Розробка уроку «Письмовий твір-опис предмета в художньому стилі», 5 клас

04 листопада, 2016 0
Розробка уроку «Письмовий твір-опис предмета в художньому стилі», 5 клас
Мета: формувати вміння і навички складання усних і письмових творів – описів предмета, навчити дітей спостерігати, бачити, зіставляти, систематизувати, виділяти частини із цілого;

розвивати навички зв'язного мовлення школярів, логічне мислення, уяву, нестандартне творче мислення, вміння створювати словесний образ;

виховувати любов до прекрасного, до живої природи;

покращувати мовленнєву культуру учнів

Тип уроку: урок розвитку комунікативних вмінь і навичок

Методи, прийоми, форми: частково-пошуковий метод, інтерактивний метод, метод практичних завдань, творчого пошуку, форми групової роботи, прийом «милування» словом

Обладнання: підручник «Рідна мова. 5 клас» О.Глазової,

Ю.Кузнецова. – К.: Освіта України, 2005р.;

мультимедійна дошка, комп'ютер, репродукції картин К.Білокур, конструктор, малюнки дітей на тему «Осінні квіти», саксофон, букет з осінніх квітів

План уроку

І. Активізація чуттєвого досвіду опорних знань учнів.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

ІІІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення творчих умінь і навичок.

IV. Робота над написанням твору.

V. Написання твору-опису.

VІ. Висновки.

VІІ. Рефлексі йно-оцінювальний етап.

VІІІ. Домашнє завдання.

ХІД УРОКУ

І. Активізація чуттєвого досвіду опорних знань учнів

Урок розпочинається із виступу учениці, яка працювала над темою «Я бачу світ».

На мультимедійній дошці демонструється проектна робота (музичні слайди із зображенням різних предметів: яскравих, корисних,

круглих, приємних, цікавих, буденних, пізнавальних, незнайомих, небезпечних, святкових).

Учениця доповнює своє дослідження повідомленням про вплив предметів на людину, її мислення, формування поглядів, образів, уяви, способу життя.

Учитель. Дійсно, усе навколо таке різноманітне, багате, цікаве. Ми бачимо цей світ, розрізняємо предмети, що наповнюють наше життя, наш побут. Ми «милуємося» або не «милуємося» ними.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Повідомлення теми, мети, завдань уроку, очікуваних результатів.

Предметом нашої уваги на сьогоднішньому уроці є осінній букет.

Звернемося до тлумачного словника.

Букет – пучок зірваних або зрізаних складених докупи квітів.

У « букет» зберемо вміння бачити, відчувати, уявляти, творити красу слів, якими ми будемо на уроці описувати предмет.

Оголошення теми уроку (учні записують дату, тему уроку в робочих зошитах).

Учитель. Прошу «зібрати» свої думки, прочуття, енергію, щоб провести урок мислення, урок вияву ваших почуттів, емоцій, фантазій, уяви, творчості.

Ставимо перед собою певні завдання уроку:

розрізняти опис серед інших типів мовлення;

уміти виділяти частини із цілого;

створювати словесні образи шляхом творчого мислення, застосування певних прийомів;

розвивати навички зв'язного мовлення.

Очікуваний результат – написання твору-опису.

Форма організації роботи учнів – робота в групах.

Оцінювання роботи в групах.

За кожне завдання – певна кількість балів-квітів.

ІІІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь і навичок з теми.

Творче спостереження над мовним матеріалом.

Кожна група отримує текст.

Завдання №1(1бал)

Прочитати текст. Визначити тип мовлення. Ствердження довести за допомогою певних словесних одиниць.

Робота 1-ої групи з текстом-розповіддю

Текст №1


Шипшиновий кущ

Шипшиновий кущ зустрів нас зніченим шерехом, ніби виправдовувався. З-поміж листя визирало всього кілька квіточок.

Сміялося небо, гули сосни, шовковим шумом стелилася трава.

А ми стояли, опустивши руки…

Це був особливий кущ. Хтозна-яким вітром занесло на лісову галяву – насіння шипшини, але кущ розрісся і щоразу на початку літа ряснів ніжними рожевими квітками.

Це був наш кущ. Ми приходили сюди, як тільки випадала нагода. І було нам затишно, було нам урочисто-святково у царстві рожевоквітного дива.

А тепер він обламаний…

І нам до щему стало гірко, образливо. На прим'ятій траві рожевим білим болем жевріє зів'ялий букет…

Висновок. Даний текст належить до типу мовлення – розповідь. Динаміку тексту, рух, перелік подій, дій, розповідь передають дієслова.

Робота 2-ої групи з текстом-описом

Текст №2

Чарівний шипшиновий кущ

Восени шипшиновий кущ рясніє червоними, яскравими плодами. Ці плоди гніздяться на розлогих колючих гілках. Шипшина важко віддає свої чудесні плоди. Та всім відомо, що ці терпкі диво-ягоди корисні, цілющі, смачні.

Схилив важкі віти осінній шипшиновий кущ, і сняться йому ніжні рожеві квіти, які подарує йому весна.

Висновок. Даний текст належить до типу мовлення – опис. Ознаки предмета за кольором, формою, смаком, запахом, настроєм виражають прикметники.

Завдання №2 (1бал)

Визначити стиль обох текстів. Яка різниця між науковим і художнім описами?

Від кожної групи виступають учні з власним дослідженням.

Виступ учня.

Я люблю малювати. Тому художній і науковий описи бачу у кольорах, грі фарб, уяви, фантазії.

На одному малюнку я зобразив акварельними фарбами осінній букет у червоних, жовтих, багряних, зелених кольорах. Цей малюнок яскравий, «живий», веселий.

Добираю до намальованого такі художні засоби виразності: сонячні квіти, радощі землі, вишиванка осені, мов дивні птахи.

На іншому малюнку я показав букет квітів у графічному зображенні. Чіткі контури квітів, чорно-білі кольори нагадують мені науковий стиль.

Виступ учениці.

Порівнюючи художній і науковий описи, я зупинилася на таких прикладах:

художній опис айстри я представлю власним віршем


Привіталась осінь айстрами яскравими,

Полонила душу щедро диво-барвами.

Запишались квіти у своїй красі,

І блищать на сонці пелюстки в росі.

Пломеніють цвітом ніжні промінці

І дарують радість дощовій порі.

Айстри ці неначе казка чарівна,

Бо осені так щиро всміхається земля.

Опис - образний, яскравий!

науковий опис мені уявляється гербарієм.

Гербарій (за тлумачним словником) – колекція із засушених рослин, квітів.

Показ гербарію

Хоча я намагалася зберегти колір квітки, та айстра втратила своє забарвлення.

Айстра – трав'яниста декоративна рослина з великими квітками різного забарвлення.

Опис – зів'ялий, бідний, сухий, як гербарій.

Висновки.

Мета наукового опису предмета – подати точну інформацію про розмір, форму, вагу, колір предмета.

Мета художнього опису – створити образ предмета, викликати до нього певне ставлення. У такому описі використовують художні засоби: епітети, порівняння, метафори та ін.

Структура художнього опису

Загальне враження від предмета.

Опис частин, окремі ознаки.

Висновки.

ІV. Робота над написанням твору – опису предмета

Загальне враження від букета.

Завдання №3 (1бал)

Скласти і записати 1 - 2 речення, які виражають загальне враження від осіннього букета.

Опис частин, окремих ознак букета.

Використання прийому «милування словом».

На мультимедійній дошці демонструється таблиця «Милування словом».


Добір лексичного матеріалу до слова-образу «верес» як елемента букета.

*квіт-ласкавчик (авторський неологізм П.Тичини)

Завдання №4 (1бал)

Використовуючи зібрану лексику, побудувати речення.

Варіанти речень

Серед осіннього різнобарв'я несміливо визирають синьоокі квіти вересу.

Тут засиніло вересу стебло,

Поглянеш – і на серці веселіше (Л.Костенко).

Добір лексичного матеріалу до слова-образу «хризантема».

Завдання №5 (1бал)

Дібрати художні засоби виразності:

1-ша група – порівняння;

2-га група – метафори.

Порівняння: немов красуня у дорогій сукні, мов величава королева.

Метафори: прощальний дарунок осені, земне диво, кольорова казка.

Словникова робота.

Омаловий – біло-молочний колір, білий колір з відтінком жовтого.

Добір лексичного матеріалу до слова-образу «кленове листя».

Завдання №6 (1бал)

Побудувати асоціативні ряди.

Наприклад,

кленове листя – сонячні фарби – золото-тихий сум – вирізьблені диваки.


Завдання №7 (1бал)

До слова «жовтий» дібрати синоніми (утворити синонімічний ряд).

Звернення до словника синонімів.

Жовтий – золотий, сонячний, лимонний, цитриновий, бурштиновий.

Прийом художнього конструювання.

На окремих пазлах написані слова.

Завдання №8 (1бал)

Скласти речення, записати, розставити розділові знаки і пояснити їх.

1-ша група

У різнобарвний букет зібрала осінь чарівні квіти: яскраві хризантеми, синьоокий верес, золоте листя.

2-га група

Осінній дарунок був свіжим, запашним, сонячним, але, на жаль, він був прощальним.

Поетична хвилинка.

Завдання №9 (2 бали)

Скласти вірші з такими словами:

1-ша група Хризантеми-діадеми

Красуються-милуються

Вересень-синіє

Промовляють-вітають

2-га група Золото-поколото

Візерунки-малюнки

Жовтіють-мріють

Багрянець-на танець

Варіанти заголовків до твору:

1) осінній букет;

2) прощальний дарунок осені.

Складання плану твору-опису

Красивий букет зібрала осінь!

Несміливі квіти вересу.

Пишноголові красуні.

Увібрало листя барви сонця.

Прощальна краса.

V. Написання твору-опису

Демонстрація на мультимедійній дошці картин К.Білокур.

Які враження від переглянутих картин художниці?

К.Білокур серцем, душею вимальовує квіти.

Ліричний настрій до написання твору створює грає на саксофоні у виконанні учня.

Зачитування зразків з кожної групи(2бали)

VІ. Висновки

Отож ми з'ясували, що таке художній опис предмета, зібрали певний лексичний матеріал, розглянули структуру твору-опису предмета, спробували написати твір.

VІІ. Рефлексійно-оцінювальний етап

Що сподобалося найбільше на уроці?

Як оцінюєте свою роботу?

Оцінювання.

Протягом уроку учні виконували завдання в групах, збираючи квіти-бали у «букет». Підраховуючи зібрані бали, отримують оцінки.

VІІІ. Домашнє завдання

Завершити роботу над написанням твору-опису.


Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду