У світі прикметника і художнього слова. 6 клас

03 листопада, 2016 0
У світі прикметника і художнього слова. 6 клас

Мета: поглибити, узагальнити і систематизувати знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння визначати рід, число та відмінки прикметників; повторити відомості про поділ прикметників на групи за значенням, формувати вміння розрізняти якісні, відносні та присвійні прикметники, уміти пояснити причини переходу прикметників з однієї групи в іншу; виробляти навички правильного використання в мовленні форм вищого і найвищого ступенів порівняння якісних прикметників, правильного використання відмінкових форм прикметників м'якої та твердої груп; формувати вміння доречно вживати прикметники різних груп у мовленні; розвивати культуру усного й писемного мовлення; виробляти навички виразного

читання тесту; сприяти збагаченню словникового запасу учнів; вміти працювати зі словником та допоміжною літературою; виховувати любов до рідної землі, гордість за Україну, за її історію.

Тип уроку: урок систематизації та узагальнення вивченого матеріалу , підготовка до контрольної роботи (тестів).

Обладнання: підручник, картки, роздавальний дидактичний матеріал, зразки тестів у комп'ютерному варіанті; аудіо- та відеоматеріали навчального та виховного спрямування

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності учнів

День добрий, друзі! Ще один урок

До нас прийшов за розкладом сьогодні

Отож озброймось книгою й пером,

Щоб знов пірнуть у мовну нам безодню.


Епіграф:

Як немає кращого неба, ніж небо

України, так і немає кращої землі,

ніж наша Україна.

Я.Гоян.

  • Актуалізація знань і умінь.


Прочитати

виразно текст.

Слайд 4



II. Повідомлення теми і мети уроку

Д. Білоус
  • Злитки золоті
  • Чи ти задумувавсь, відкіль оті
  • у нашій мові злитки золоті?
  • Як намистинки, диво калинове —
  • частини мови!
  • Який співець, поет, який письменник
  • уперше слово вигадав — іменник!
  • Іменник! Він узяв собі на плечі
  • велике діло — визначати речі, —
  • Ім'я, найменування і наймення:
  • робота. Біль. І радість. І натхнення.
  • Ну, а візьмемо назву дієслово,
  • само підказує, що діє слово!
  • Ще й прикладу до нього не навів,
  • а вже до півдесятка дієслів.
  • Прикметник дасть іменнику — предмету
  • якусь його ознаку чи прикмету.
  • Числівник може визначить тобі
  • число речей, порядок при лічбі.
  • А поспитай звичайного займенника,
  • за кого він у мові? За іменника!
  • (Хоч може цей наш скромний посередник
  • Замінювать числівник і прикметник).
  • Прислівник звик, незмінюваний в мові,
  • ознаки різні виражать при слові.
  • Сполучник каже: скромну роль я маю,
  • але слова у мові сполучаю.
  • А частка мовить: слово я службове,
  • але людині чесно я служу.
  • І будьте певні, в інтересах мови
  • І так, і ні, де треба, я скажу.
  • А вигук може пролунать як дзвін,
  • У мові, мабуть, найщиріший він!
  • — Ура! — гукнеш ті друзям неодмінно. —
  • Сьогодні з мови я дістав «Відмінно».
  • Частини мови! Назви наче й звичні,
  • полюбиш їх — красиві, поетичні!
  • «Відмінно» заслужив ти. Знав — чудово.
  • Це за любов — найвища з нагород.
  • Хто ж так назвав оці частини мови?
  • Назвали вчені.
  • Й підхопив народ!

III. Сприйняття й усвідомлення вивченого

Визначити стиль мовлення, указати на його ознаки, довести. Підкреслити прикметники, визначити їх розряд. Знайти прикметники , вжиті в перенос- ному значенні.

Перевірка домашнього завдання: учні повинні були назвати риси українського характеру

Слайд 5

Риси українського національного характеру

Волелюбний Працьовитий

Релігійний Добрий

Сердечний Ласкавий

Чесний Благородний

Вшанований Культурний

Веселий Дотепний

Артистичний Дружелюбний

Гостинний Привітний

Чутливий Мужній

Ліричний Емоційний

Обдарований Талановитий

Душевний Щирий

Слайд 6

Завдання№1

Записати речення, вставляючи пропущені букви. Пояснити орфограми.

Для народу України є природними такі риси, як доброзичливість, чутливе, дружнє ставлення до людей, прагнення завжди прийти на допомогу.


Робота з орфографічним словником, практикумом І.Ющука

Слайд 7

Завдання №2

Скласти словосполучення, правильно використовуючи поєднання іменника і прикметника.

Український, народ, звитяжний, гетьман, мудрий, поетичний, діяч, дух.

(український діяч, звитяжний дух, мудрий гетьман, поетичний народ)

Завдання №3

Мудрий гетьман. Який він?

