Дидактичний матеріал «Словосполучення і речення». 5 клас

03 листопада, 2016 0
Дидактичний матеріал «Словосполучення і речення». 5 клас

І. Словниковий диктант

Невідомо, край, глечик, чоловік, сьомий, собака, дорога, зірки, щира, дощ, країна, самітній, сильніший, ведмідь, людина, служба, ввечері, лев, сонце, обличчя.

ІІ. Пояснювальний диктант

Велика посуха, понесла додому, узяла глечик, удова захворіла, щира дівчина, знайти друга-товариша, лісові звірята, пішов пес, давні українці, приходили люди, входили з печер, лютував Чорнобог, чорні ящери, червоні стріли, богиня краси, велика охоронниця, неопалима купина, польський та угорський.

ІІІ. Творчий диктант

Утворіть словосполучення за поданими словами

1.Долина, потічки, річки, текли, багаті, на, форель, дрібна, велика, риба.

2. Уночі, спав, у, Силун, золота, колиска.

3. Люди, від,

зорі, до, зорі, сільські, багатство, трудилися.

ІV. Попереджувальний диктант

Скоро й справді король помер, а на його місце став цей правдивий чоловік. Покоролював він уже кілька там літ, коли приїжджає в його королівство якийсь-то багатий купець і посилає спитати короля, чи дозволить він йому поторгувати в його королівстві. Король звелів йому прийти до нього. Приходить купець. Король одразу пізнав свого дядька, але не показав і виду: побалакав та й одпустив його торгувати. А своїм людям наказав, щоб не відпускали його додому, а щоб, як буде збиратися він їхати, просили його до нього. Так і сталось. Приводять цього купця до короля…Тут король і признався, що він його небіж – той, що безвісти пропав( казка «Про правду та кривду»).


Картка № 1

Поставити слова, що у дужках, у потрібному відмінку з прийменником чи без нього

Пішов (ліс), подарував (дядько), прийдеш

(город), почепили (гілка), відгадає (загадка), понеси (дочка), купив (заєць), прийшла (світлиця), піймав (лисиця), перекидається (хорт), перекинувся (голуб), просить (цариця), текло (борода)( казка «Ох»).

Картка № 2

До поданих слів відповідно до запитань доберіть залежні.

Дає (що?), зібрався (куди?), указ (який?), умовляє (кого?), благословіть (на що?), сидить (де?), хліб (який?), пополуднували (як?), підійшов (до чого?), пішов (чим?), будить (хто?), радий (чому?) ( казка «Летючий корабель»).

Картка № 3

До поданих словосполучень доберіть, де можливо,синонімічні. З двома словосполученнями складіть речення.

Зразок : шкіряний капелюшок – капелюшок зі шкіри

Шкіряна безрукавка, жива дівчина, королівський замок, шовкова спідниця, кришталевий черевичок, дерев`яний черевичок, нічна сорочка, мідний свічник, королівська рука, крейдова стіна, державні таємниці, лимонні кружальці, заячі вуха (Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»).

Картка № 4

Перебудуйте, де можна, розповідні речення на питальні.

У лісі вже зачинав танути сніг, починало пригрівати весняне сонечко. Тепер Моховинка вже й без того не боялася холоду, бо ж вона була зовсім дорослою. У лісі вона знайшла маленьку ямочку під каменем, надряпала з-під снігу м`якого моху й зробила собі тимчасову хатинку. Там вона перебувала аж до літа, коли вже могла знайти собі житло( Василь Королів-Старий «Хуха-Моховинка»).

Головні та другорядні члени речення

І. Пояснювальні диктанти

І тут у цих самих кущах щось зашаруділо. З густого листя висунулася голова. ЇЇ прикрашав шкіряний капелюшок з півнячою пір`їною збоку. Капелюшок сидів криво, бо лівого вуха, яке б мало його підтримувати, на голові зовсім не було. Голова повернулася обличчям до Алі.(Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»).

Поранена Моховнка чекала під лавкою, аж поки хтось не відчинив з хати дверей. Тоді вона вискочила надвір. На хвилинку забігла в хлівець, попрощалася, красненько подякувала гостинним козам за їхню ласку й пошкандибала до свого рідного бору. (Василь Королів – Старий «Хуха-Моховинка»).

ІІ. Вибіркові диктанти 

Виберіть і запишіть граматичні основи.

Нечувана радість запанувала у звірячім царстві. Зараз кинулися робити порядки. Орли та яструби наловили курей, вовки та ведмеді нарізали овець, телят і нанесли цілу купу перед нового царя. Сей узяв часточку собі, а решту по справедливості розділив між усіх голодних.( Іван Франко « Фарбований Лис»).

Наймиток пішов. Приходить Ох – аж він спить. Він його взяв, звелів наносити дров, поклав на дрова зв'язаного наймита, підпалив дрова. Ох підпалив дрова, наймита спалив, попілець по вітру розвіяв, вуглину сприснув живущою водою – наймит знов ожив і став такий гарний, що немає кращого!( казка «Ох»).

ІІІ. Попереджувальний диктант

Василь Симоненко

Мама працювала вчителькою. Від неї хлопець отримав перші уроки життя, доброти й ласки. Василь майже не вчив уроки. Усе ловив на льоту з пояснень учителя. Ніякі труднощі не були перешкодою в навчанні В.Симоненка. Він був відмінником. Школу закінчив із золотою медаллю. Потім навчався на факультеті журналістики Київського університету.


Картка № 1

Виберіть і запишіть присудки в колонки: а) прості; б) складені дієслівні; в) складені іменні.

Сонце стояло високо. Алі вже давно хотілося пити. Нарешті мандрівники побачили колодязь. Дівчина радісно підбігла до колодязя й трохи не заплакала: зовсім новеньке відро було без дна. Вода тут, поруч, - чиста, прохолодна, а набрати нічим! (Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»)

Книга була величезна. Недочеревику щоразу доводилося підніматися зі стільця. Нарешті він знайшов те, що шукав, бо витяг із кишені окуляри й почав уважно читати. Потім щось записав на папірець, радісно потер руки і аж підскочив від задоволення. (Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»)

Картка № 2

Поширте речення другорядними членами.

1.а) І сталося диво. Минув рік. Нападало снігу. І жилося добре.

б) Зарубана сосна. Було сіро. Віхола крутила. Не було видно.

Картка № 3

Поширте речення так, щоб вийшов зв'язний текст.

1.1. Була останньою. Сестри та брати. Було літо. Любили, як кошенятко. Була добра. Приставала на забавку. Ніхто не бачив. Якісь примхи. (Василь Королів – Старий «Хуха-Моховинка»).

1.2. І настав ранок. Сонце не сходило. Сонце зайшло. Потемніла земля. Зірвався вітер. Вітер ломив. Ринув дощ. Плакала земля. Залунала пісня.

Картка № 4

Підкресліть головні і другорядні члени речення. Вказати: поширене чи непоширене речення

Нива стала золотистою.

Картка № 5

1.Підкресліть головні і другорядні члени речення. Вказати: поширене чи непоширене речення

Під променями гарячого сонця посвітлішали поля.

Картка № 6

1. Підкресліть головні і другорядні члени речення. Вказати: поширене чи непоширене речення

За нею на обрії темніють шапки ялинок, дубів.

Складне речення

Картка 1

Підкреслити головні і другорядні члени речення.

Алі не хотілося виказувати Недопопелюшку, і тому вона мовчала.

Картка 2

Підкреслити головні і другорядні члени речення.

До Тронної Зали зайшов чоловічок, якого вона не домалювала у своєму альбомі.

Картка 3

1. Підкреслити головні і другорядні члени речення.

Недоладько привів Алю за місто, на пустирі височіли купи сміття.

Картка 4

Зробити синтаксичний розбір речення

Дівчинка вже було відкрила рота, але перед очима раптом постав стурбований Недоладько.

Картка 5

Зробити синтаксичний розбір речення

Двері за нею зникли, але вона знала таємницю будиночка.

Картка 6

Зробити синтаксичний розбір речення

Коли Перший Недорадник схопив Алю за руку, Недопопелюшка кинулася на допомогу.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду