Розробка уроку «Звертання. Розділові знаки при звертанні», 5 клас

04 листопада, 2016 0

«Батько і мати – два сонця гарячі…»

Тема. Звертання. Розділові знаки при звертанні.

Мета: навчити учнів знаходити і виділяти звертання в реченнях і тексті, правильно інтонувати речення зі звертаннями, розставляти розділові знаки при звертаннях; удосконалювати пунктуаційні вміння; розвивати усне та писемне мовлення; виховувати любов і повагу до членів своєї родини.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок

Епіграф:

Є в нашій мові прекрасні звертання,

добрі і щирі, чудові слова.

Тими словами усяк без вагання

маму і тата своїх назива.

Н.Красоткіна

align="center">Хід уроку

І. Організаційний момент

Пролунав уже дзвінок,

Знов покликав на урок.

Тож і ми часу не гаймо

І роботу починаймо!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Робота з епіграфом

(Діти, як ви звертаєтеся до членів своєї родини? Як називаються такі слова?)

Прослухайте вірш «Прекрасні звертання» у виконанні автора поезії.

ІІІ. Визначення теми і мети уроку

(Учні визначають тему і мету уроку разом з учителем)

ІV. Актуалізація опорних знань учнів

Клоуз-тест

Звертання – це…

На письмі звертання виділяються…

В усному мовленні звертання виділяються…

Звертання може стояти на початку, в … та в … речення

Самоперевірка

V. Вивчення нового матеріалу на основі повторення

1. Робота з підручником

Опрацювати матеріал підручника самостійно (ст.

62 – 63)

(Учні опрацьовують матеріал підручника самостійно з олівцем і
роблять підсумки. Позначки:! – уже відомо;? – невідомо)

Робота з опорною схемою

1. Клична інтонація

2. Пауза

Звертання (Зв.) – слово

або словосполучення,

що називає того, до кого

звертаються у мовленні

Зв., ….(!?)

…, зв., ….(!?)

…, зв.(!?)

Проблемне завдання

(Упродовж уроку заповнити схему)

Вибірково-розподільна робота

Знайти і розподілити за колонками поширені і непоширені звертання із

вірша.

Прекрасні звертання

Є в нашій мові прекрасні звертання,

Добрі і щирі, чудові слова.

Тими словами усяк без вагання

Маму найкращу свою назива:

Мамо, матусенько, мамочко, ненько,

Матінко, усміх твій ніжний ловлю.

Мамонько рідна, моя дорогенька,

Я над усе тебе в світі люблю.

(Зробити висновки про поширені і непоширені звертання в схему)

5. Робота з текстом

Визначити тему і головну думку тексту. Знайти слова в тексті на підтвердження головної думки.

Густим лісом ішли двоє подорожніх – Дідусь і Онук. Була спека, подорожнім захотілося пити.

Нарешті вони прийшли до струмка. Тихо дзюрчала холодна вода. Подорожні нахилилися, напилися. Дідусь сказав:

Спасибі тобі, струмочку.

Онук посміхнувся.

Чому ти посміхаєшся, онучку? – спитав Дідусь.

Навіщо Ви, дідусю, сказали струмкові спасибі? Адже він не жива істота: не почує Ваших слів, не знатиме про Вашу подяку.

Дідусь замислився. Струмочок все дзюрчав і дзюрчав. У лісі співали пташки.

Помовчавши, Дідусь сказав:

Це так… Струмочок нічого не почує. Якби води напився вовк, він міг би і не подякувати, а ми не вовки, а люди – не забувай цього, Онучку. А знаєш, для чого людина говорить спасибі? Знаєш, кого це слово підносить?

Онук замислився. Він ще ніколи не думав над цим.

Людину, - сказав Дідусь. – Ми говоримо спасибі для того, щоб не стати ні вовком, ні ослом, ні безмозкою куркою…

Проблемне запитання: чи є звертаннями виділені слова?

Зробити висновок про Ти і Ви в схему

VІ. Виконання практичних завдань

Пунктуаційний практикум

(На основі вправи 131 – перші 3 речення виконують учні 1 ряду,

Наступні 3 – учні 2 ряду).

Творче завдання в парах

Дібрати якомога більше звертань до слів:

1 пара – тато; 2 пара – бабуся, 3 пара – дідусь, 4 пара – братик, 5 пара - сестричка.

Скласти по два речення з дібраними звертаннями.

VІІ. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

Учень біля дошки складає узагальнюючу розповідь про звертання,

використовуючи вже заповнену схему


1. Клична інтонація 1. Зв. ≠ членом речення

2. Пауза 2. Ти, Ви ≠ звертанням

Звертання (Зв.) – слово

Непоширене або словосполучення, Поширене

Матусю що називає того, до кого Люба матусю

звертаються у мовленні

Зв., ….(!?) Зв! ….(!?)

…, зв., ….(!?)

…, зв.(!?)

VІІІ. Підведення підсумків уроку

Виконання тестових завдань

Виділіть речення зі звертанням.

А Я люблю свою маму

Б Доброго дня, бабусю!

В Ви не підкажете мені, котра година?

Якщо звертання стоїть на початку речення і вимовляється з кличною інтонацією, то після нього треба ставити:

А Кому

Б Знак питання

В Знак оклику

Звертання бувають:

А Поширені і непоширені

Б Складні і прості

В Головні і другорядні

Виділіть речення з поширеним звертанням.

А Рідко, нене, згадую про тебе.

Б Україно! Ти моя молитва.

В Рідна мати моя, завжди згадуватиму про тебе.

Визначте речення з непоширеним звертанням.

А Живи, Україно, живи для краси.

Б Скажи мені, мій братику, де тебе шукати?

В З-за моря припливла сюди, кохана чарівнице?

У якому реченні правильно розставлено розділові знаки при звертанні?

А Здрастуй, сонце, і здрастуй, вітре!

Б Мир і любов Україно, неси!

В Біла хато хто тебе таку намалював?

Взаємоперевірка

ІХ. Домашнє завдання

Повторити § 16 (ст. 62 – 63)

Високий рівень складності – скласти діалог (розмова з домашніми), вживаючи звертання.

Достатній рівень складності – вправа 130.

Середній рівень складності – вправа 129 (виписати поширені і непоширені звертання).
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду