
2)розвивальна: розвивати вміння аналізувати та узагальнювати вивчений матеріал; розвивати творчі здібності учнів;
3)виховна: виховувати любов до рідного краю через творчість українських письменників, прищеплювати почуття прекрасного з метою естетичного розвитку учнів.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Форма уроку: урок – віночок.
Методи і прийоми:
1)словесні: бесіда, елементи дискусії;
2)практичні: метод вправ;
3)інтерактивні: робота в малих групах, метод очікування
Обладнання: підручник, картки із завданням.
Хід уроку
І Організаційний момент.
Вчитель. Добрий день. Перед тим як розпочати наш урок, давайте проведемо вправу і визначимо, з яким настроєм ви прийшли на урок. Перед вами в довільному порядку розкладені кольорові смужки, вам потрібно підняти ту, яка вам до вподоби і відповідає вашому психологічному стану. Я називаю кольори, а ви піднімаєте смужку, яку обрали.
Ключ: червоний – піднесеність;
помаранчевий – радість;
жовтий – приємність;
зелений – спокій;
фіолетовий – тривожність;
синій – сум;
чорний – незадоволення;
білий – складно визначитися.
Вчитель. Дякую вам за щирі відповіді. Сподіваюсь, що хто прийшов на урок із поганим настроєм, то він поліпшиться, а ті, хто прийшли з гарним, то ваш настрій не зіпсується.
ІІ Оголошення теми й форми проведення.
Вчитель. Вивчаючи українську мову і літературу, ми знаємо, що український народ має багато звичаїв, обрядів і символів, і одним із символів є віночок. І я пропоную провести наш урок саме у формі віночка. Усі згодні? Тож почнемо.
Взагалі український віночок – це не просто красота, а й оберіг, «знахар душі», бо у ньому є така чародійна сила, яка біль знімає і здоров'я відновлює.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель. Дивлячись на нашу тему, скажіть, чого ви очікуєте від уроку? Дякую. Але я теж сподіваюсь, що ви під час уроку:
1 – удосконалите і систематизуєте відомості про односкладні речення;
2 – удосконалите вміння визначати тип односкладних речень;
3 – навчитесь правильно використовувати у мовленні види односкладних речень;
4 – розвинете вміння аналізувати та узагальнювати вивчений матеріал;
5 – виховаєте любов до рідного краю через творчість українських письменників.
ІV Основний зміст роботи.
Вчитель. Поставивши завдання на цей урок, ми переходимо до їх виконання, під час уроку будемо з вами вплітати квіти у наш віночок.
Першою квіткою, яку ми повинні вплести, буде мальва. Це символ віри, надії та любові. Але для того, щоб її вплести, нам потрібно виконати різні завдання. І оскільки квіти складаються з пелюсток, то під час уроку ми будемо збирати пелюстки, виконуючи певні завдання.
Пелюстка «Повторення»
Завдання: зробити синтаксичний розбір наведених речень.
- Ми палко любимо свою країну.
- Учні нашої школи на канікулах хочуть поїхати на екскурсію до Києва.
Вчитель. Добре. Отже, дивлячись на ці речення, ми бачимо, що вони двоскладні, а які ж це речення односкладні?
Дякую. Давайте візьмемо другу пелюстку.
Пелюстка «Бліц - опитування»
Завдання: дайте відповіді на питання.
- З чого складається граматична основа речення?
- Які речення називаються двоскладними?
- Яке речення називається односкладним?
- Які види односкладних речень з головним членом у формі присудка ви знаєте?
- Які види односкладних речень з головним членом у формі підмета ви знаєте?
- Чи потрібен в односкладному реченні другий головний член?
Пелюстка «Домашнє завдання»
Вчитель. Вдома ви повинні були підготувати діалоги – поділитися враженнями про прочитану книгу, статтю, переглянутий кінофільм, використавши у своєму мовленні односкладні речення.
Пелюстка «Перетворення»
Завдання: усно перебудуйте подані двоскладні речення на односкладні о –о.
- Я на вбогім сумнім перелозі буду сіять барвисті квітки.
- Ми любим дивитись на зорі, на їх неосяжну сім'ю, шукаєм в буремному морі по зорях дорогу свою.
- Я візьму шматок літа, кину в воду і зварю чистим злотом оповиту, не розбризкану зорю.
Вчитель. Ось і готова наша перша квітка, можемо вплести її у наш віночок.
Наступна квітка, яку ми повинні зібрати, буде барвінок. Він символізує життя. Ця рослина тягнеться до людського житла. Зимою відвар з барвінку п'ють від простуди, а влітку барвінком прикрашають святковий хліб, дім, плетуть весільні букети. Цілий рік його шанують, і вважають символом життя. Отже, почнемо збирати пелюстки барвінку.
Пелюстка «Виберіть»
Завдання: розділити речення в три колонки.
Означено – особові речення | Неозначено – особові речення | Двоскладні речення |
1 – Як одягалися в давнину. 2 – На чиїх раменах стоїмо. 3 – Вона підкорила Європу. 4 – За що цінують дуб? 5 – Про що розповідають кольори? 6 – Бережімо багатства природи. 7 – Чого не знайдеш в Україні? 8 – Падають зірки. 9 – Як висихають озера? 10 – Коли капають картоплю? 11 – В Україні досліджують атом. 12 – Топчу, топчу ряст.
Пелюстка «Завершіть»
Завдання: переписати прислів'я, завершивши їх.
- За добро віддячують добром, а не…
- Роботу роблять не лише терпінням, а й…
- Добру думу думають без зайвого…
- Упізнають вовка і в…
- Вміючи, печуть хліб і з …
Для довідок: Злом, умінням, шуму, баранячій шкурі, каменю.
Пелюстка «Зробіть вибір»
Завдання: завдання в парах. Випишіть у табличку спочатку номери н – о речень, а потім о – о.
- Нехай утрем дрібні сльози, заплакані очі.
- Не ховайте скарби ваші, нерозумні люди, не закопуйте у землю.
- Бо й тут, мабуть, не спитають про матінку рідну.
- Для добрих друзів відчиняю дім і маю серця щиру нагороду.
- Обкрутили ланцюгами та й забрали до команди.
- Згадаю тебе до схід сонця в неділеньку рано.
- Тепер не мають і коли про теє споминати.
№ речення | |||||||
Букви |
Завдання: підставте букви, які відповідають цифрам, і прочитайте назву найвищої гори в Україні. 1 – е, 2 – р, 3 – г, 4 – л, 5 – о, 6 – а, 7 - в
Вчитель. Ми завершили збирати другу квітку – барвінок. Можемо вплести у наш віночок. Продовжуємо далі збирати квіти із пелюстків – завдань. І наступна квітка – ромашка. Вона дарує людям здоров'я. Її вважають символом доброти і ніжності. Перша пелюстка у нас уже є, тому почнемо виконувати завдання з другої.
Пелюстка «Робота з підручником»
Завдання: підручник, сторінка 80, вправа 142 усно. Прочитайте текст. З'ясуйте, про який вид односкладного речення йдеться у кожному з висловлювань. Чи вдалося, на вашу думку. Односкладним реченням охарактеризувати себе?
Пелюстка «Відпочиньте»
Завдання: Оберіть зручну позу, сидячи на стільці. Голову схиліть на груди, руки можна покласти на коліна. Розслаблення м'язів приносить відчуття спокою. Тому повторюйте (можна про себе):
- Я заспокоююсь
- Я дихаю легко
- Я відпочиваю. Відпочиває моє тіло, мозок.
- Я почуваю себе зовсім спокійно
- Я здоровий
- Я впевнений у собі
- Сили мої відновились
- Я знову можу виконувати завдання
(Під час вправи звучить спокійна музика ).
Пелюстка «Фразеологічна хвилинка»
Завдання: розкрити значення кожного із вжитих у прислів'ях фразеологізмів. З'ясувати, до якого типу односкладних речень подані прислів'я належать.
- Працюй до сьомого поту;
- Як не вмієш пекти хліба, то пектимеш раків;
- До нових віників пам'ятатимеш.
- Пелюстка «Творче моделювання»
Завдання: змоделювати народні вислови, дібравши їхнє продовження з другого стовпчика. Визначити вид кожного односкладного речення.
| не відженеш і бичем |
| то не буде й скуки |
| вертаєшся до хліба |
| а до їди – таки бийте |
| та й у спину – рогачем |
| а робить за комара |
| не встигнеш і до самої ночі |
| щастя шукає |
| з боргами вставатимеш |
Вчитель. Ось і готова ромашка. Вплітаємо і продовжуємо нашу роботу. Наступна квітка – волошка. Ця квітка у вінку символізує чисту радість та сподівання, що живуть у кожній людській душі.
Пелюстка «Творче конструювання»
Завдання: з поданими особовими дієсловами скласти пари речень: а) двоскладне, б) односкладне, безособове. Підкреслити граматичні основи.
Пахне, затихло, шумить.
Пелюстка «Перебудуйте»
Завдання: подані двоскладні речення перебудувати на односкладні безособові.
- Зайвих не хочем ми слів.
- Знов ковдра хмар затягує блакить.
- Кущ омитий чистою росою.
- Сміхом – жартом село заметене.
Вчитель. Можемо і волошку вплести у наш вінок. У нас залишається ще одна квітка, яку нам потрібно зібрати. Це незабудка. Український народ вважає її символом вічності.
Пелюстка «Творча робота»
Завдання: використавши 4 – 5 називних речень, скласти й записати опис шкільного подвір'я.
Пелюстка «Заповніть таблицю»
Завдання: співвіднести речення за типом односкладних речень.
1.означено – особове | 1.Вік живи – вік учись. |
2.неозначено – особове | 2.Любімо Вітчизну, єдину у світі. |
3.узагальнено – особове | 3.Нас зустрічають хлібом – сіллю. |
4.безособове | 4.Сніг і вітер, ніч зимова. |
5.називне | 5.Світає. Край неба палає. |
V Закріплення вивченого матеріалу.
Вчитель. Виконавши всі завдання, ми вплели у наш віночок п'ять квіточок, але взагалі у вінку повинно бути сім, тому ми просто їх додамо, оскільки у нас закінчились типи односкладних речень. Це мак, який уособлює собою вічну боротьбу між добром і злом; і безсмертник – символ здоров'я. Але мені здається, що у нашому вінку чогось не вистачає. Так правильно – стрічок. І ви маєте змогу їх самостійно вплести, написавши на них, що ви сьогодні запам'ятали найбільше, дізналися нове, досягли. Вам дається одна стрічка на парту, тому ви працюєте в парах.
Я називаю колір стрічки і пояснюю, що він означає, а ви тим часом вплітаєте свою стрічку.
Коричнева – символ землі годувальниці;
Жовта – символ сонця;
Зелена – символ краси і молодості;
Синя – символ води;
Блакитна – символ неба;
Помаранчева – символ хліба;
Фіолетова – символ мудрості;
Рожева – символ щирості та привітності.
Червона – символ добробуту та багатства.
VІ Підбиття підсумків уроку.
Вчитель. Дякую вам за роботу на уроці, я впевнена, що ваші очікування, так як і мої, справдилися, які ми ставили на початку уроку. А чи змінився ваш настрій, давайте перевіримо.(Вчитель називає колір, а учні піднімають стрічки)Я бачу, що у деяких настрій змінився, у позитивну сторону. На уроці ви плідно працювали, тому отримуєте оцінки у відповідності до критеріїв. Вони перед вами на партах. Оголошення оцінок.
VІ Домашнє завдання.
- Повторити правила про односкладні речення.
- Виконати вправу 184 (письмово).