«Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль», 7 клас

03 листопада, 2016 0
«Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль», 7 клас

Мета: поглибити знання учнів про прислівник як самостійну незмінну частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; формувати загальнопізнавальні вміння , знаходити прислівники в тексті, характеризувати їх; розвивати усне зв'язне мов­лення учнів, увагу, уяву, творчі здібності; виховувати почуття патріотизму, любов до рідної мови, до рідної природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

Хід уроку


І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

Бесіда за питаннями.

– Що таке морфологія?

Які частини мови

вже вивчили семикласники?

ІІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку.

Той, хто по-справжньому любить свою Батьківщину,

з усякого погляду справжня людина.

(В. Сухомлинський)

VІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів

Пошукова робота

Серед поданих слів знайти прислівники. Назвати, до яких частин мови належить решта слів. Дослідити, чи змінюються виписані слова за родами, числами та відмінками.

Холодний, холодно, похолодало, прохолонути; весна, навесні, весняний, весняно, по-весняному; подвоїти, два, двійник, двічі, двійка; ніч, ночувати, вночі, нічник; дід, дідівський, з діда-прадіда; глибокий, найглибше, глибочінь, глибина.

V. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи

Творче дослідження

Робота в групах

І

група – провідміняйте прислівник холодно

ІІ група – змініть за родами прислівник по-весняному

ІІІ група – змініть за числами прислівник вночі

Слово вчителя

Який висновок ми можемо зробити? Яка найголовніша морфологічна ознака прислівника?

Прислівник – це самостійна незмінна частина мови, яка виражає ознаку дії або стану, ознаку іншої ознаки, рідше – ознаку предмета.

Ознака дії

Ознака іншої ознаки

Ознака предмета

розмовляти тихо,

жити поблизу,

писати грамотно

дуже високий,

трохи гіркий,

дуже грамотний

шлях праворуч,

дорога зліва,



Тепер проводимо синтаксичне дослідження.

Завдання: зробити синтаксичний розбір речення.

Зима повільно, але невблаганно закутувала ліс у білу ковдру.

Речення просте, розповідне, неокличне, ……………………………….

Висновок: у реченні прислівники виступають другорядними членами, переважно обставинами. Зіставити свої висновки з теоретичним матеріалом підручника.

VІ. Виконання системи завдань пізнавального характеру

Творче спостереження з елементами аналізу

1.У тексті знайти словосполучення із прислівниками. З якими частинами мови можуть пов`язуватися прислівники? Виписати їх.

2.Знайти складні речення.

Все життя бачу її з усіх доріг, з усіх усюд, де тільки не буваю. Усі думки й спогади мої про неї. Усі найкращі мрії і сподівання. Все, що б я міг побажати або зробити найкращого людям, усе це звернено найперше туди, в степову милу сторону, де рівнина й поля, де дорогам немає ні кінця, ні початку, і по якій з них не підеш чи не поїдеш, все одно попадеш у Баштанку — вона тут найголовніша. Столиця степового нашого краю, що не так давно був Диким полем у межиріччі Інгульця та Інгулу, і про це нагадують тільки козацькі чи скіфські могили, що де-не-де мріють у степу, немов журяться за тим, що минуло давно і не вернеться більше ніколи...

У моїй уяві вони існують поряд — Баштанка та дядько Іван: як тільки уявлю Баштанку, одразу ж згадається дядько Іван.

Коли не приїду, неодмінно зустрічаю дядька Івана за селом або на силосних ямах, які вони закривали по літі найкраще, так що і відходів ніколи немає.

А відколи в селі з'явився водогін з водорозбірними колонками, дядько Іван не злазять зі свого велосипеда.

— Він просто характерник у нас, — кажуть бабусі. — Бо стільки колодязів викопав замолоду там, де не думали й не гадали. Не інакше — воду на глибині бачить або чує.

Наче на поводі воду ту водить, — казали про нього, — як коня. Де схоче, там і колодязь викопає. І ні разу не помилився.

Дядько Іван на те тільки всміхалися. Нічого ніколи не пояснювали. Та, здається, й не могли пояснити, бо весь вік мовчать, тільки слухають. І читають: щоночі в них світяться вікна до третіх півнів.

3.Пояснити, чому для головного героя така дорога Баштанка – столиця степового краю? Хто такі характерники? Чи справді дядько Іван був характерником?

Логічний диктант

Замінити фразеологізми близькими за значенням прислівниками з довідки.

Опинитися просто неба –

як сніг на голову –

намокнути до останньої нитки -

кинутися з усіх ніг -

не мати кінця-краю -

йти, як не своїми ногами -

спати без задніх ніг -

жити на широку ногу -

Довідка: наскрізь, надворі, багато, поволі, швидко, нескінченно, міцно, раптово.

VІ. Узагальнення вивченого на уроці

Подумати і дати відповіді на запитання:

1.Яка частина мови називається прислівником?

2.З якими частинами мови можуть пов`язуватися прислівники? Наведіть приклади.

3.Яка морфологічна ознака прислівника є основною?

4.Яку синтаксичну роль можуть виконувати прислівники в реченні?

Рефлексія уроку

Вправа «Мікрофон»

Сьогодні на уроці я………..

VІІ. Домашнє завдання

1. Для учнів із середнім рівнем навчальних досягнень: $ 24. ст.110 (правила),

впр. 201.

2. Для учнів із достатнім рівнем навчальних досягнень: $ 24. ст.110 (правила).

Творче завдання. У багатьох казках богатирі зупиняються перед каменем, на якому є напис. Відтворіть цей напис, підкресліть у ньому прислівники. Визначте їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль.

3. Для учнів із високим рівнем навчальних досягнень: $ 24. ст.110 (правила).

Творче завдання. Написати міні-твір «Весна в нашому саду», використовуючи прислівники.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду