«Творення прикметників. Написання прикметників із суфіксами -еньк, -есеньк, -ісіньк, -ськ, зьк, -цьк», 6 клас

03 листопада, 2016 0
«Творення прикметників. Написання прикметників із суфіксами -еньк, -есеньк, -ісіньк, -ськ, зьк, -цьк», 6 клас

Мета уроку:

  • поглибити знання учнів про прикметник; з'ясувати особливості написання прикметників із різними суфіксами, з'ясувавши їхню роль у аналізованих словах;
  • формувати вміння знаходити в текстах прикметники з суфіксами пестливості;
  • розвивати логічне мислення, самостійність суджень;
  • за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до Тараса Григоровича Шевченка та його творчості, прагнення виконувати заповіти Кобзаря.


Тип уроку:урок формування та вдосконалення вмінь і навичок

Міжпредметні зв'язки: українська література.

Обладнання: портрет Кобзаря, роздавальний матеріал (картки – завдання), ТЗН

ПЕРЕБІГ
УРОКУ

Епіграф :

…Обніміться, брати мої, молю вас, благаю!

Т.Шевченко

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

У ці березневі дні ми вшановуємо пам'ять про великого сина українського народу, національного пророка - Т.Г. Шевченка.

  • Чому ми так його називаємо?
  • Що заповідав нам Тарас Григорович?
  • Чи актуально звучать Кобзареві слова, взяті за епіграф до уроку? Чому?


2. Повідомлення теми, мети уроку

Сьогодні ми продовжимо вивчати прикметник на матеріалі з життя й творчості Кобзаря. Щоб поглибити ваші знання про особливості написання прикметників із різними суфіксами, активно використовувати їх у мовленні, ми проведемо ряд конкурсів між двома командами, а переможці цих конкурсів складуть вінок пам'яті Кобзареві під його портретом.(Учні записують тему уроку).

  • Я вам повідомила тему й мету , а чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?


3. Прогнозування очікуваних результатів

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перший етап конкурсу – «Повторюємо з контролем» складається з двох змагань.

1. Робота 1 представника кожної команди біля дошки з індивідуальними завданнями за картками. Переможець кожного з конкурсів прикріплює квітку кольору своєї команди у вінок Кобзареві.

Картка № 1

Записати речення, розставити розділові знаки, зробити морфологічний розбір прикметника.

Зоре моя вечірняя зійди над горою!

Картка № 2

Записати речення, розставити розділові знаки, зробити морфологічний розбір прикметника.

Сидить козак на тім боці грає синє море.

2. Конкурс «Зразкова відповідь». Учасники презентують повідомлення на тему «Прикметник як частина мови».

ІІІ. ПОГЛИБЛЕННЯ ТА ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Конкурс «Аналіз думок». Вибірково-розподільний диктант. (Текст спроектований на екран). Виписати прикметники, розподіливши їх за розрядами за значенням.

Чимало джерел в Україні та по інших усюдах мають те чи інше відношення до Кобзаря. Скажімо, в глибокій балці урочища Писарівського, що на Черкащині, тече джерельце, яке колись, за народними переказами, розчистив поет. Завжди свіженька й чистенька вода в криниці, що на Старій Миргородській дорозі. Максим Рильський писав про неї: « Криниця в балці, журавель при ній, тут, кажуть, пив воду колись Шевченко». На далекому Мангишлаці, куди в минулому столітті був висланий поет, є колодязь, який місцеві жителі називають Тарасовим. Прийнялися й верби, посаджені ним, і перетворилися згодом на затишний гай».

Робота представників команд біля дошки:

- Зробити словотвірний розбір

1 відносного 1 присвійного прикметника Завдання для класу: від якісних прикметників утворити прикметники префіксальним способом. Зробити висновки про способи творення прикметників. Які префікси та суфікси вимагають пильності?

Підведення підсумків конкурсу за спроектовано на екран контрольною карткою.

2. Робота з підручником (Українська мова, 6 клас, О.П.Глазова)

3. Конкурс «Найкмітливіший» складається із двох завдань:

1. Отже, у суфіксах здрібнілості чи пестливості та в суфіксах –ськ-, -цьк-, -зьк- пишемо м'який знак. Виняток становлять прикметники баский, різкий, дерзкий, плоский, в'язкий, боязкий. Чому? (Вони мають суфікс -к, а попередній приголосний належить до кореня).

2. Відтворити схему, що ілюструє зміну приголосних при творенні прикметників за допомогою суфікса –ськ-. Назвати слова-винятки.

ІV. ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ

1. Конкурс «Ерудит».

Згадайте географічні назви, пов'язані з життям і творчістю Т.Г.Шевченка, запишіть їх у колонку і утворіть від них прикметники за допомогою суфікса –ськ- . Переможе команда, яка утворить більше прикметників, не допустивши в них помилок. (Моринці, Лисянка, Петербург, Запоріжжя, Яготин, Миргород, Золотоноша, Оренбург, Мангишлак, Канів).

2. Конкурс «Піймай помилку».

Записати речення, спроектовані на екран, виправивши і обґрунтувавши допущені помилки..

Козацька церква невеличка стоїт з похиленим хрестом. Хатки біленкі виглядают. І досі снится: під горою, меж вербами та над водою біленка хаточка. Грає серце козатськеє а думка говорить Куди ти йдеш, не спитавшись? У «Кобзарі» крізь люцький біль проступає вселюдське».

3. Конкурс «Творимо разом»

Скласти усний колективний твір за поданими словосполученнями: кріпацький син, Петербурзька академія мистецтв, Запорізька Січ, солдатська муштра, шевченківські місця, Шевченків заповіт;

«Свою Україну любіть…»

«Учітеся, брати мої, думайте, читайте…»

«В Україну ідіть, діти, в нашу Україну.»

« Будем жить, людей любить, Святого Господа хвалить.»

«…Обніміться, брати мої, молю вас, благаю!»

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Визначення переможців у змаганні.

2. Рефлексія

Продовжте речення:

  • З цього уроку я дізналася, що …
  • Я впевнений, що …
  • Ми повторили, що …
  • Я запам'ятаю …


VІ. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати матеріал на сторінці 167, виконати вправу 377.

2. Скласти кросворд чи вікторину за темою «Прикметник».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду