
Завдання: Узагальнити знання учнів з теми «Прості та складні речення», навчити учнів створювати міні проекти за темою та презентувати їх, створити умови для кожного учня для його самореалізації.
Тип уроку: Урок узагальнення та контролю знань.
Вид уроку: Урок-огляд знань з комп'ютерною підтримкою.
Обладнання: картки, тести, залікові листи,комп'ютерна програма «Репетитор».
Хід уроку.
- Організаційний момент. 1,5 хв.
- Актуалізація опорних знань: 3,5 хв.
- Лінгвістичний диктант-самостійна робота.
Просте речення – це……
Складне речення – це……
Види простих речень -…..
Види складних речень -…..
Види складнопідрядних речень -…..
Види складносурядних речень -….
(Проводимо взаємоперевірку, підраховуємо бали.)
- Узагальнення та перевірка набутих знань:
- Назвати основні пунктограми у простому реченні, виділити граматичну основу речення, дати характеристику йому - дослідження речення
- (7 хв.)
І група – Сіно пахне рідними травами, далеким дитинством,зеленими луками. Уві сні я більше не літаю, кажуть, просто більше не росту. Щасливої ж вам, дітоньки, дороги.
ІІ група – Все прагнуло дощу: поля, гаї,переліски. Дмитрик, восьмилітній хлопчик,вискочив з душної хатинки. Внизу, над самим Дніпром, розкинувся Поділ.
ІІІ група – Він, казати правду, любив пожартувати. Сповнені сили, ми рушили в путь. Всупереч зовнішній легковажності, Люба напрочуд чесно уміла зберігати таємниці.
Керівник кожної групи по черзі надає слово своїм товаришам, які аналізують досліджене ними речення..
- Визначити види складнопідрядних речень – тестові завдання, пояснити свій вибір (самостійна робота.) – 15 хв.
1. Ми їхали в Крим,щоб відпочити.
А – часу,
Б – причини,
В – мети.
2. Там, де ти колись ішла,тиха стежка зацвіла.
А – умови,
Б – місця,
В – мети.
3. Кличуть мене далекі краї, мов казкові дитячі мрії.
А – з'ясувальне,
Б- порівняльні,
В- допустові.
4. Пташки, що так співали, у вирій вже поодлітали.
А – з'ясувальне,
Б – означальне,
В – умови.
5. Добре жить тому, чия душа і дума добро навчилася любить.
А – способу дії,
Б- місця,
В – часу.
6. Куди кінь з копитом, туди й рак з клешнею.
А – часу,
Б – мети,
В – місця.
(за програмою «Репетитор»)
Кожна група створює опорний конспект (міні проект) за результатами тесту і презентує його присутнім:
І група – Т 78
ІІ група –Т 75
І група – Т 79
За кожну правильну відповідь учень отримує 0,5 балів.
Підраховуємо бали і виставляємо в залікові листки.
- Підсумок уроку: 5 хв.
- Фронтальна бесіда за планом:
- Синтаксис простого речення;
- Тире між підметом і присудком.
- Однорідні члени речення.
- Звертання, вставні слова і словосполучення.
- Уточнюючі члени речення.
- Розділові знаки в складносурядному речення.
- Складнопідрядне речення.
- Види підрядних речень.
Домашнє завдання. 1 хв.
- Учні, які засвоїли матеріал на високому рівні: підготувати матеріал до конференції «Пряма мова. Діалог» (випереджаюче завдання)
- Учні, які засвоїли матеріал на достатньому рівні: Скласти діалог «Як готуватись до ЗНО»
- Учні, які мають знання на середньому та достатньому рівні: повторити матеріал попередньої теми та виконати вправи стор. 124.
ЗАЛІКОВИЙ ЛИСТОК
Учня (учениці) 11 класу _______________________________________
Тема: «Узагальнення знань про просте та складне речення»
№ завдання | Вид роботи | Кількість балів |
І | Лінгвістичний диктант | З бали |
1 | Просте речення -? | |
2 | Складне речення -? | |
3 | Види простих речень -? | |
4 | Види складних речень -? | |
5 | Види складнопідрядних речень -? | |
6 | Види складносурядних речень -? | |
ІІ | Тестові завдання визначити вид складнопідрядного речення: | 3 бали |
1 | Ми їхали в Крим, щоб відпочити А-часу, б-причини, в-мети. | |
2 | Там де ти колись ішла, тиха стежка зацвіла А-умови, б-місця, в-мети. | |
3 | Кличуть мене далекі краї, мов казкові дитячі мрії. А-з'ясувальне, б-порівняльне, в-допустове. | |
4 | Пташки, що так співали, у ірій вже поодлітали. А-з'ясувалшьне, б-означальне, в-умови. | |
5 | Добре жить тому, чия душа і дума добро навчилася любить. А-способу дії, б-місця, в-часу. | |
6 | Куди кінь з копитом, туди й рак з клешнею. А-часу, б-мети, в-місця. | |
ІІІ | Виконання завдань на комп'ютерній картці «Репетитор» | 6 балів |
12 завдань | ||
Загальна кількість балів: | ||
Кожна правильна відповідь – 0,5 балів |
Додаток
СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ
Види підрядних | Озна-чальні | З'ясу-вальні | Обставинні | |||||||
ступеня і способу дії | місця | часу | причинові | мети | порівняльні | допустові | наслідкові | |||
Сполучники | що, щоб, неначе, ніби, як | що, як, щоб, неначе, ніби | що, щоб, чим, тим, мов, наче, неначе, ніж, ніби, як | як, тільки, як | бо, тому що, від того що, через те що | щоб, для того щоб, з тим щоб, аби | як, мов, неначе, як немов би | хоч, хоча, дарма що, незважаючи на те, що | так, що | |
Сполучні слова | який, чий, де, куди, котрий | хто, який, чий, де, котрий | скільки, наскільки, як | де, куди, звідки | коли, поки, доти | |||||
Вказівні слова | той, такий, весь, всякий, все, кожний | той | так, такий, до того, настільки | там, скрізь, туди, звідти | доти, тоді, поки | для того |

