Мета: вчити учнів виконувати звуковий аналіз фонетично нескладних слів, послідовно називати звуки на слух та з опорою на графічну схему, будувати звукові моделі слів; закріплювати вміння складати речення з різною кількістю слів; розвивати фонематичний слух; виховувати культуру спілкування.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Логопедична розминка
1. «Смачне варення».
Рот напіввідкритий, кінчиком язика повільно облизнути верхню й нижню
частину губи в обох напрямках по 5 разів.
2. Усмішка «Трубочка».
Посміхнутися, старанно розтягуючи губи, а згодом витягнути їх уперед
«трубочкою».
3. «Старенька бабуся».
Закусити обидві губи зубами й утримувати в такому положенні 5–10 с.
4. «Лопатка».
Загинати язик на верхню губу. Повторити 8 разів.
III. Повторення вивченого матеріалу
Аналітичні вправи на виділення зі слів окремих звуків (на початку і в кінці)
Мишка, шуба, вікно, пеньок, рись, олівець, хліб, струмок, день.
Синтетичні вправи на утворення складу (злиття) різних звуків
[л], [о] — ло; [т’], [і] — ті; [ц’], [а] — ця; [з], [у] — зу; [р’], [у] — рю.
Гра «Упіймай звук [р]»
Учитель читає слова. Якщо в слові є звук [р], діти плещуть у долоні один раз, якщо звук [р’] — два рази.
Жаба, ромашка, річка, дідусь, небо, олівець, ряска, тигр, лебідь, гребінь, хвиля, море, зірка, скарб, осел.
Гра «Хто найуважніший?»
Учитель читає невеличкий текст. Діти уважно слухають, а потім на запитання «Скільки речень у тексті?» — піднімають стільки паличок для лічби, скільки речень було в тексті.
лісових тварин багато клопоту. Білка ховає у дупло горіхи. Їжак тягне
нору сухе листя. Ведмідь набирає жиру.
Закріплення вмінь співвідносити умовне позначення звуків, складів з реально вимовлюваними в словах
На дошці — малюнок лисиці і синиці.
— Розгляньте схему під малюнком лисиці. Який останній склад у цьому слові? (ця) А який голосний звук чуємо в кінці складу? (Звук [а]) Послухайте інше слово — синиця. Чи є в цьому слові такий самий склад? Де він чується? (У кінці)
— І ще одне цікаве завдання. Його зможуть виконати тільки уважні учні. Чи є в словах лисиця і синиця ще однаковий склад, крім останнього ця? (Учні з'ясовують, що другий склад у слові «лисиця» і перший у слові «синиця» — однаковий — си).
— Розкажіть, що ви знаєте про синичок?
Синичка з'їдає або згодовує малятам стільки комах, скільки важить сама. Отака синичка! Тому взимку — а зима незабаром настане — синичок та інших птахів слід обов'язково підгодовувати.
Фізкультхвилинка
Станьте, діти, чітко в ряд,Вирушаємо у сад.
Руки вгору піднімаєм,
Наче яблука зриваєм.
Назбираємо багато,
Щоб узимку ласувати.
IV. Побудова звукових моделей слів
— Відгадайте загадки, побудуйте звукові моделі до слів-відгадок.Він великий і красивий,
Як біжить, то в'ється грива.
«І-го-го! І-го-го!» — не впіймаєте його. (Кінь)
Мокра вата пропливає,
З неба воду проливає. (Хмара)
Золотиста і пригожа,
На гарбуз я трішки схожа,
Та на смак я не така,
А солодка і м'яка. (Диня)
Гілочки рогаті,
А плоди — крилаті. (Клен)
Біленький він, неначе сніг,
Його краса чарує всіх,
І на свою чарівну вроду
Сам загляда у синю воду. (Лебідь)
V. Підсумок уроку
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
— Що найбільше запам'яталося?
— Які завдання викликали труднощі?
Гра «Продовж речення»
— Сьогодні на уроці я вчився...
— Найбільше мені сподобалося...
— Хочу ще краще навчитися...
— Розкажу батькам...