- навчальна: продовжувати роботу над твором Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки», зокрема закцентувати увагу школярів на другій частині трилогії, що має назву «Пригоди Робінзона Кукурузо»; навчати знаходити в тексті елементи комічного, аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях;
- розвивальна: удосконалювати вміння виразно читати й коментувати найцікавіші епізоди тексту, характеризувати улюблених героїв, розкривати риси їхньої вдачі, аргументувати свою думку;
- виховна: формувати активну життєву позицію, уміння толерантно й аргументовано доводити свою думку, відстоювати власну точку зору.
Обладнання: підручник, портрет В. Нестайка.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний моментІІ. Оголошення теми й мети заняття
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу. Колективна робота
Прокоментуйте наведені вислови. Чи погоджуєтеся ви з цими міркуваннями?
1. Кожна пригода — до мудрості дорога. 2. Давні пригоди боронять від шкоди.
3. Пригоди участь згоди. 4. Хто по морю поплавав, тому калюжа не страшна. 5. Як віз ламається, чумак ума набирається. 6. У пригоді пізнавай приятеля. 7. Одна бджола меду не наносить. 8. У лиху годину узнаєш вірну людину.
Літературний диктант
1. Імена та прізвища головних героїв. (Ява Рень (Іван), Павлуша Завгородній) 2. «От хлопці! Орли! Соколи! Гангстери, а не хлопці! Нема на них буцегарні!» Хто так сказав про хлопців? (Дід Салимон) 3. Перша кандидатура бика… (колгоспний бик Петька), друга… (цап Жора), третя… (корова Контрибуція). 4. Кому адресовані слова: «Яке в тебе велике і ніжне серце! Ти єдина розумієш і жалієш нас. Дякуємо тобі… (корово). 5. Ява запропонував зробити підводного човна зі … (старої плоскодонки). 6. «Як влупить, своєю кістлявою рукою по штанях — два дні чухаєшся!» Про кого ці слова? (Про баштанника,дідаСалимона) 7. Степана Карафольку ми не любимо, бо… (він щодня чистив зуби, робив зарядку, учився на самі п'ятірки, поводився в школі бездоганно тощо). 8. Ім'я фараона, якого обрав Павлуша (Гаменготеп) 9. «Може, найбільше з усіх слів людських — це слово…» (дружба).
Бесіда з учнями
1. Розкажіть, чому Ява не зміг скласти екзамен? 2. Як повівся Павлуша, дізнавшись про проблеми свого друга? 3. Хто такі Бурмило й Книш? Чому хлоп-ці вирішили, що чоловіки замишляють зле? 4. Як хлопці опинилися в кукурудзі? 5. Хто врятував хлопців? 6. Як у сільмазі жартували над хлопця-ми? 7. Чому Ява вирішив піти з дому? 8. Яке прізвисько він собі взяв? Чому? 9. Як хлопці назвали острів? Чому? 10. Чому юннати прибули на острів Переекзаменовки? 11. Як склалися стосунки Кукурузо та Павлуші з новими знайомими? 12. Чому хлопці виявилися героями?
Робота зі схемою
Заповніть схему, указавши всіх головних і другорядних персонажів твору.

Робота з текстом. Виразне читання
1. Знайдіть та прочитайте епізод, у якому хлопці зрозуміли, що самостійно з кукурудзи вибратися не зможуть. 2. Знайдіть та виразно прочитайте епізод, у якому йдеться про нічну пригоду на острові. 3. Знайдіть та виразно про-читайте епізод, про те, як Кукурузо вів щоденник.
Робота з таблицею
назва епізоду | Прийоми зображення комічного |
«Хлопці загубилися в кукурудзі» | |
«Павлушу зустріли в сільмазі» | |
«Напад незнайомця на острові Переекзаменовки» | |
«Напад на діда Вараву» |
Робота із засобами образної виразності
Прочитайте засоби мовної виразності, які використовує автор для створення комічного ефекту. Згрупуйте їх у три групи, виокремивши епітети, метафори й порівняння.
Нам'яти вуха; сталь, а не характер; прекрасна, благородна ідея; причепи-лося те ім'я до нього, як реп'ях до собачого хвоста; найкращий друзяка; мисливець завзятий; розлючений бик; червоний, мов рак; півдня загоряв на ізоляторах (на стовпі); все, що було поганого на дорозі, ми підібрали на свої штани і сорочки; очі, наче тракторні фари; славний, знаменитий, могутній єгипетський фараон; землю гребе, як екскаватор; схожий, як свиня на коня; червоно-біло-зелена каша; репаються смугасті бомби; страшнюче мурмило; ллється червона кавуняча кров; вітер гуляє по сцені; ми жували слова; червоні, як маки.
Літературна гра «Так чи ні»
1. Павлушу після пригоди в кукурудзі почали дражнити Робінзоном Кукурузою. (Ні) 2. Книш і Бурмило хотіли виловити горілку, яка затонула в річці під час війни. (Так) 3. Кукурузо закохався в дівчинку Валю. (Так) 4. Дівчин-ку, яка подобалася Павлуші, звали Ганею. (Так) 5. Ява на острові таємно готувався до екзамену. (Так) 6. Острів хлопці назвали островом Переекзаменовки. (Так) 7. Глобулус — це одноклітинна водорость. (Так) 8. Кукурузо збрехав дідові, що піде до тітки Ганни, а сам поїхав на острів Переекзаменовки. (Так)
«Мікрофон»
1. Чи хотіли б ви, щоб у вас був такий друг, як Ява чи Палуша? 2. Чи втекли б ви разом з Явою на острів на місці Павлуші? Чому?
V. Підсумок уроку
VI. Домашнє завдання
Прочитати наступну частину твору «Тореадори з Васюківки».