«Неозначено-особове речення», 8 клас

03 листопада, 2016 0
«Неозначено-особове речення», 8 клас

Мета: поглибити знання учнів про односкладні дієслівні речення, сформувати поняття про неозначено-особове речення, способи вираження в ньому головного члена, повторити вивчене про означено-особове речення, розвивати творчі вміння аналізувати, трансформувати й конструювати неозначено-особові речення, у яких головний член має різні способи морфологічного вираження; виховувати любов до рідного краю та пошану до народних звичаїв.

ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок з елементами повторення (формування мовної компетенції), (урок-подорож)

ОБЛАДНАННЯ: підручники, зошити, технічне обладнання, роздавальний матеріал (картки).

ПЕРЕБІГ
УРОКУ

І. Організаційний момент.

Знайомство (Розповісти коротко про себе, використовуючи односкладні речення.) Який вид односкладних речень ми використали?

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Подорож у казкову країну

Жило-було Речення. Воно було гарне на вроду, говірливе, кмітливе, сміливе. Всюди встигало, з'являлося частіше в людних місцях: то вихованим і чемним, а то з гострим слівцем, що від нього й самого кидало в жар.

А в ньому жило Слово. Неспокійне та непосидюче. Іноді красиве й величне, чемне й добре, іноді – бундючне, неспокійне, не боялося сказати правду, коли цього потребували обставини, когось захистити чи похвалити. Скрізь його можна було почути, не існувало споконвіку для нього перешкод. Долало заборони, пробивалося крізь грати, долинало з далеких сибірських нетрів і довело всім, що воно невмируще, сміливе й кмітливе, магічне й живуще…

І

дивні звички мало Слово – зникати з Речення без попередження та змінювати свою форму.

Але, незважаючи на це, Речення не втрачало змісту. Воно набувало нового звучання. І таким чином утворювалися різні види Речення.

Ми з вами помандруємо шляхами країни Синтаксису. А зупинимось у гостях в Односкладного Речення.

Звичайно, перш ніж завітати на гостину, потрібно пригадати, що ви знаєте про односкладне речення. Допоможе нам це зробити вправа-гра «Так-ні».

ХІД ГРИ

Означено-особовим називається речення, в якому головний член виражений іменником у будь-якому відмінку. (Ні, це стосується називних речень)

Односкладне речення, що передає дію та стан незалежно від будь-якої особи, називається означено-особовим. (Ні)

В означено-особових реченнях присудок може бути виражений дієсловом наказового способу. (Так)

Речення , у якому дія сприймається узагальнено називається означено-особовим. (Ні, узагальнено-особове)

Називне речення вказує на дію, яку виконує певна особа. (Ні, означено-особове)

Речення «Вірю в майбутнє твоє, Україно!» є узагальнено-особовим. (Ні)

В означено-особових реченнях дію виконує невизначена особа. (Ні)

Речення «Правда неправду перетягне» є узагальнено-особовим. (Ні, двоскладним).

За кожну правильну відповідь ви отримаєте смайлик.

Учитель. Отже, ми повторили вивчені види односкладних речень та спосіб вираження головного члена в односкладних реченнях.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

Відомо, що у фінікійському алфавіті не було голосних, їх пізніше додали греки. Розшифруйте фінікійський запис, що означає вид односкладного речення, додавши голосні.

ЗНЧН – СБВ

Який префікс треба додати, щоб мова йшла про односкладне речення, у якому особа, що виконує дію, невизначена. (Неозначено-особове)

ІІІ. Засвоєння нових знань

Для того, щоб потрапити до Неозначено-особового речення нам потрібно виконати наступне завдання (робота в групах)

Дослідження-аналіз

Прочитайте речення. Визначте в них граматичні ознаки головного члена (особу, час, число). З'ясуйте, чи вказує присудок на конкретних виконавців дії.

1 група: (теп. час)

Щастя не шукають, а здобувають.

Тебе кличуть вечеряти.

І до діла, і до людяності привчають змолоду.

2 група: (майб. час)

Його успіхи в навчанні обов'язково оцінять.

Ніколи не поставлять ведмедя пасічником.

Приємну звістку обов'язково передадуть.

3 група (мин. час)

Світло у домівках погасили.

Мене викликали до дошки.

В Україні здавна випікали коровай.

Виконавши це завдання, ми визначили способи вираження головного члена в неозначено-особових реченнях

Дієслово ІІІ особи множини дійсного способу теперішнього часу

Дієслово ІІІ особи множини дійсного способу майбутнього часу

Дієслово ІІІ особи множини дійсного способу минулого часу

Пояснення вчителя.

Неозначено-особовими називаються односкладні речення, головний член яких означає дію, виконувану невизначеною особою.

Виконавці дії в неозначено-особових реченнях не називаються з різних причин. Іноді вони не відомі ні за кількістю, ні за складом, а іноді не називаються свідомо, щоб зосередити увагу на самій дії.

Означено-особові та неозначено-особові речення здебільшого вживаються в художньому і розмовному стилях мовлення.

Вони допомагають уникнути небажаного повторення, створюють лаконічність, динамічність розповіді.

(Розглянути матеріал підручника)

Мозковий штурм.Чи будь-яке речення, у якому промовляється чи чується лише один головний член речення, є односкладним(слайд)

Порівняйте речення. Доведіть, що перше з них є односкладним, а друге - двоскладним. Свою відповідь звірте з поданим нижче міркуванням.

1. Читаю цікаву книжку. 2. Прочитав цікаву книжку.

Зверніть увагу!
Не є односкладними речення, у яких присудки виражені дієсловом у формі 3-ї особи однини теперішнього й майбутнього часу або у формі однини минулого часу дійсного й умовного способу.

Це двоскладні речення з пропущеним підметом, який відновлюється з контексту. наприклад:

1. Дивиться цікавий фільм.

2. Дивився цікавий фільм.

Із цих речень не зрозуміло, хто саме виконує дію (він, вона, я, ти), а тому вони потребують підмета.

Для того, щоб зайти в будинок неозначено-особового речення, потрібно знайти правильний код, тобто виконати наступне завдання.

Знайди зайве

Учні одержують аркуші, на яких записані односкладні речення з головним членом – присудком. Завдання – знайти неозначено-особові речення і вилучити всі зайві. Перемогу й найвищий бал здобуває той, хто виконує завдання найшвидше й без помилок.

  • Минуле не гортають, а пригортають.


Юно йдемо до мети.

Літом у селі встають рано.

  • Розходилися зі свята рідної мови не поспішаючи.


Слався, наша Україно.

  • По радіо повідомляють про нельотну погоду.
  • Для добрих друзів відчиняю дім.


Люблю тебе, столице України.

А вві сні бачив сонце, і поле безмежне, і стежки без краю в достиглих хлібах.

Посадили над козаком явір та ялину.

Завдання Дуель

Учитель зачитує двоскладні речення, почергово адресуючи їх учням, їхнє завдання - чимскоріш упродовж 5 секунд перебудувати речення на односкладні і назвати їх ніби відбиваючи удар на дуелі.

Ми хочемо взяти участь у шкільній олімпіаді.

Я хочу миру на землі.

Вони виконали роботу на відмінно.

Ви робіть добро людям.

Ти розвивайся й далі, мово наша рідна!

Ви, діти, приходьте на гурток народознавства.

Вони сьогодні йдуть на концерт кобзарської музики.

Ми милуємося звуками рідної мови.

Ви любіть і шануйте рідну мову.

Вони люблять українську мову.

Я не зачеплюсь об лагідні слова.

Я вивчаю рідну мову.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Конструювання.

1.Робота на дошці.

Перебудуйте двоскладні речення на односкладні неозначено-особові .

1.Початком року в давнину вважалася весна.

2.У березні люди виходили на довколишні галяви і святкували новоліття.

3.По-різному називався перший місяць весни.

4.Найчастіше вживалися назви березаль, березіль.

5.Саме в цю пору люди вирубували березові гаї.

6.Зрубані дерева обов'язково потрібно спалити.

7.А на вільних площах люди сіють зерно.

2.Творче завдання

1. Запишіть рецепт української страви, використовуючи неозначено-особові речення.

2. Підкресліть в записаних реченнях граматичну основу.

3.( Робота в парах)

Скласти діалог, використовуючи, односкладні речення.

V. Підбиття підсумків уроку.

Заповнити таблицю

  • Знаю…
  • Умію…
  • Треба попрацювати…




VІ.Оцінювання.

VІІ. Домашнє завдання.

(На вибір)

1. Теоретичний матеріал підручника с. 134, вправа 205.

2. Скласти твір на тему « Звичаї мого народу», використовуючи односкладні речення.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду