Розробка уроку «Написання не з іменниками», 6 клас

05 листопада, 2016 0
Розробка уроку «Написання не з іменниками», 6 клас
Мета: формувати в учнів уміння правильно писати не з іменниками, обґрунтовувати вибір написання відповідними орфографічними правилами; розвивати пам'ять, логічне мислення, навички систематизовувати здобуті знання, самостійно робити висновки; розвивати культуру усного й писемного мовлення.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок;

Обладнання: підручник Єрмоленко С.Я., таблиця, картки-завдання, тлумачний словник, мультимедійна установка

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Метод «Незакінчені речення»

Морфологія – розділ науки про мову, що вивчає …

Частин мови є …

Всі частини мови поділяють на …

Самостійних

частин мови – 6, це -…

Іменник – це самостійна частина мови, що …

У реченні іменник виконує синтаксичну роль …

Іменник має відмін …

До 1 відміни…

До 2 відміни…

10. До 3 відміни…

До 4 відміни

Розподільний диктант з ключем

Завдання. Розподілити іменники за відмінами

Ключ. Підкресліть у кожному слові другу букву - прочитаєте тему уроку

Поле, вправа, ніч, тигреня, шпак, емаль, мрія, ритм, акуленя, успіх, зелень, сніг, бандура, маля, свічка, антресоль, зерно, юність, ім'я, узбіччя, дитя (слайд 1)

valign="top" width="160">

ІV відміна

Тигреня

Акуленя

Маля

Ім

Дитя

І відміна

Вправа

Мрія

Бандура

Свічка

ІІвідміна

Поле

Шпак

Ритм

Успіх

Сніг

Зерно

Узбіччя

ІІІ відміна

Ніч

Емаль

Зелень

Антресоль

Юність

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку(слайд 2)

ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с.135)

Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитати слова. Пояснити написання не.( слайд 3)

Неділя, неправда, ненависть, недруг, недовіра, невдаха, недолік, негода, недобір, небилиця, нежить, недокрів'я, негідник, немилість.

Пояснити лексичне значення виділених слів, при потребі скористатися тлумачним словником

(Невдаха - людина, якій не щастить у чому-небудь або яка робить щось не так, як треба.

Небилиця - не, чого немає в дійсності; неправда, вигадка.

Недокрів'я - хворобливий стан, який характеризується зменшенням у крові з різних причин кількості червоних кров'яних тілець і гемоглобіну; анемія)

Колективне складання алгоритму «Написання НЕ з іменниками» (слайд 4)

1 крок. Чи вживається слово без НЕ?

2 крок. Чи утворюється слово з протилежним значенням, яке можна замінити синонімом?

3 крок. Чи є НЕДО префіксом, що означає неповноту дії?

4 крок. Чи є протиставлення? (слайд 3)

Попереджувальний диктант. Синтаксичний розбір двох речень

Хай забудеться недоля і неслава давніх літ, щастя рівне й рівна воля засіяють на весь світ! (М.Вороний).У жовтні гріє ціп, а не піч. (Нар. тв.)Троянди там цвітуть і незабудки сині. (Б.Лепкий) Не баранці, а білі коні по морю синьому летять. І клониться ночі у ноги недуга поблідлого дня. (М.Рильський)

VТренувальні вправи на осмислення матеріалу, формування практичних умінь і навичок.

1. Вправа 327

2. Вправа 328

3. Словниковий диктант. Розібрати за будовою слова, що пишуться з не разом

Невидимка, не книга, непосида,не зима, непокора, немовля, недовіра, ненависть, незнайомець, не вітер, невід.

Робота в парах за картками

Списати, завершивши прислів'я. Сформулювати правило про написання іменників з не .

Це не казка, а ….

Пише не перо, а ….

Будь сильний не кожухом, а ….

Найкраща показка – не кулак, а ….

Горілка – не вода, а ….(Народна творчість.)

Для довідок. Билиця. Розум. Духом. Ласка. Народна біда.

VІ. Виконання вправ на закріплення вивченого.

Вибірковий диктант

Через незгоду тратять люди свободу. Великі душі мають силу волі, а слабодухи гинуть у неволі. Його совість чиста, як поцілунок немовляти. Правду говорить не язик, а душа. Краще на волі на вітці, ніж у неволі в золотій клітці. Догоджай не людям, а своїй совісті. Невігласу і гроші не допоможуть. Щастя із нещастям в однім дворі живуть. Дорогий не дарунок, а увага.. Кров не вода, а серце не камінь.(Народна творчість).

Орфографічна естафета (для кожного ряду) «Разом чи окремо» (слайд 5)

Не…года

Не…года

Не…года

Не…тиша

Не…тиша

Не…тиша

Не…мовля

Не… мовля

Не… мовля

Не…вода

Не…вода

Не…вода

Не…нажера

Не…нажера

Не…нажера

Не…роба

Не…роба

Не…роба

Не…забудка

Не…забудка

Не…забудка

Не… роса

Не… роса

Не… роса

Не…діля

Не…діля

Не…діля

VІІ. Підбиття підсумків уроку. (слайд 6)

Дати відповіді на питання:

1. Коли не з іменниками пишеться разом? Навести приклади.

2. Коли не з іменниками пишеться окремо? Навести приклади.

3. Як перевірити правопис іменників з не?

4. Навести приклади іменників, які без не не вживаються.

Рефлексія. (слайд 7)

Дізналися:

Мало нового Чимало нового Багато нового

VІІІ. Домашнє завдання: §41, вправа 329, 332 (слайд 8)

Записати загадки, у яких є орфограма «Правопис не з іменниками»

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду