Урок: Образ Панни — втілення ідеї вічної жіночності та краси. Неореалістичні тенденції в оповіданнях і новелах письменника

27 грудня, 2016 0

Мета: охарактеризувати образ Панни як утілення ідеї вічної жіночності та краси; висловити власні судження про миттєве і вічне, про сенс життя; розвивати навички зв'язного мовлення; дати учням уявлення про неореалістичні тенденції в оповіданнях і новелах письменника, про його романістику; виховувати відчуття прекрасного, вміння бачити його і бажання творити.

Теорія літератури: повторення понять про неоромантизм, новелу.

Обладнання: текст новели.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Слово вчителя

На початку XX століття актуальним об'єктом дослідження в літературі

стає неповторна особистість зі складним внутрішнім світом. А імпресіоністичне світобачення відкривало нові можливості для передачі внутрішнього, духовного та психологічного світу людини. Імпресіонізм як художнє явище зацікавив Володимира Винниченка можливістю по-новому глянути на статус людини у світі, у чому ми переконалися, ознайомившись зі змістом новели «Момент». А ще цей твір — гімн жіночності та красі, про що і поговоримо сьогодні на уроці.

III. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

Переказ епізодів новели від імені Мусі.

2. Бліцтурнір

  • Підзаголовок новели «Момент»… («Із розповідей тюремного Шехерезади»).
  • У творі в нерозривну єдність сплетені мотиви… (життя і смерті).
  • Народна мудрість стверджує, що очі — дзеркало душі. Винниченко ж говорить, що дзеркало душі це — … (сміх).
  • «Був чоловік поважний
    і випускати з себе слів без потреби не любив». Так охарактеризовано… (Семена Пустуна).
  • «Момент» за жанром… (психологічна новела).
  • Муся попрохала оповідача, якщо її вб'ють, написати, що вона померла так, … («як вмирають ті, що люблять життя»).
  • Твір написаний… (1910 року).
  • «Прекрасним витвором» словесного мистецтва новелу назвав … (Євген Чикаленко).

IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя

Перечитуючи новелу «Момент», можна згадати слова Франца Кафки: «Кожний, хто спроможний пізнати красу, ніколи не зістариться». Мабуть, це висловлювання стосується в першу чергу героїв твору, бо їм вдалося повною мірою осягнути красу взаємного всеохопливого кохання, спогад про яке вони пронесуть через усе життя і який зігріватиме їхні душі, примушуватиме швидше битися серце і щастям та молодістю наповнюватиме зір. Чи тільки спільна небезпека штовхнула молодих людей в обійми один одного? Звичайно, ні. Повинна була виникнути і взаємна симпатія. А оскільки ми говоримо сьогодні про Панну, то виникає питання: чим же жінка привертає до себе увагу? Так, у першу чергу красою і жіночністю.

2. Робота над збагаченням словника учнів. Робота за варіантами

Варіант I

Дайте відповіді на питання:

  • «Що таке, на ваш погляд, краса? Що ви розумієте під поняттям «ідеал краси»? Доберіть синоніми до слова «краса».

Довідка. Краса — характеристика персони, місця, об'єкта чи ідеї, що приносить відчуття приємності, яка відповідає задоволенню. Ідеал краси — це взірець, яким захоплюються (чи обожнюють) залежно від особливостей сприймання краси в конкретній культурі.

Варіант II

Жіночність — етична категорія, що означає сукупність особистісних, естетичних та соціально-психологічних якостей, які об'єктивно притаманні жінці або очікуються від неї.

  • Складіть тематичний словниковий диктант «Якості, які визначають жіночність» (Орієнтовний зміст словникового диктанту. Емоційність, ніжність, вразливість, щирість, відвертість у проявах почуттів, краса, привабливість, шарм.)

Варіант III
  • Уперше побачивши Мусю, юнак сприйняв її як «панну». Як ви розумієте значення цього слова? Чи вважаєте ви, що вона дійсно була схожа на панну?

Одне із тлумачень слова панна: ніжна, тендітна, гарно вбрана дівчина. Саме такою вона і постала перед юнаком, незважаючи на те, що зустрілися вони в зовсім неромантичному місці — у повітці, тобто сараї.

3. Дослідницько-пошукова робота з елементами оцінки

  • Чим же привабила Панна юнака? Знайдіть відповідні епізоди, визначте, яку саме якість Муся в ньому виявила.

Робота над характеристикою образу Панни з використанням методики «Щоденник подвійних нотаток».

Характеристика образу Панни

Панна очима юнака

Мій коментар

«Сама настояща, городська панна, в гарненьких черевиках, що визирали з-під сукні, із солом'яним бриликом на колінах, із здивовано направленими на мене очима».

«Панна, з повислими на ній соломинками, з великими очима, із суворо застиглою постаттю, здавалась якоюсь фантастичною феєю»

Зразок Панна викликає у мене, як і в головного героя, симпатію. На мою думку, це смілива жінка, яка зважилася на такий небезпечний крок, як нелегальний перехід кордону, але залишилася привабливою, чарівною, охайною, бажаною і загадковою жінкою

— Ні! Ми так схожі на старців, — засміялася вона. — Так не можна. Сядьте інакше.

Не так… Сховайте ноги в пшеницю.

— Це жито, — для чогось поправив я.

— Все одно… Ну. Так…

Зразок У цьому епізоді показано різне ставлення до навколишнього світу, до небезпеки Мусі і хлопця.

У Панни воно зневажливо-байдуже.

У юнака, навпаки, — шанобливе. Він своїм зауваженням ніби показує, що збагнув таку істину: у життя дрібниць немає

— О, тільки не стражникам в руки! — раптом зірвалась панна з місця й прудко, твердо заходила по повітці. — У вас револьвер є? — вмить зупинилась вона передо мною. Великі, чисті очі її змінилися, стали якісь злі, сталеві,


темні. Дитяча нижня губа тісно стислася з другою, і, здавалось, вона держала голку в цих губах. Вся вона стала якась туга, тверда. Я вийняв револьвер і дав їй.

— А стріляти ви вмієте? — хмуро й тихо спитав я.

— Убити себе зумію, — муркнула вона злісно й, розстібнувши кофточку, засунула на груди револьвера


Панна раптом озирнула себе й засміялася.

Ах, якби ви знали, який сміх у неї був! А сміх є дзеркало душі


— А ім'я — пошлість. Правда? — підняла вона якось мило брови й засміялась


— Треба обережно йти тепер… — одповів я.

— А знаєте, мені чогось зовсім не страшно… Цікаво тільки дуже… — здивовано посміхнулась вона


— Як мене вб'ють, …напишіть так: «Мусю вбито на кордоні. Вмерла так, як вмирають ті, що люблять життя». Більше нічого


— Щастя — момент. Далі вже буденщина, пошлість. Я знаю вже. Саме найбільше щастя буде мізерним в порівнянні з цим. Значить, зовсім не буде. Так мені здається, так я зараз чую отут… — Вона показала на серце



4. Обговорення коментарів сучасників

У ч и т е л ь. На одному з сайтів Інтернету є форум, на якому обговорюється питання: «Чи повинна сучасна дівчина бути жіночною? Можливо, це поняття застаріло, вийшло з моди?» Ось деякі коментарі учасників.

  • …дівчина повинна бути жіночна. Це так важливо.
  • У чому виражається жіночність? Чи можете ви сказати, що якась жінка більш жіночна, а якась менш? За якими критеріями ви це визначаєте?
  • Перш за все дівчата повинні залишатися дівчатами. Не палити, не пити, не виражатися нецензурно. Не, не, не, не, не і ще багато не. Одним словом, не пощастило вам, дівчата.
  • По-твоєму, дівчата, які палять і «виражаються», — це не дівчата?
  • А це некрасиво. Навіщо мені така дівчина, мені поряд з нею буде незатишно.
  • Кожна дівчинка повинна мати якусь «родзинку» і загадку в собі, яку цікаво буде пізнавати кожного дня все нову і нову.
  • Дуже не подобається, якщо дівчинка ходить весь час у джинсах і одягається, як хлопець… Мені подобаються спіднички, довгі і короткі, пишні і не дуже. Різні всякі жіночі штучки. А ще розпущене волосся…
  • Цілком підтримую, дуже класно, коли в дівчини довге волосся, незалежно від того, чи воно розпущене, чи заплетене в дуже звабливу і оригінальну косичку. А коли дівчина має стрижку, як хлопчик, то і сприймається так.
  • Сучасна дівчина повинна бути розумною, красивою, веселою, без шкідливих звичок, гарно виглядати тощо.

У ч и т е л ь. Уявіть, що ви теж на форумі. Який ви залишите коментар з приводу цього питання?

5. Заслуховування повідомлення учня

«Неореалістичні тенденції в оповіданнях і новелах письменника. Романістика В. Винниченка»

Прихід В. Винниченка довершує в українській літературі перемогу неоромантизму.

Письменник часто звертається до цього напряму: пейзажі Винниченкові розмаїті, вони змальовані людиною, яка розглядає їх з висоти свого зросту, стоячи на землі. Жіночі образи у творчості В. Винниченка створили цілу галерею найрізноманітніших типів: від цнотливої дівчини до байдужої повії, від замордованої працею робітниці до знудьгованої фаталістки.

Герої Винниченка багато рефлексують, багато розмірковують про власні вчинки, слова та відчуття. Також письменник у своїх оповіданнях порушує проблеми релігії, віри в Бога як філософської категорії пізнання сенсу людського життя. Однією з головних рис поетики Винниченка є його новаторський спосіб застосування тропів, які служать для характеристики й індивідуалізації персонажів, змалювання картин природи, визначення явищ, речей та інтер'єру.

Твори Винниченка багаті на порівняння. Змальовуючи якусь рису, письменник, буває, часто повторює порівняння в одному оповіданні або переносить його до інших.

У поетиці Винниченка виділяємо три найголовніші засоби:

1) засіб контрасту;

2) засіб учуднення;

3) засіб несподіваного закінчення твору.

Наприклад, у першому творі «Краса і сила» контрастують саме краса і сила. Контраст — один із найулюбленіших образних засобів митця.

В. Винниченко постійно звертається до природи — початкового ключа життя. Звідси таке широке застосування засобу учуднення. Несподівані зіставлення й закінчення змушують читача постійно перебувати на порозі фінальної розв'язки головного конфлікту, але не мати можливості його переступити аж до самого кінця твору.

Публіцистичність і тенденційність, надмірний психологізм — органічні ознаки творчості Винниченка.

Творячи свою літературну мову на ґрунті народної розмовної, автор широко доповнював її науковими термінами та власними неологізмами. Наприклад, Винниченко створив групу абстрактних іменників-неологізмів: залізність, червоність, чорність тощо.

Письменник у своїх оповіданнях канонізував багато тих слів, яких раніше не було в літературі: звійки, сьорбати, уфкати тощо, що освіжило літературну мови щирістю народного говору.

Автор перший в українській літературі найвиразніше застосував неоромантичний принцип: серед юрби побачив людину і підніс її до рівня складної індивідуальності.

Літературознавець Олена Гнідан зазначила: «Не відкидаючи традицій попередників і сучасників, Винниченко прагне до більшого розширення і поглиблення меж і можливостей реалізму, до неореалізму як синтетичного методу, здатного відтворювати ірреальне в реальному, символ у конкретному».

Романістика В. Винниченка

У романній прозі Винниченка можна виділити дві групи творів: соціально-психологічні романи («Чесність з собою», «Рівновага», «Божки», «Заповіт батька», «Записки кирпатого Мефістофеля»), написані до еміграції у 1920-му році, та науково-фантастичні, утопічні, пригодницько-авантюрні твори («Сонячна машина», «Поклади золота», «Вічний імператив», «Лепрозорій»), написані в еміграції.

Найбільш цікавим та художньо вартісним романом першого періоду дослідники вважають роман «Записки кирпатого Мефістофеля». У ньому автор порушує важливі загальнолюдські проблеми добра і зла, кохання, сім'ї та шлюбу, перелюбства, конфлікту між підсвідомими інстинктами та розумом, свободи і суспільного обов'язку людини.

Мефістофель у романі — уособлення нечистої сили і руйнації, спокусник і джерело усілякого зла, але водночас символ могутності і непереможності. Успішний адвокат Яків Михайлюк, колишній революціонер, перебирає на себе різні ролі в подобі Мефістофеля: психолог, спокусник. Він уступає інстинкту, який уособлює жінка, реагуючи серцем, чого ніколи б не дозволив собі Мефістофель. Дії роману відбуваються в Києві, розповідь ведеться від імені героя.

Серед творів другого періоду слід звернути увагу на роман «Сонячна машина». У ньому автор порушує суспільно-політичні, філософські, морально-етичні проблеми; такі, наприклад, як особистості і колективу, класової боротьби, соціальних груп «прекрасної будущини», моралі і біологічних інстинктів. Новаторство письменника — у сюжеті, незвичайних поворотах людського характеру, думок і вчинків героїв. Цей твір В. Винниченко присвятив своїй сонячній Україні.

Дія роману відбувається десь через 40–50 років після закінчення Першої світової війни. Події твору відбуваються в усьому світі. У романі сатирично зображені гумовий фабрикант і президент Об'єднаного Банку Мертенс та його оточення. Король Німеччини Мертенс за свої гроші купив усе: уряд і парламент, банки і підприємства, поліцію і пресу, прагне купити ще й древній аристократичний герб разом із його власницею — родовитою принцесою Елізою. Він мріє панувати над усім світом.

Тодішня Німеччина постає в романі як залізобетонний дім божевільних, морально спустошених, хижо жорстоких і моторошно нещасних істот. Могутній реальній політичній і економічній силі в романі протиставлено винахід геніального інженера Рудольфа Штора — сонячну машину, що символізує визволення від усіх економічних, соціальних, політичних форм утиску.

У романі переконливо показано, що людина, яка прагне стати над добром і злом, скидає всі суспільні обов'язки, перетворюється не стільки на вільну і всевладну істоту, скільки на примітивну жуйну тварину. Автор доводить, що людство врятується не стільки Сонячною машиною, скільки усвідомленням потреби суспільно обов'язкової й організованої праці, поривом до нового життя. Сюжет роману розгортається двома лініями — боротьбою за Сонячну машину та негараздами нерівного, непереборного кохання принцеси Елізи до геніального плебея Рудольфа Штора.

Останнім епічним твором письменника став роман «Слово за тобою, Сталіне!», який зображує радянський спосіб життя як Архіпелаг ГУЛАГ.

V. Систематизація й узагальнення вивченого

У вірші М. Заболоцького «Некрасива дівчина» є рядки:

…что есть красота
И почему её обожествляют люди?
Сосуд она, в котором пустота,
Или огонь, мерцающий в сосуде?

  • Як ви гадаєте, чи можна зробити цей вислів епіграфом до нашого уроку? Обґрунтуйте свою думку.
  • У чому ж істинна краса? Який висновок ви зробили для себе?

VI. Домашнє завдання

1. Повторити матеріал уроку.

2. Прочитати драму В. Винниченка «Гріх».

3. Творче завдання. Твір-роздум: «Чи справді краса врятує світ?»

4. Індивідуальне випереджувальне завдання. Підготувати міні-лекцію про жанрово-тематичне багатство драматичних творів письменника та їх художню майстерність.

VII. Підсумок уроку. Рефлексія

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

  • Образ Панни в новелі — це втілення ідеї вічної жіночності, краси й загадкової незбагненності, тому що…
  • Твір примусив замислитися…
  • Бути жінкою, на мій погляд, …
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду