Урок «Складнопідрядне речення з підрядним з'ясувальним», 9 клас

05 листопада, 2016 0
Урок «Складнопідрядне речення з підрядним з'ясувальним», 9 клас
Мета: поглибити знання учнів про складнопідрядне речення, вчити розпізнавати складнопідрядні речення з підрядним з'ясувальним, визначати засоби зв'язку в ньому; розвивати логічне мислення, вміння самостійно робити висновки та узагальнення, формувати комунікативні вміння та навички; виховувати повагу до видатних українських майстрів, любов до природи рідної землі, її багатства та краси, естетичний смак.

Обладнання: індивідуальні завдання для групової роботи, підручник, картки для визначення настрою: червоний — радісний, захоплений; оранжевий - радісний, теплий; жовтий - світлий, приємний; зелений - спокійний, урівноважений; синій - незадоволений, сумний; фіолетовий - тривожний, напружений; чорний - украй

незадоволений.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І.Організаційний момент

1.Вступне слово вчителя.

Доброго дня, дев'ятикласники!

Я зараз трохи схвильована, але радію, адже кожне нове знайомство - це нова зустріч, яка відкриває мені щось цікаве.

А з яким настроєм прийшли ви на урок, давайте визначимо за допомогою кольорових смужок.

2.Інтерактивна вправа «Кольоровий настрій»

ІІ. Актуалізація опорних знань

-А зараз пригадаємо, що ви вже знаєте з теми «Синтаксис»7

1. Інтерактивний прийом «Мозковий штурм»

1 Що вивчає синтаксис? (Словосполучення і речення)

2. Яку одиницю синтаксису ми вивчаємо? (Складне речення)

3. Який різновид складного речення почали вивчати? (Складнопідрядне)

4. Яке речення називають складнопідрядним?

5. Які частини має складнопідрядне речення? (Головну і залежну)

6. Яка частина

називається головною? (Та, від якої ставиться питання)

7. Яка частина називається підрядною? (Та, до якої ставиться питання)

8 Хто графічно зобразить складнопідрядне речення?

9. За допомогою чого поєднуються частини складнопідрядного речення? (Сполучників підрядності або сполучних слів)

9. Чим відрізняються сполучники підрядності від сполучних слів? (У ролі сполучних слів виступають самостійні частини мови, вони виконують синтаксичну роль)

2.Гра «Четверте зайве»

Із поданих чотирьох речень виберіть одне зайве, свій вибір аргументуйте.

1. Згадаймо про мужню і талановиту українку, яка лишила по собі слід у скарбниці загальнолюдської культури.

2. У 1934 році Катерина Василівна Білокур створила картину «Берізка», яка принесла їй всесвітню популярність.

3. Численні листи Катерини Білокур свідчать про те, що її літературний талант не поступався художньому..

4. З біленької селянської хати Білокурів рушила у великі світи творчість, яка була сповнена магічної сили, фантастичної краси.

Окрім СПР з підрядним означальним є ще СПР з'ясувальні та обставинні.

Чим з'єднані частини цього речення?

Що пояснює підрядна частина?

Яке питання можна поставити від головної?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ми продовжуємо говорити про складнопідрядні речення, розглянемо один з видів складнопідрядних речень – складнопідрядне з підрядними з'ясувальними, а також за допомогою цих речень ми будемо вчитись бачити красу і велич природи, зображеної на картинах Катерини Білокур.

Можливо, ви вже знаєте щось про неї?

Я сподіваюся, що ви на сьогоднішньому уроці почуєте ще багато нового і цікавого про неї.

Тож, запишіть у зошити тему уроку «Складнопідрядне речення з підрядним з'ясувальним»

Давайте разом визначимо завдання нашого уроку, що ви хочете дізнатися (яке підрядне речення називають з'ясувальним, особливості його будови) і вміти (визначати головну і підрядну частину, знаходити з'ясувальні речення серед інших підрядних, будувати складнопідрядні речення з підрядним з'ясувальним).

Отже, ми повинні з'ясувати, яке речення називається СПР з підрядним з'ясувальним,визначати засоби зв'язку між частинами, знаходити їх серед інших.

ІV. Засвоєння нових знань

Робота у групах, спостереження і аналіз мовного матеріалу.

Необхідно, дати відповідь на питання:

- Чи є воно є складнопідрядним?

- Знайти головну і підрядну частину?

- На яке питання відповідає підрядна частина?

- Яке місце вона займає? Чи можна головну і підрядну частину поміняти місцями?

- Одне слово чи усю головну частину пояснює підрядна?

- Якщо одне слово, то яка це частина мови?

- Чим поєднані частини?

I група

Катерина Білокур мовби розповідала світові, який талановитий її народ.

II група

Відомо, що батьки не підтримували Катерину в її захопленні.

III група

Понад усе любила малювати квіти і часто розмірковувала, чому ж ніхто в родині її не розуміє.

IV група

Брат стверджував, ніби перший малюнок Катерина виконала на домотканому рушнику.

V група

Катерина Білокур бажала, щоб у неї був час малювати.

- Отже, який висновок можна зробити?

Представники груп по черзі зачитують речення і дають відповіді на запитання.

2.Робота з підручником.

2. Технологія критичного читання.

Учням пропонується попрацювати з теоретичним матеріалом підручника на с.98 -99.

Під час читання зробіть такі позначки:

V – інформація підтверджує те, що учень уже знає;

+ - нова інформація;

! – найбільш важливі думки;

? – інформація, яка дивує учнів.

Бесіда.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

1.Вибірковий диктант

Знайти складнопідрядне з'ясувальне речення, записати його.

Ще коли донька була маленькою, мама ходила до ворожки Федори, щоб дізнатися про долю Катрусі. Виявилося, що доля дівчинки буде нещасливою. Федора навіть пропонувала залишити їй Катерину, бо не мала дітей, але мати відмовилася.

Виконати синтаксичний розбір речення.Один учень виконує на дошці.

Якщо хтось справився: на дошці ви бачите дієслова (казати, слухати, хотіти, думати). Доберіть до них синоніми і складіть складнопідрядне з'ясувальне речення відповідно до тематики уроку.

2.Робота з текстом.

Визначити складнопідрядні з'ясувальні речення.

1954 рік… Париж…

Пабло Пікассо перебуває в стані страшенної депресії. До художника завітав його помічник Ежен.

Пабло Пікассо розповів, що йому дуже погано. Ежен вирішив допомогти другові.

- Поглянь на ці картини, їх малювала малограмотна жінка з України. Вона навіть не знає, що на світі існує Пабло Пікассо! - сказав Ежен.

- О, яка краса! Невже той народ не цінує талантів? Якби ми мали художницю такого рівня майстерності, то змусили б заговорити про неї цілий світ!

На виставці у Франції демонструвалося вісім картин Катерини Білокур. Дві з них викрали, одна з яких — «Цар -колос».

Пізніше художниця намагалася відтворити з пам'яті цю картину. Невідомо, чи була вона такою ж гарною.

А Пабло Пікассо, і справді, саме завдяки картинам Катерини Білокур вийшов із депресії.

Лексична робота зі словом депресія(синоніми, антонім).

ДЕПРЕСІЯ

(в економіці) занепад, спад, застій;

(в душі) пригніченість, пригнобленість, приголомшеність, прибитість, меланхолія, кепський настрій.

Антонім.Ейфорія.

У поті чола – докладаючи великих зусиль.

3. Гра «Конструктор»( творче моделювання).

Продовжіть речення, утворивши СПР з підрядним з'ясувальним.При цьому зміст утворених речень повинен передавати комунікативну тему.

Ми знаємо, що…

Кожен художник прагне, щоб..

Не можна допустити, щоб…

Недарма кажуть, скільки людей, стільки і думок. Хоча речення мали однаковий початок, але закінчили ви їх по-різному.

4. Мовний експеримент

Слово вчителя:

• Чи часто вам доводиться писати твори?

• Чи часто, щоб довести свою думку у творі, ви звертаєтесь до висловлювань відомих людей?

• А що робити, коли ви не можете дослівно повторити думку якоїсь видатної особи, забули, як точно вона звучить? (Відповіді учнів)

Так ви заміняєте ПМ на непряму, тобто передаєте лише зміст висловлювання. Тож я вам пропоную провести мовний експеримент. Перед вами речення з ПМ, перетворіть їх на речення х непрямою мовою. Виконуючи це завдання, пригадайте алгоритм перетворення ПМ на непряму мову. Свої речення зачитайте.

Після відвідування Київського музею Т. Г. Шевченка Катерина Білокур зізнавалася: "А я й не знала, що малюнки олівцем - то цінність".

„В будні мені малювати заборонялося", – згадує вона у листі до художника Матвія Донцова.

«Над усе вона любила свій рідний край — квітучу Україну», — сказав Микола Кагарлицький.

• Чи однакова інформація в реченнях з ПМ і непрямою мовою ( відповіді учнів).

• А чим відрізняються ці речення? (Відповіді учнів).

• Який варіант простіше записати? (Відповіді учнів).

Отже, якщо ви маєте сумнів щодо розстановки розділових знаків при ПМ, в нагоді вам стануть СПР з'ясувальні.

V. Контроль засвоєних знань.

1. «Цифровий диктант» Перевірка знань з даної теми.

Перевірка теоретичних знань з даної теми.

Слово вчителя: Перед вами 6 речень, якщо ви погоджуєтесь зі змістом даного речення, ставте 1 – «Так»; якщо не погоджуєтесь, ставте 0 – «Ні». (Учні виконують диктант).

А тепер обміняйтесь зошитами, зробіть взаємоперевірку. Врахуйте, що кожна правильна відповідь 2 бали. (Код диктанту - на дошці)

СПР з'ясувальне – це таке складне речення, у якому підрядна частина з'ясовує, роз'яснює зміст одного зі слів головної частини, вираженого дієсловом, прикметником, прислівником.

2. Підрядне речення у СПР з'ясувальному завжди стоїть після головного.

Частини СПР з'ясувального з'єднуються за допомогою підрядних сполучників, сполучних слів, інтонації.

Вказівні слова у СПР з'ясувальному стоять у підрядній частині.

Частини СПР з'ясувального рівноправні.

У СПР з'ясувальному розділовий знак тільки кома.

2. Метод «Незакінчене речення»

На уроці я дізнався…

Нас уроці я відчув труднощі…

На уроці мені найбільше сподобалося.. Інтерактивна вправа. Оберіть з-поміж запропонованих кольорів той, що відповідає вашому настрою.

3.Оцінювання. Аргументація оцінок.

VI. Підсумок уроку. Оцінювання.

Метод «Незакінчене речення»

На уроці я дізнався…

Нас уроці я відчув труднощі…

На уроці мені найбільше сподобалося..

2.Інтерактивна вправа. Оберіть з-поміж запропонованих кольорів той, що відповідає вашому настрою.

VII. Домашнє завдання.

П.14 с. 98-99, вправа 156

або твір-мініатюра «Мої враження від картин Катерини Білокур»(« Ви бвчили хоч раз, як плачуть квіти»).

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду