Хід уроку
I. Організаційний моментII. Актуалізація опорних знань
Мовленнєва розминка
Робота над скоромовкою
Шепче вітер: «Ша-ша-ша!
Шубку білочка знайшла!»
Шелестить трава похила:
«Шубку білочка купила!»
Шепчеш ти і вірю я:
Шубка в білочки своя!
Г. Чубач
Читання вірша Лесі Українки «Вишеньки»
Робота над загадками
Гуляє в полі, та не кінь,
Літа на волі, та не птиця. (Вітер)
Поламав дахи й дерева вітер-хуліган —
Бешкетує, шкодить людям грізний... (ураган).
Сильний вітер в океані затопив багато шхун,
Якщо хвилі валунами, знають люди — це... (тайфун).
Цей гарячий вітровій
називають... (суховій).
О. Шнуренко
У Негоди-Непогоди
Хата без дверей.
З тої хати, як подує,
Аж летить усе. (Вітер)
У Негоди-Непогоди
Друг був Вітровій,
Як вони вдвох танцювали,
Починався... (буревій).
А Негоду-Непогоду
Вітер здув із хмари в воду.
Пішли хвилі синім морем,
Називалося то... (штормом).
А Негода-Непогода
Замітала хату.
Так махала помелом,
Що летіло все селом. (Буревій)
Ю. Терен
III. Робота за «Читанкою» (с. 57–59)
Вступне слово вчителя
— Якщо ти полюбляєш подорожувати, то повинен знати, що мандрувати в далекі казкові краї краще з Вітром, але не звичайним, а Волелюбним. Адже він літав за море та гори, вивчив всі мови світу. Вирушай разом із ним у подорож!
Опрацювання тексту А. Григорука «Волелюбний вітер»
1) Читання тексту вчителем.
— Хто такий вітер?
— Які в нього імена?
2) Словникова робота.
Бриз — легкий береговий вітер, який дме вдень із моря, а вночі — із суші.
Самум — сухий гарячий вітер у пустелях.
Смерч — повітряний вихор великої руйнівної сили, який захоплює пісок, воду.
Буревій — дуже сильний вітер, ураган, буря, бурелом.
3) Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання оповідання учнями.
— Прочитайте останнє речення. Що відповість вітер?
4) Читання тексту учнями «ланцюжком».
— Відтворіть інтонацією, як говорить вітер.
— Яким буває вітер?
— Що робить вітер, коли він добрий? Що він робить, коли лютий?
5) Робота над ілюстраціями.
— Розгляньте ілюстрації до казки. Який саме момент на них зображено? До малюнків доберіть речення з казки.
6) Прочитайте слова. З якого стовпчика ви візьмете слова, щоб розказати про добрий вітер? про лютий вітер?
лагідний | лютий |
ніжний | руйнівний |
добрий | нестримний |
7) Удосконалення техніки читання.
Відшукування речень за початком
— Я читатиму початок, а ви — кінцівку речення.
Я — син... (повітряного океану).
У спеку... (обдмухую всіх прохолодою).
Наповнюю... (суднам вітрила).
Змушую... (працювати вітряк).
Запилюю... (злаки,квіти і трави).
— Який вітер все це робить?
Читання усмішки за особами (с. 59)
IV. Підсумок уроку
— Що цікавого дізналися на уроці?