Розробка уроку «Узагальнення та систематизація вивченого про іменник як частину мови. Тренувальні вправи. Морфологічний розбір іменника», 6 клас

04 листопада, 2016 0
Розробка уроку «Узагальнення та систематизація вивченого про іменник як частину мови. Тренувальні вправи. Морфологічний розбір іменника», 6 клас
Мета: повторити, систематизувати і узагальнити знання учнів з теми "Іменник як частина мови";

розвивати логічне мислення, пам'ять, творчу уяву, культуру усного мовлення, уміння правильно висловлювати свої думки; сприяти розширенню світогляду, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати комунікаційні компетенції; формувати в учнів навички співробітництва, сприяти духовно – моральному розвитку школярів, прищеплювати бажання удосконалювати себе;

виховувати любов і повагу до рідного краю.

Обладнання: презентація

Тип уроку: урок – подорож, узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок.

Хід уроку

I. Організація класу

II. Повідомлення

теми і мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми повторимо морфологічні ознаки іменника, його синтаксичну роль, підготуємось до контрольної роботи за темою «Іменник як частина мови». Але наш урок незвичайний, ми з вами сьогодні вирушимо у віртуальну подорож і побачимо сім найкрасивіших природних чудес України.

(Слайд 1)

- Чи знаєте ви, що у 2007 році стартував конкурс «Сім природних чудес України», цей проект дав можливість любителям природи з усього світу дізнатися про казкові місця, яких дуже багато в нашій країні.

-Що це за місця? Чи хочете ви про них дізнатися?

-Але щоб сісти в потяг, необхідно придбати квитки, а квитки отримають ті, хто поділиться своїми знаннями про іменник.

IІІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок

Повторення теоретичного матеріалу.

Гра «Купи квиток». (Слайд 2)

– Яка частина мови називається

іменником?

– Які морфологічні ознаки властиві іменникові?

– Назвіть відмінки і запитання, на які вони відповідають.

– Які іменники є власними назвами, а які - загальними? Наведіть приклади.

Яку синтаксичну роль виконує іменник?

Скільки відмін іменників є в українській мові ?

За якою ознакою іменники поділяються на відміни ?

Які іменники належать до I відміни ?

До якої відміни належать іменники чоловічого роду з нульовим закінченням та із закінченням –о ? Наведіть приклади.

Які ще іменники належать до II відміни ?

До якої відміни належать іменники середнього роду із закінченням -я?

Яка між ними різниця ?

Які іменники належать до III відміни ? Наведіть приклади.

Назвати іменники спільного роду ?

Навести приклад незмінюваних іменників.

-Ви молодці, всі отримали квитки, тож вирушаємо у подорож. (Слайд 3)

Зупинка №1. (Слайд 4)

- Прибули ми з вами до Волинської області. І для того, щоб побачити перше чудо природи ми повинні виконати таке завдання: виписати іменники, визначити їх рід. (Слайд 5)

Озеро Світязь – найбільше та найглибше озеро природного походження в Україні. Світязь чомусь схожий на море, у вітряну погоду хвилі тут досягають півтораметрової висоти…

Є у Світязя дивовижна приваблива сила. Слід увійти до його кришталевої води, як душа наповнюється радістю. Майже уздовж всієї берегової смуги озера ростуть ліси. У літній час тут можна удосталь надихатися напоєним ароматом хвої повітрям, назбирати чорниці, ожини, грибів.

- Молодці! Ви маєте можливість побачити озеро Світязь. (Слайд 6.) Вирушаємо далі.

Зупинка №2. (Слайд 7)

- Ми прибули з вами на Закарпаття. А що ми можемо цікавого побачити тут? Давайте переглянемо відеосюжет. (Слайд 8)

Про яку перлину України ви дізнались? Щоб вирушити далі, треба виконати наступне завдання: виписати іменники – власні назви, пояснити правопис.

(Слайд 9)

Озеро Синевир – справжня перлина і візитна картка українських Карпат.

Це найбільше і наймальовничіше гірське озеро в Україні. Розташоване воно високо в горах - на висоті 989 метрів над рівнем моря, в Міжгірському районі Закарпатської області, на південних схилах гірської системи Горгани. Найближчий населений пункт - село Синевирська Поляна, яке знаходиться приблизно в 5 км від озера Синевир. Багато туристів вважають за краще зупинятися саме тут.

- Рухаємось далі. І ось ми вже в Хмельницькій області. (Слайд 10)

Зупинка №3. (Слайд 7)

Щоб побачити красоти Хмельниччини, ми повинні познайомитись з новим словом. (Слайд 11)

То́втри, або То́лтри — сильно розчленовані, скелясті вапнякові пасма. Це єдиний у світі гірський кряж, що з'явився не внаслідок тектонічних процесів, а утворений живими організмами. (Слайд 12)

-У південно-східній частині Подільської височини є невисокі вапнякові пасма з мальовничими вершинами.

Це залишки давнього тропічного Сарматського моря. Понад двадцять мільйонів років тому під час горотворення в Карпатах море відступило, а рештки його органічного світу стали основою для утворення величезних прибережних коралових рифів, що звуться товтрами.

Чарівна природа товтрових кряжів вабила багатьох видатних людей. Іван Франко любив блукати їхніми заквітчаними схилами, сходити на стрімкі вапнякові вершини. В пам'ять великого Каменяра скелі поблизу села Вікна на Тернопільщині звуться Франковими.

Міцні товтрові вапняки здавна використовуються як сировина для асфальтових і цементних заводів. З білого медоборського каменю споруджено давньоруську фортецю в Старому Збаражі. З нього ж таки збудовано сотні сіл і міст, зведено цілі квартали відродженого після Ве­ликої Вітчизняної війни Тернополя.

У густих медоборських грабово-дубових з березою, кленом, липою, ясенем і явором лісах багато різних ягід, грибів і лікарських рослин. Нині значна територія бар'єрних рифів колишнього Сарматського моря охороняється державою.

Завдання: провідміняти слово товтри. (Слайд 13)

Зупинка №4. (Слайд 14)

-Щоб побачити красоти Херсонщини, нам необхідно виконати наступне завдання: Знайдіть зайве слово, обґрунтуйте. (Слайд 15) – усне виконання

Степ, плуг, об'єкт, цінність.

Вода, флора, тюльпан, земля.

Блакить, килим, радість, унікальність.

- Чому саме такі слова в нашому завданні? Тому, що ми з вами зараз відвідаємо заповідник Асканія Нова. (Слайд 16).

Біосферний заповідник Асканія-Нова є унікальним куточком природи: тут розташовується унікальна і єдина в Європі ділянка степу, якої ніколи не торкався плуг. Обов'язково відвідайте заповідник Асканія-Нова, адже відвідавши Асканію-Нову одного разу, ви ніколи цього не забудете.

Зупинка №5. (Слайд 14)

-Наступна зупинка у Миколаївській області. І тут ми потрапляємо до Гранітно-степового Побужжя — регіонального ландшафтного парку на північному заході Миколаївської області України. Парк охоплює річкову долину Південного Бугу і каньйоноподібні долини його приток. Простягається на 70 км. Тут мешкають не менше 9000 видів комах (56 видів занесено до Червоної книги України) і близько 300 видів хребетних тварин (46 видів занесено до Червоної книги України).

Завдання: записати слова у формі множини, в Р.в.

Парк –

Долина –

Комаха –

Тварина –

Зупинка №6. (Слайд 19)

-Наступна зупинка в Івано-Франківській області. Тут ми можемо побачити Дністровський каньйон. Дністровський каньйон (Слайд 20) буде дуже цікавий всім любителям екстремального спорту, наприклад сплаву по річці або альпінізму. Тут і безмежні простори , і пейзажі, які неможливо описати, і дика, позбавлена втручань людини, природа. В Україні, мабуть, є лише два таких місця, каньйони на Дністрі і скелі Побужжя.

-Щоб вирушити у нашу подорож далі, виконаємо наступне завдання: синтаксичний розбір речення. (Слайд 21)

Чарівні ліси, річка, водоспади, печери, химерні скелі, пташине різноголосся роблять Дністровський каньйон райським куточком природи.

Зупинка №7 (Слайд 22).

-І ось ми в Криму. І перед нами унікальне місце – Мармурові печери. До речі, а чому “Мармурові”? Відповідь знають геологи: печера закладена у мармуроподібних вапняках. Печера заглиблюється під землю на 10-80 метрів. А ще геологи запевняють, що це одна з найдавніших печер гірського Криму. (Слайд 23).

-А тепер нам необхідно виконати останнє завдання – морфологічний розбір іменника (Слайд 24). Випишіть зазначений іменник, виконайте розбір.

Унікальність Мармурової печери принесла їй світову популярність.

(1 ряд – унікальність, 2 ряд – печери, 3 ряд - популярність).

-Користуйтесь схемою-опорою (Слайд 25).

IV. Підсумок уроку.

-Ось і підійшла до кінця наша подорож. Треба повертатися додому. Але я впевнена, що до цих красот у вас обов'язково виникне бажання повернутися. І, можливо, влітку, під час канікул, разом з батьками ви відвідаєте найкрасивіші, найунікальніші місця нашої рідної неньки України.

V. Оцінювання учнів.

VI. Домашнє завдання: Параграфи 19-25 – повторити, підготуватися до контрольної роботи.
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду