Урок «Речення з кількома рядами однорідних членів», 8 клас

05 листопада, 2016 0
Урок «Речення з кількома рядами однорідних членів», 8 клас
МЕТА: ознайомити учнів з поняттям про речення з кількома рядами однорідних членів, сформувати вміння знаходити однорідні члени, різні ряди однорідних, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними членами; розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами та використовувати їх в усному та писемному мовленні, навчити моделювати схеми речень з однорідними членами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти естетичному розвиткові особистості восьмикласників засобами краси природних надбань.

ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань; захист проектів

ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації до творів Зачарованої Десни, пейзаж річки; презентація творчої

групи.

Епіграф до уроку:

Чарівний світ пливе переді мною…

О.Довженко

Девіз уроку: «Пам'ятаймо: знання – для мудрості й доброти».

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Учитель зачитує уривок

Благословенна будь, моя незаймана дівице Десно, що, згадуючи тебе вже много літ, я завжди добрішав, почував себе невичерпно багатим і щедрим. Так багато дала ти мені подарунків на все життя.
Далека красо моя! Щасливий я, що народився на твоєму березі, що пив у незабутні роки твою м'яку, веселу, сиву воду, ходив босий по твоїх казкових висипах, слухав рибальських розмов на твоїх човнах і казання старих про давнину, що лічив у тобі зорі на перекинутому небі, досі, дивлячись часом униз, не втратив щастя бачити оті зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шлях.

Напевне, всі ви здогадалися,

що це уривок з твору … «Зачарована Десна» Олександра Довженка.

Що символізує Десна у творі (символ дитинства)

За допомогою чого Олександр Довженко творить великий і чарівний світ дитинства? (За допомогою художнього слова)

Що допомагає змалювати річку Дитинства Довженку?

(Ускладнення, ОЧР, звертання.)

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів на уроці.
Сьогодні ми з будемо працювати над рядами ОЧР. Будемо вчитися знаходити ряди ОЧР, вчитимемося розрізняти ряди ОЧР від складних речень.

Отже, запишіть у зошити тему уроку: «Ряди однорідних членів речення». Пам'ятаймо: знання – для мудрості й доброти.

А ще ми вирушимо сьогодні у казкову подорож дитинства Олександра Довженка. Генії починаються змалку… Пам'ятаєте? Або: усі ми родом з дитинства.
Ми маємо привілей доторкнутися душею до тієї краси, щоб вийти після уроку іншими – кращими, чистішими, добрішими.

Цілевизначення.

Які завдання поставите перед собою? (Відповіді учнів)

Чому саме цей матеріал необхідно вивчити?

У чому полягає важливість цього матеріалу для вас особисто?

Який результат ви повинні отримати в кінці роботи?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  • Пояснення нового матеріалу
  • Робота з підручником
  • Заповнити таблицю новими даними
  • Що нового дізналися?
  • Скільки рядів може бути?
  • Слово вчителя

Дитинство... Кажуть, що це найщасливіша пора життя. Але цінувати його ми починаємо тільки тоді, коли воно минає або вже пішло від нас назавжди.
«Дайте до дитинства щасливий квиток», — просять деякі. А чи треба? Чи варто повертатися туди, де вже був? А може, варто йти вперед і відкривати для себе все нові й нові далечіні? Так, дитинство — це прекрасна пора, але минає воно дуже непомітно. Як сон... Життя тече плавно, без поштовхів і різких заворотів. Тебе люблять, плекають, часом лають, але теж люблячи. І раптом — грім серед ясного неба: одного разу ти прокидаєшся і розумієш, що дитинство закінчилося, помахало тобі яскравим крилом уже і минулого і сховалося, полетіло до інших берегів, країн, далеко, звідкіля немає пороття. Більше ти його не побачиш ніколи. Дитинство, навіть не саме дитинство, а його відголоски, залишаються в нас у душі, у пам'яті. Це підтримує нас, допомагає не падати духом у важкий час.

Яким же був той Берег Дитинства, від якого відчалив малий Сашко і до якого причалив уже зрілий Олександр.

Своїми результатами щодо даного дослідження поділиться творча група, яка працювала над проектом «Де витоки української душі?»

Міні-проект «Берег Дитинства Олександра Довженка»

Лінгвістичне спостереження. «Хто це?»

Давайте пригадаємо, хто допомагав пізнавати світ малому Сашку?

Прочитати речення, записати. Підкреслити ОЧР, встановити, до яких слів вони відносяться; вказати, якими членами речення вони виражені, яким зв'язком поєднані.; обґрунтувати розташування розділових знаків.

Він був наш добрий дух лугу і риби. Гриби й ягоди збирав він у лісі краще за нас усіх і розмовляв з кіньми, з телятами, з травами, з старою грушею і дубом.

Про кого з героїв твору йде мова? (Про діда Семена)

Як і хто називав діда у творі? (Мати – чорнокнижником, односельці – синоптиком).

Довідка. Речення розповідне, неокличне, просте, двоскладне, поширене, повне, ускладнене ОЧР; 1 ряд:він – що робив?- збирав і розмовляв (однорідні присудки, сполучниковий зв'язок);

2 ряд: збирав – кого? що? – гриби й ягоди (однорідні додатки, сполучниковий зв'язок);

3 ряд: розмовляв – з ким? чим? – з кіньми, з телятами, з травами, з грушею і дубом (однорідні додатки, змішаний зв'язок).

Уривок 2

Багато бачив я гарних людей, але такого … не бачив.
Скільки він землі виорав, скільки хліба накосив! Як вправно робив, який був дужий і чистий. Жарт любив, точене, влучне слово. Такт розумів і шанобливість.

Словникова робота

Такт – почуття міри, вміння поводитися, дотримуватися правил пристойності.

Словотвір Такт- тактовний, тактовність, прис. тактовно.

Синонім – делікатність.

Омонім – 1. Муз. Метрична музична одиниця; графічне зображення меж такої одиниці (ноти між двома вертикальними рисками). 2. Ритм руху, дії; кожний із рівномірно повторюваних рухів або ударів.

Назвіть орфограми, які зустрічаються в реченнях?

Речення розповідне, неокличне, просте, поширене,повне, ускладнене ОЧР;

1 ряд: любив – що? – жарт, слово (однорідні додатки, безсполучниковий зв'язок);

2 ряд: слово – яке? – точене, влучне ( однорідні означення, безсполучниковий зв'язок).

V. Опрацювання вивченого матеріалу.

1. Слово вчителя.

Поезію дитинства творить Олександр Довженко у своїй кіноповісті. В одних рядках люди, в інших – природа. А яка чарівна вона навкруги Десни! Природа живе, безперервно змінюється. Той невеликий клаптик землі біля Десни – такий собі земний рай, що його Довженко не бачив більше ніде у світі у своєму дорослому житті. Як там пахнуть стиглі яблука й огірки, а яка музика бринить, коли клепають косу! А яка там щедра природа.

2. Відеосюжет «На Десні»

3. Робота з текстом.

Прочитати. Знайти речення з рядами однорідних членів.

Я лежу на возі. Навколо, спинами до мене, дід і батько з косарями. Мене везуть у царство трав, річок і таємничих озер.

Пахне огірками, старим неретом волока, хлібом, батьком і косарями, пахне болотом і травами. Чумацький віз тихо рипить піді мною, а в синім небі Чумацький Шлях показує дорогу. Дивлюсь я на моє небо і повертаю з возом і косарями праворуч і ліворуч, і зоряний всесвіт повертає разом з нами.

Прокидаюсь на березі Десни під дубом. Сонце високо, косарі далеко, коси дзвенять, коні пасуться. Пахне в'ялою травою, квітами. А на Десні краса! Лози, висип, кручі, ліс - все блищить і сяє на сонці. Стрибаю з кручі в пісок до Десни, миюся, п'ю воду. Вода, ласкава, солодка. П'ю ще раз, убрівши по коліна і витягнувши шию, як лошак, потім стрибаю на кручу і гайда по сінокосу. І вже я не ходжу, а тільки літаю, ледве торкаючись лугу. Вбігаю в ліс - гриби. У лози - ожина. В кущі - горіхи. В озері воду скаламучу - риба.

Дайте назву тексту?

Скажіть, які речення за будовою переважають у ньому?

Які це неповні речення? Зачитайте їх, правильно інтонуючи.

Поясніть правопис чумацький віз – Чумацький Шлях?

(чумацький віз – відносний прикметник, Чумацький Шлях – назва сузір'я).

Які ще народні назви сузір'я ви знаєте? (Молочний шлях, Божа дорога). Запишіть цей ряд.

Довідка

Згідно з легендою чумаки їздили до Криму по сіль, орієнтуючись вночі на світлу смугу на небі. Також вживається назва Молочний шлях.

Божа дорога — давня українська назва Чумацького Шляху. Цією дорогою нібито у золотій колісниці їздить пророк Ілля (християнський наступник праукраїнського й праслов'янського Перуна) і гримить, метаючи золоті стріли блискавиць у демонів.

Лози, висип, кручі, ліс - все блищить і сяє на сонці.

Довідка

1 ряд: що? - лози, висип, кручі, ліс – все (однорідні підмети, безсполучниковий зв'язок).

2 ряд: все – що робить? – блищить і сяє (однорідні присудки, сполучниковий зв'язок).

4. Проблемне питання. Поміркуйте, чому немає ком, хоча наявні повторювані сполучники і?

Працюємо з останнім реченням першого абзацу.

Дивлюсь я на моє небо і повертаю з возом і косарями праворуч і ліворуч, і зоряний всесвіт повертає разом з нами.

Довідка

1 ряд: що роблю? – дивлюсь і повертаю (однорідні присудки, сполучниковий зв'язок);

2 ряд: повертаю – з ким? чим? – з возом і косарями (однорідні додатки, сполучниковий зв'язок);

3 ряд: повертаю – куди? – праворуч і ліворуч (однорідні обставини, сполучниковий зв'язок.

 Слід розмежовувати з'єднані одиничним сполучником однорідні члени речення, між якими не ставиться кома, і складне речення, між частинами якого ставиться кома.

5. Міні-проект «Дитячий світ – це слід на все життя. Який він?»

Країна дитинства – країна казкова.
І часто дорослих вона вабить знову.
І часто дорослі літають у мріях,
Вернутись в дитинство живе в них надія.

- Чому роки дитинства батьки пам'ятають й так часто згадують? над цим питанням працювала 2 творча група і підготувала міні-проект.

6.Творча робота

Сьогодні ми отримали незвичайний лист, адресований саме нам, «8-А клас. Відкритий урок», з вашого дозволу я зачитаю його.

Доброго дня, мої любі хлопчики й дівчатка!

Ви мене вже мабуть не пам'ятаєте, забули. А я вас добре пам'ятаю. Та це ж я ваше Дитинство.

А пам'ятаєте свій перший крок, а мамину усмішку над колискою, а першу вчительку, а перше кохання? А я все пам'ятаю. Я і тепер поруч з вами, тільки у ваших спогадах.

З любов'ю ваше Дитинство.

На жаль, ми дорослі можемо звернутися лише в думках, але ви маєте таку можливість. Напишіть лист своєму Дитинству, використовуючи ряди однорідних членів речення. Будьте коректними і толерантними.

  • Зачитування листів
  • УІ. Підсумок уроку
  • Чи досягли ми поставленої мети на початку уроку?
  • Що нового дізналися на уроці?
  • Поясніть епіграф уроку.
Слово вчителя. Щоб бути щасливим, зовсім не обов'язково повертатися до країни Дитинства. Досить зберігати в серці цю малюсіньку часточку минулого та сподіватися, що вона зігріє моє майбутнє життя й забарвить його в неймовірні й дивні кольори.
VII. Домашнє завдання (на вибір)
написати твір – мініатюру «Чарівний світ пливе переді мною…» О.Довженко, використовуючи ряди ОЧР;
- скласти діалог « Зустріч з Олександром Довженком», використовуючи ряди ОЧР;
- виконати вправу 258 підручника.

Доброго дня, мої любі хлопчики й дівчатка!

Ви мене вже мабуть не пам'ятаєте, забули. А я вас добре пам'ятаю. Та це ж я ваше Дитинство.
А пам'ятаєте свій перший крок, а мамину усмішку над колискою, а першу вчительку, а перше кохання? А я все пам'ятаю. Я і тепер поруч з вами, тільки у ваших спогадах.
З любов'ю ваше Дитинство.

Лінгвістичне спостереження. «Хто це?»

Прочитати речення, записати. Підкреслити ОЧР, встановити, до яких слів вони відносяться; вказати, якими членами речення вони виражені, яким зв'язком поєднані; обґрунтувати розташування розділових знаків.
Він був наш добрий дух лугу і риби. Гриби й ягоди збирав він у лісі краще за нас усіх і розмовляв з кіньми, з телятами, з травами, з старою грушею і дубом.
Багато бачив я гарних людей, але такого … не бачив.
Скільки він землі виорав, скільки хліба накосив! Як вправно робив, який був дужий і чистий. Жарт любив, точене, влучне слово. Такт розумів і шанобливість.
Текст
Я лежу на возі. Навколо, спинами до мене, дід і батько з косарями. Мене везуть у царство трав, річок і таємничих озер.
Пахне огірками, старим неретом волока, хлібом, батьком і косарями, пахне болотом і травами. Чумацький віз тихо рипить піді мною, а в синім небі Чумацький Шлях показує дорогу. Дивлюсь я на моє небо і повертаю з возом і косарями праворуч і ліворуч, і зоряний всесвіт повертає разом з нами.
Прокидаюсь на березі Десни під дубом. Сонце високо, косарі далеко, коси дзвенять, коні пасуться. Пахне в'ялою травою, квітами. А на Десні краса! Лози, висип, кручі, ліс - все блищить і сяє на сонці. Стрибаю з кручі в пісок до Десни, миюся, п'ю воду. Вода, ласкава, солодка. П'ю ще раз, убрівши по коліна і витягнувши шию, як лошак, потім стрибаю на кручу і гайда по сінокосу. І вже я не ходжу, а тільки літаю, ледве торкаючись лугу. Вбігаю в ліс - гриби. У лози - ожина. В кущі - горіхи. В озері воду скаламучу - риба.

