«Неозначено-особове речення», 8 клас

Мета: поглибити знання учнів про односкладні дієслівні речення, сформувати поняття про неозначено-особове речення, способи вираження в ньому головного члена, повторити вивчене про означено-особове речення, розвивати творчі вміння аналізувати, трансформувати й конструювати неозначено-особові речення, у яких головний член має різні способи морфологічного вираження; виховувати любов до рідного краю та пошану до народних звичаїв.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок з елементами повторення (формування мовної компетенції), (урок-подорож)
ОБЛАДНАННЯ: підручники, зошити, технічне обладнання, роздавальний матеріал (картки).
ПЕРЕБІГУРОКУ
І. Організаційний момент.
Знайомство (Розповісти коротко про себе, використовуючи односкладні речення.) Який вид односкладних речень ми використали?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Подорож у казкову країну
Жило-було Речення. Воно було гарне на вроду, говірливе, кмітливе, сміливе. Всюди встигало, з'являлося частіше в людних місцях: то вихованим і чемним, а то з гострим слівцем, що від нього й самого кидало в жар.
А в ньому жило Слово. Неспокійне та непосидюче. Іноді красиве й величне, чемне й добре, іноді – бундючне, неспокійне, не боялося сказати правду, коли цього потребували обставини, когось захистити чи похвалити. Скрізь його можна було почути, не існувало споконвіку для нього перешкод. Долало заборони, пробивалося крізь грати, долинало з далеких сибірських нетрів і довело всім, що воно невмируще, сміливе й кмітливе, магічне й живуще…
І дивні звички мало Слово – зникати з Речення без попередження та змінювати свою форму.
Але, незважаючи на це, Речення не втрачало змісту. Воно набувало нового звучання. І таким чином утворювалися різні види Речення.
Ми з вами помандруємо шляхами країни Синтаксису. А зупинимось у гостях в Односкладного Речення.
Звичайно, перш ніж завітати на гостину, потрібно пригадати, що ви знаєте про односкладне речення. Допоможе нам це зробити вправа-гра «Так-ні».
ХІД ГРИ
Означено-особовим називається речення, в якому головний член виражений іменником у будь-якому відмінку. (Ні, це стосується називних речень)
Односкладне речення, що передає дію та стан незалежно від будь-якої особи, називається означено-особовим. (Ні)
В означено-особових реченнях присудок може бути виражений дієсловом наказового способу. (Так)
Речення , у якому дія сприймається узагальнено називається означено-особовим. (Ні, узагальнено-особове)
Називне речення вказує на дію, яку виконує певна особа. (Ні, означено-особове)
Речення «Вірю в майбутнє твоє, Україно!» є узагальнено-особовим. (Ні)
В означено-особових реченнях дію виконує невизначена особа. (Ні)
Речення «Правда неправду перетягне» є узагальнено-особовим. (Ні, двоскладним).
За кожну правильну відповідь ви отримаєте смайлик.
Учитель. Отже, ми повторили вивчені види односкладних речень та спосіб вираження головного члена в односкладних реченнях.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
Відомо, що у фінікійському алфавіті не було голосних, їх пізніше додали греки. Розшифруйте фінікійський запис, що означає вид односкладного речення, додавши голосні.
ЗНЧН – СБВ
Який префікс треба додати, щоб мова йшла про односкладне речення, у якому особа, що виконує дію, невизначена. (Неозначено-особове)
ІІІ. Засвоєння нових знань
Для того, щоб потрапити до Неозначено-особового речення нам потрібно виконати наступне завдання (робота в групах)
Дослідження-аналіз
Прочитайте речення. Визначте в них граматичні ознаки головного члена (особу, час, число). З'ясуйте, чи вказує присудок на конкретних виконавців дії.
1 група: (теп. час)
Щастя не шукають, а здобувають.
Тебе кличуть вечеряти.
І до діла, і до людяності привчають змолоду.
2 група: (майб. час)
Його успіхи в навчанні обов'язково оцінять.
Ніколи не поставлять ведмедя пасічником.
Приємну звістку обов'язково передадуть.
3 група (мин. час)
Світло у домівках погасили.
Мене викликали до дошки.
В Україні здавна випікали коровай.
Виконавши це завдання, ми визначили способи вираження головного члена в неозначено-особових реченнях
Дієслово ІІІ особи множини дійсного способу теперішнього часу
Дієслово ІІІ особи множини дійсного способу майбутнього часу
Дієслово ІІІ особи множини дійсного способу минулого часу
Пояснення вчителя.Неозначено-особовими називаються односкладні речення, головний член яких означає дію, виконувану невизначеною особою.
Виконавці дії в неозначено-особових реченнях не називаються з різних причин. Іноді вони не відомі ні за кількістю, ні за складом, а іноді не називаються свідомо, щоб зосередити увагу на самій дії.
Означено-особові та неозначено-особові речення здебільшого вживаються в художньому і розмовному стилях мовлення.
Вони допомагають уникнути небажаного повторення, створюють лаконічність, динамічність розповіді.
(Розглянути матеріал підручника)
Мозковий штурм.Чи будь-яке речення, у якому промовляється чи чується лише один головний член речення, є односкладним? (слайд)
Порівняйте речення. Доведіть, що перше з них є односкладним, а друге - двоскладним. Свою відповідь звірте з поданим нижче міркуванням.
1. Читаю цікаву книжку. 2. Прочитав цікаву книжку.
Зверніть увагу!
Не є односкладними речення, у яких присудки виражені дієсловом у формі 3-ї особи однини теперішнього й майбутнього часу або у формі однини минулого часу дійсного й умовного способу.
Це двоскладні речення з пропущеним підметом, який відновлюється з контексту. наприклад:
1. Дивиться цікавий фільм.
2. Дивився цікавий фільм.
Із цих речень не зрозуміло, хто саме виконує дію (він, вона, я, ти), а тому вони потребують підмета.
Для того, щоб зайти в будинок неозначено-особового речення, потрібно знайти правильний код, тобто виконати наступне завдання.
Знайди зайве
Учні одержують аркуші, на яких записані односкладні речення з головним членом – присудком. Завдання – знайти неозначено-особові речення і вилучити всі зайві. Перемогу й найвищий бал здобуває той, хто виконує завдання найшвидше й без помилок.
- Минуле не гортають, а пригортають.
Юно йдемо до мети.
Літом у селі встають рано.
- Розходилися зі свята рідної мови не поспішаючи.
Слався, наша Україно.
- По радіо повідомляють про нельотну погоду.
- Для добрих друзів відчиняю дім.
Люблю тебе, столице України.
А вві сні бачив сонце, і поле безмежне, і стежки без краю в достиглих хлібах.
Посадили над козаком явір та ялину.
Завдання Дуель
Учитель зачитує двоскладні речення, почергово адресуючи їх учням, їхнє завдання - чимскоріш упродовж 5 секунд перебудувати речення на односкладні і назвати їх ніби відбиваючи удар на дуелі.
Ми хочемо взяти участь у шкільній олімпіаді.
Я хочу миру на землі.
Вони виконали роботу на відмінно.
Ви робіть добро людям.
Ти розвивайся й далі, мово наша рідна!
Ви, діти, приходьте на гурток народознавства.
Вони сьогодні йдуть на концерт кобзарської музики.
Ми милуємося звуками рідної мови.
Ви любіть і шануйте рідну мову.
Вони люблять українську мову.
Я не зачеплюсь об лагідні слова.
Я вивчаю рідну мову.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Конструювання.
1.Робота на дошці.
Перебудуйте двоскладні речення на односкладні неозначено-особові .
1.Початком року в давнину вважалася весна.
2.У березні люди виходили на довколишні галяви і святкували новоліття.
3.По-різному називався перший місяць весни.
4.Найчастіше вживалися назви березаль, березіль.
5.Саме в цю пору люди вирубували березові гаї.
6.Зрубані дерева обов'язково потрібно спалити.
7.А на вільних площах люди сіють зерно.
2.Творче завдання
1. Запишіть рецепт української страви, використовуючи неозначено-особові речення.
2. Підкресліть в записаних реченнях граматичну основу.
3.( Робота в парах)
Скласти діалог, використовуючи, односкладні речення.
V. Підбиття підсумків уроку.
Заповнити таблицю
|
|
|
VІ.Оцінювання.
VІІ. Домашнє завдання.
(На вибір)
1. Теоретичний матеріал підручника с. 134, вправа 205.
2. Скласти твір на тему « Звичаї мого народу», використовуючи односкладні речення.
- Зошит для Домашніх Контрольних Робіт у 8-му Класі. (Методична розробка)
- Двоскладне Речення. Головні й Другорядні Члени Речення. Логічний наголос.
- Розділові Знаки в Реченнях з Однорідними Членами. (8 клас)
- Однорідні Члени Речення зі Сполучниковим, Безсполучниковим і Змішаним Зв'язком
- Порівняльний Зворот. Використання Порівняльних Зворотів у Мовленні