Учні малюють уявно образ мудрого гетьмана.

Слайд 8

Перегляд фрагменту з художнього фільму «Чорна рада»

У ролях: Богдан Ступка, Олександр Бондаренко, Олексій Петренко, Богдан Бенюк, Сергій Романюк, Костянтин Шафоренко, Руслана Писанка, Радмила Щоголева

Виробництво: Національна кіностудія художніх фільмів ім. О. Довженка

Фільм знято за однойменним романом українського письменника-класика Пантелеймона Куліша.

Основні події фільму розгортаються у тяжкі для України історичні часи. Після смерті Б. Хмельницького загострюється боротьба за гетьманську владу між Якимом Сомком й Іваном Брюховецьким, кульмінацією запеклого політичного протистояння стає Чорна рада (1663). На тлі політичних інтриг, несподіваних союзів і зрад розгортається інша сюжетна лінія – любовна... Масштабні батальні сцени, мальовничі національні костюми, відомі й улюблені актори роблять фільм привабливим для найширшого кола глядачів.

Обговорення проблемних питань за матеріалом:


  • Заповіт Богдана Хмельницького
  • Гра акторів
  • Враження від перегляненого фрагменту

Слайд 10

Завдання №5

Слова Олександра Кониська, музика Миколи Лисенка «Молитва за Україну»

Виразне читання напам'ять під супровід музики.

Оцінювання учнями. Роль музичного супроводу.

Завдання №6

Текст «Молитви» перед учнями.

  • Знайти у тексті нестягнену форму прикметника.
  • Де використовуються стягнені і короткі форми прикметника?


Завдання №7

Робота із прикметниками, близькими за значенням.

ІНОЗЕМНИЙ — ІНШОМОВНИЙ — ЗАКОРДОННИЙ. Іноземний — «належний іншій, чужій землі, країні і под.»: іноземний корабель, іноземний солдат та ін., також іноземна мова. Але якщо йдеться не про мову в цілому, а про слова, наголоси, вимову, тоді вживаємо іншомовний: іншомовна назва, іншомовна вимова, словник іншомовних термінів і т. ін. Усталилася назва типу кафедра іноземних мов, але іншомовні слова, щодо міністерства загальновживана назва — міністерство закордонних справ (не іноземних, не зарубіжних). Звідси й міністр закордонних справ, а от видання і закордонні, й зарубіжні, культура закордонна і зарубіжна і т. ін., тобто слововживання регулюється усталеністю тих чи інших словосполучень.

ЕКОНОМІЧНИЙ — ЕКОНОМНИЙ. Слово економічний уживається стосовно понять, пов'язаних з економікою — суспільно-виробничими відносинами, господарською і фінансовою діяльністю: економічна війна, економічна самостійність, економічний прогрес, економічні закони, економічні системи та ін., напр.: Цей документ має визначити правові, економічні та організаційні основи державної політики України (з газ.).

Слово економний співвідноситься зі словами економія, економити, і тому має інше значення — «який бережливо, ощадливо витрачає що-небудь, сприяє економії»: економне витрачання природних запасів, письменник економний у словах, економні рухи, напр.: Економні витрати паперу сприятимуть збереженню природних ресурсів.

Слайд 11- 12

Завдання №8


Знайти у тексті прикметники вищого ступеня порівняння.

Прослухати пісню





У райськім саду

(Яворина)

Слова: Степан Галябарда
Музика: Степан Гіга

Пам'яті Назарія Яремчука


Я на світі прожив, наче спалах зорі на світанні,

Наче крапля роси, наче крик журавля - тільки мить.

Я не вірив ніяк, що й до мене прийде день останній,

І в жертовнім вогні моє серце на попіл згорить.

Я ж так щедро кохав, я так вірив у зорі і очі,

І душею своєю я вас, як умів, причащав.

Але видно Господь мені краще життя напророчив,

І до себе забрав, щоб у райськім саду я співав.

Приспів (2):

На могилі моїй посадіть молоду яворину,

І не плачте за мною, за мною заплаче рідня.

Я любив вас усіх, та найбільше любив Україну,

Певно, в цьому і є та найважча провина моя.

Хай душа переселиться в дивний той рай потойбічний,

Де таких, як і я, назліталася ціла сім'я.

Тільки нащо мені ті блаженства розкішні і вічні,

Як мені не всміхнеться донька-сиротинка моя.

У далеких світах якось раптом усе я покину,

Бо ввійде мені в душу сльозиною і чебрецем,

І додому хоч вітром, хоч променем сонця полину,

І легенько війну над твоїм, Україно, лицем.

Приспів(2).

IV. Закріплення вивченого на уроці

Завдання №9


Робота з тестами.

Перевірка знань комп'ютерною програмою.

V. Підсумок уроку (вчитель оцінює роботу учнів на уроці)

VI. Домашнє завдання.

Підготуватися до контрольної роботи
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду