору, у якому панівний мотив — любовна пристрасть автора. Інтимна лірика розкриває широкий діапазон душевних переживань, постає найяскравішим художнім документом історії людського серця.
Пейзажна лірики — назва ліричних творів, у яких головним мотивом є осягнення краси природи, а через неї — заглиблення у філософські таємниці світобудови.
Вірш «Васильки». Історія створення, жанр, зміст, головна думка
Про історію створення поезії сам автор розповідав так: «В 1938 році, коли минуло мені сорок літ, я написав «Васильки»… Добре пам'ятаю свій настрій у той вечір, коли з’явився цей вірш. Щоб точно його висловити, треба було б сказати: «Васильки я написав разом з Марією». (Марія Гаврилівна — дружина поета, кохання до якої протягом життя надихало його).
Цей роздум-мініатюра про вічну красу життя написаний під впливом відомої однойменної народної пісні.
У творі В. Сосюра торкається філософського питання про швидкоплинність життя, те, що треба цінувати кожну його мить, бачити прекрасне навкруги. Хіба це не щастя — йти поруч із коханою людиною, милуватися її блакитними очима, радіти хлібному полю й порівнювати рідні очі з голубими квітами-васильками! Свою доброту, любов поет хоче передати нащадкам, щоб і ті, «далекі», були «сповнені привіту» й пошани до своїх предків
Виразне читання твору Бесіда за змістом прочитаного
Які враження у вас виникли після прочитання твору?
Як, на ваш погляд, вірш пов'язаний з особистим життям поета?
Виходячи зі змісту твору, чи можна бути впевненим у тому, що любов — вічна? Свою думку доведіть.
Що, на ваш погляд, у вірші уособлюють васильки?
Чи вважає ліричний герой себе щасливим? Чому? Чи може щастя бути тривалим?
Яка тема твору?
Яка його основна ідея?
Спробуйте визначити віршовий розмір твору.
Проведення тестового опитування
1. Колір, який переважає у творі:3. Жанр лірики «Васильки»:
4. Васильки росли:
5. Квітки ліричний герой порівнює з кольором:
6. На видноколі можна було побачити:
7. «Одсіяють роки, мов…» — продовжте рядок поезії:
8. Кохання з роками може перетворитися на:
9. У невідомий час летять:
10. Ліричний герой звертається й описує красу:
11. Другий, невідомий час буде сповнений:
12. У тексті поезії васильки порівняно з:
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
Вивчити поезію напам'ять.