Додаткові матеріали міні проекти

Де витоки української душі?

Саме таку назву має наш проект

Епіграфом для нашої роботи ми обрали слова народної пісні:

"Полетіла пісня лебедина,

десь вона у небесах летить.

Як же Лебединій Україні

без ячання лебедів прожити?"

Ключове питання: чому сучасний світ втратив доброту, співчуття, чим загрожує українцям забуття звичаїв і традицій?

Мета проекту: показати вплив народної творчості, трудового оточення на розвиток таланту й формування світогляду письменника Наголосити на почуттях святості родини, України, любові до землі, на якій народився, до людей поряд з якими зростав.

Наш проект складається з двох міні-проектів:

• «Берег Дитинства Олександра Довженка»

• «Дитячий світ - це слід на все життя. Який він?»,


Висновок:

кожна нація, кожен народ має свої звичаї та традиції, що виробилися протягом багатьох століть і освячені віками. У народі існує повір'я, що той, хто забуває звичаї своїх батьків, карається Богом і людьми. Він блукає по світу і ніде не може знайти собі притулку, бо він загублений для свого народу. Щоб з нами такого не сталося, ми маємо усвідомити загадковість творчої душі наших предків, пам'ятати про звичаї, традиції, норми поведінки та погляди, що передавалися з покоління в покоління

Міні-проекти

«Берег Дитинства Олександра Довженка»

Нашим завданням було з'ясувати питання:

  • З яких джерел формувалася особистість письменника, його талант?
  • На яких моральних принципах виховувався малий Сашко?
  • Що робить людину духовно багатою?

Проведене дослідження дає підстави зробити такі висновки

Від Сосниці, від чарівної Десни починалася дорога Олександра Довженка до планети, до людини, про яку він так натхненно думав, для якої так самовіддано творив. Саме в змалюванні людей, дорогих і рідних із дитинства, що вчили та виховували його, наставляли на правильний життєвий шлях, відобразилися велич та широчінь Довженкової душі. Джерелом формування особистості письменника були:


Уроки, які отримав у дитинстві, пам'ятатиме все життя: Уроки людяності, доброти – від родини,

безкорисливості - від батька,

ніжності – від матері,

мудрості – від діда.

Що робить людину духовно багатою?

Проведене дослідження показала, що духовно багатою людину робить - любов до землі, праця на землі, гармонійне співіснування з природою, повага до батьків.

Ми дійшли висновку, що і у творі Довженка "Зачарована Десна" зображено позитивний вплив сім'ї на формування особистості.

Але такого не буває там, де людина не має підтримки у сім'ї, де вона потрібна лише тоді, коли приносить зароблені гроші, де не має любові, поваги, дружби, а все побудоване на власних інтересах, амбіціях та неповазі.

Вірність українським традиціям, звичаям,обрядам – це те, що допоможе сучасній людині не втратити життєві орієнтири, залишитись доброю, співчутливою в сучасному світі.

Дякуємо за увагу!

Міні-проект

«Дитячий світ - це слід на все життя. Який він?»

Завдання нашої творчої групи полягало в проведенні опитування за такими питаннями:

  • Чи хотіли б ви стати дорослими?
  • Ви – художник, якою кольоровою фарбою ви намалювали б своє дитинство?
  • Коли чуєте слово «дитинство», що зринає у вашій пам'яті?

На запитання «Чи хотіли б ви повернутися в дитинство?» більшість опитаних відповіли «ні», тому що вважають,по-перше, людина повинна пройти всі періоди життя, по-друге, кожному треба навчитись долати труднощі, а в дитинстві цього не зробиш. Лише невелика частина відповіла «так», їх приваблює безтурботність дитинства.

А ось щоб змалювати своє дитинство, всі опитані обрали яскраві, оптимістичні кольори:

Жовтий (золотий) – колір літа, тепла, яке відчувають всі в дитинстві;

Блакитний – безтурботність, зелений – колір саду, трави, сіна; а також взяли б у руки всі кольори веселки.

Коли чуєте слово «дитинство», що зринає у вашій пам'яті?

Як бачимо, кожна вікова категорія має свої образи-символи дитинства.


Хто знає, можливо пройде час, і наші слова-символи набудуть нового значення.

Проведене опитування дає підстави стверджувати, що дитинство., навіть не саме дитинство, а його відголоски, залишаються в нас у душі, у пам'яті. Це підтримує нас, допомагає не падати духом у важкий час.

Дякуємо за увагу!

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду