Урок: Образ Лучицької. Морально-етичні проблеми сім'ї та становище українського театру за п'єсою «Талан»

20 грудня, 2016 0

Мета: доповнити характеристику М. Лучицької, визначити морально-етичні проблеми сім'ї, які порушені в п'єсі, вилучити з тексту твору інформацію про становище українського театру та свідчення нелегкої долі акторів; розвивати вміння аналізувати драматичний твір, знаходити інформацію на задану тему в тексті твору, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, ставити запитання та відповідати на них;

виховувати зацікавленість до розвитку національної культури, почуття патріотизму.

Теорія літератури: соціально-побутова драма.

Обладнання: фото з вистав за п'єсою «Талан», фото актрис — виконавиць ролі Лучицької, елементи костюмів (кінець XIX — початок XX століття).

Тип уроку: комбінований (поможливості урок — рольова гра, урок-дослідження, урок засвоєння нових знань).

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Словниковий диктант

Позитивні риси: безкорисливість, ніжність, гідність, чутливість, емоційність, талановитість.

2. Бесіда з учнями

  • Кому присвячена драма? Чому?
  • Чи можна назвати прізвище головної героїні символічним?
  • Чи можна твердити, що драма має автобіографічну основу?
  • Визначте творче кредо письменника.

3. Інтерв'ю з героями — рольова гра (перевірка домашнього завдання)

Методичний коментар

Доцільно використати елементи костюмів. Наприклад, жіночий та чоловічий капелюх тих часів. Його потрібно передавати тому, хто виконує роль героя, по черзі.

Приклад

Рольова гра: візьміть інтерв'ю у Марії Лучицької.

Орієнтовні запитання учнів до Лучицької:

  • Яке Ваше ставлення до професії актора?
  • Що заважає Вам працювати в театрі?
  • Чи можете назвати випадки ставлення до Вас з боку глядачів, які Вас неприємно вразили?
  • Заради чого Ви ризикуєте власним здоров'ям, коли виходити на сцену, зібравши останні сили?
  • Чому Ви відмовилися від вигідної пропозиції працювати на російській сцені?
  • Чи кохали Ви Квітку?
  • Чи знали Ви про інтриги за вашою спиною?
  • Чи є у вас друзі, вороги?
  • Як сталося, що Ваша учениця Квятковська так ненавидить Вас? Ви не відчуваєте в цьому власної провини?

III. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Оголошення теми й мети уроку

Слово вчителя

Перед нами непросте завдання: ми повинні здійснити подорож у часі, щоб мати змогу зрозуміти всю трагічність долі актриси і щирої, люблячої жінки у жорстокому світі грошей, у якому руйнуються людські душі і долі.

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Словникова робота

Згадайте синонімічний ряд слова «доля». (Талан, рок, фатум)

2. Евристична бесіда з учнями

  • Визначте ставлення людини до долі, талану, року, фатуму.
  • До якої категорії питань можна віднести ті, що стосуються долі? (Філософські, морально-етичні)
  • Згадайте, як розкрито тему долі, року в романах М. Ю. Лермонтова «Герой нашого часу» (зокрема повісті «Фаталіст») і В. Гюго «Собор Паризької Богоматері». Який висновок щодо ставлення до долі, року, фатуму ви зробили для себе? Висновки за результатами бесіди: Рок, фатум, доля, талан — це сила, опиратися якій немає сенсу — так вважали романтики. У реалістичних творах літературні герої намагаються йти всупереч долі.

3. Постановка першого проблемного запитання:

Чому автор назвав п'єсу не ім'ям головної героїні, а «Талан»?

Слово вчителя.

Ось як М. Старицький розумів завдання театру свого часу: «Сцена єсть школа, имеющая великое общественное значение. Это раскрытая книга, понятная для всякого малограмотного и даже неграмотного… Жрецы ее должны воспламеняться огнем, создавая великие произведения, они должны быть просветителями общества и особенно простого народа. Они должны вносить луч света в царство тьмы и освещать путь униженным и оскорбленным для борьбы с вековой неправдой». Ця думка була воістину революційною на той час, коли існувало споживацьке ставлення до театру як до місця розваг для людей, які вважали все в житті об'єктом купівлі і продажу, акторів (а особливо акторок) у тому числі. Отже, Лучицька, устами якої Старицький проголошує власне бачення завдань театру, щоб виконати своє покликання, змушена зіткнутися з протидією суспільства.

4. Постановка другого проблемного запитання

З яким ставленням до театру та актора змушена боротися героїня твору? Дайте відповідь на основі тексту твору.

Методичний коментар

Пропонуємо два варіанти роботи. Перший — традиційний: аналіз тексту твору.

Другий — перегляд інсценування уривка або відеозапису інсценування учнями класу. Це може бути також презентацією рольового творчого проекту, вартого окремої оцінки. Такий підхід складніший, але викликає більший інтерес, розвиває навички акторської гри та виразного читання, перевтілення і, зрештою, кращого розуміння особливостей театрального мистецтва, образуперсонажа як актором, так і глядачем.

5. Перегляд або читання першого уривка

1-ша сцена

Л у ч и ц ь к а. Квятковська… Вона така добра зі мною, ласкава, як сестра…
Ж а л і в н и ц ь к и й. Вірте! Та вона готова вас у ложці води утопити!
Л у ч и ц ь к а. За віщо б? Хіба за те, що я її люблю?
Ж а л і в н и ц ь к и й. За те, що талантом забиваєте. Ви готові за всіх головою наложити, а для вас ніхто й пальця не вріже: про свою шкуру всяк дба, а у вічі, звичайно, скалить зуби…
Л у ч и ц ь к а. Як ви хмуро дивитесь на людей! А я певна, що зовсім поганих людей нема, що оберніться теплим словом навіть до лиходія, то і в нього Бог озветься…
Ж а л і в н и ц ь к и й. Марусю! Ви освітили цей храм і стали у ньому богинею. Але — спокуситель знов тут, пантрує за вами, коршуном над головою кружить. Розбещений панич, знуджений своєю нікчемністю…
Л у ч и ц ь к а. Антон Павлович, мій друже, — не нікчема, а чоловік освічений і талановитий, з чесними, гуманними засадами…
Ж а л і в н и ц ь к и й. Я вашим щастям, Марусю, щасливий. Тільки не Антон Павлович Квітка дасть вам те щастя. Він поламає ваше життя. І святе мистецтво піде до дідька, і погине чудовий талан, замре висока душа, а Україна знов сиротою зостанеться…
Л у ч и ц ь к а. Борони Боже! Не бійтесь, не зраджу, зі свого дорогого шляху не зійду…

4. Запитання до прочитаного

  • З яким ставленням до актриси зіткнулася Лучицька? Що ви дізналися про моральну атмосферу театру? Усвідомлення внутрішнього змісту поведінки і вчинків героїні:

1) Дайте характеристику поведінки героїні в поданій ситуації.

2) Як розкривається характер героїні в діалозі з Жалівницьким?

3) Як характеризує себе героїня у діалозі?

4) Визначте психологічний стан героїні та причини, якими був викликаний.

5. Перегляд або читання другого уривка

2-га сцена

А н т и п о в. Великолепно! Очаровательно! Вы целая прелесть!
Л у ч и ц ь к а. Вы довольны? Очень рада. А я боялась, что будете бранить!
А н т и п о в. Вы сегодня восхитительны, моя дива! За одно только журю и буду журить: грех, большой грех. Для такого таланта рамки малы: он рвется из них, а они давят… Мелко, мелко для вас! Поймите это! Пора на широкое, могучее море!
Л у ч и ц ь к а. Море пустынно и нелюдимо, на нем и затеряться, и утонуть легко. Родная ж речка с зелеными вербами и безопаснее, и симпатичне.
А н т и п о в. Я вас прошу… Бросьте эту сцену, переходите на столичную, там ваш талант развернется и засверкает чудным огнем, а здесь, в провинции, он заглохнет. Отправляйтесь прямо в Москву. И дебютируйте в Малом. Я и протекции, и письма, и, наконец, сам с вами поеду…
Л у ч и ц ь к а. Спасибо вам. Большое спасибо. Но я туда не гожусь… Все то, чем вы здесь восхищаетесь и называете художественным воспроизведением жизни, там будет чуждым, фальшивым! А главное — для той сцены нужно будет все мое родное забыть и переродиться…

6. Запитання до прочитаного

  • Чому відмовляється українська актриса Лучицька від російської сцени? Згадайте причину відмови Заньковецької.

Усвідомлення внутрішнього змісту поведінки і вчинків героїні:

1) Дайте характеристику поведінки героїні в цій ситуації.

2) Як розкривається характер героїні в діалозі з Антиповим?

3) Як характеризує себе героїня у монолозі?

4) Визначте психологічний стан героїні та причини, якими він був викликаний.

7. Перегляд або читання третього уривка

3-тя сцена

Л у ч и ц ь к а (входить). Тут Котенка нема?
М а р и н к а. Ні! Сідайте тут, відпочиньте! Ви сьогодні надто бліді!
Л у ч и ц ь к а. Неможеться щось, моя квіточко, сили щодня никнуть та никнуть…
М а р и н к а. Ріднесенька! Голубонько! Полікуйтесь, відпочиньте! Ви ж не шануєте здоров'я свого! Так тратити сили, як ви, рвучи серце, точачи кров, «надриваючи жили, і без відпочинку!.. Для чого ж? Так же вас ненадовго стане!
Л у ч и ц ь к а. Треба, Маринко, працювати! Краще вже останні сили віддати другим на користь, ніж не знати, на що їх берегти! Мені ж самій чим швидше їх витрачу, тим більше втіхи!
М а р и н к а. А для нас, бідних, що готові життя своє за все покласти, невже й для нас не захочете поберегти свої сили?
Л у ч и ц ь к а. Ой! (Хапається за серце.)
М а р и н к а. Марусю! Господи! Чого тобі? Ей, хто там? (Вбігає Безродний.)
Б е з р о д н и й. Що з Марією Іванівною?
М а р и н к а. Вона зовсім слаба!
Б е з р о д н и й. Доктора зараз! Я Котенкові скажу… Вам грати не можна! Господи, зглянься! (Безродний вибігає, коло Лучицької клопочеться Маринка.)
Л у ч и ц ь к а. Ах, яка мука! Коли б кінець! Швидко входять Безродний, лікар, Котенко.
Л і к а р. Що таке? Що з вами, моя панійко? Хто потривожив, хто збентежив вас?
М а р и н к а. Потривожилась!
Л і к а р (дає краплі). Випийте! Я ж просив, я ж благав, нічого не приймати до серця. І — спокій і сон, сон і спокій — вам тільки потрібні! Ех, панове, не бережете ви її!
К о т е н к о (до Безродного). Що ж скоїлось? Марусю, невже ви не будете грати? Погинув, погинув перший спектакль! Усе шкереберть піде… Марусю, рятуйте!
Л у ч и ц ь к а. Я сама розумію. Савичу, я не жаліла ніколи для вас сил, ви знаєте.
К о т е н к о. Знаю, знаю. Ви добра. Пожалійте, у вас таке добре серце. Перший спектакль. Все від нього… Повний збір… І відмінити.
Б е з р о д н и й. Може, Квятковська?
К о т е н к о. Що Квятковська? Публіка прийшла слухати Лучицьку… Ох, господи! Що ж мені чинити? Розор, розор! Нічим буде нещасним хористкам платити. А діти, мої нещасні діти!
Л у ч и ц ь к а. Заспокойтесь! Може, ще зберу останні сили!
Л і к а р. По-моєму — ні! Смертельний риск! (Дає ліки.)
М а р и н к а. Бога ради!
Б е з р о д н и й. Доб'ють!
К о т е н к о. Може б, хоч так: у двох діях з Богданом, а там Квятковська? Щоб хоч побачила публіка! Марусю! Докторе! Рятуйте мене, рятуйте!
Л у ч и ц ь к а. Та мені… вже трохи краще.
Л і к а р. Слабе ще серце!
К о т е н к о. Я даю третину збору на хор.
Л у ч и ц ь к а. А Ви знаєте, чим мене підкупити! Вони справді страх як нуждаються! Це їм велика підмога (встає). Я граю!
К о т е н к о (цілує руки). Благодійко моя! Зараз лечу! Безродний, дзвінки! На сцену всі! Починаємо! (Вибігає.)
Л у ч и ц ь к а. Тут (на серце) ціле пекло, а я сміятися і жартувати мушу! (Ледве йде.)

8. Запитання до прочитаного

  • На що витрачає останні сили Лучицька, ідучи грати з серцевим нападом? Чому вона повинна вийти на сцену? (Її розуміння мотивів своїх дій. Мотивація Котенка)

Усвідомлення внутрішнього змісту поведінки і вчинків героїні:

1) Дайте характеристику поведінки героїні в цій ситуації.

2) Як розкривається характер героїні в діалозі з іншими персонажами?

3) Як характеризує себе героїня у діалозі?

4) Визначте психологічний стан героїні та причини, якими він був викликаний.

9. Перегляд або читання четвертого уривка

4-та сцена

Л у ч и ц ь к а. Боже! То вiн… шукала… ним жила… (У ложу, зі сльозами.) Я думками тебе шукала всюди, я серденьком з тобою лиш жила!
К о т е н к о. Може, з Тимком?
К в i т к а (скажено, не звертаючи на Квятковську уваги). Нi, нi! А з Жалiвницьким!.. Не вiр змiї!
Л у ч и ц ь к а. Ай, що се?
К в я т к о в с ь к а (показавшись Лучицькiй). Ха-ха-ха! (Вибiга.)
Л у ч и ц ь к а (непритомно). Вона, вона там! З ним! Надi мною смiються, глузують… Ай, рятуйте!! Разом.
К о т е н к о (в кулiсу). Завiсу! (Потiм тікає.)
Г о л о с и (за кулiси). Робочi! Де вони?!
Г а л ь о р к а. Лучицька! Ш-ш, ш-ш!!
А м ф i т е а т р. Лучицька, браво, браво!!
К р i с л а. Тише! Продолжайте!
К в i т к а. Вона мене дурила, дурила!!
В ложi показується полiцейський, начина тихо умовлять Квiтку.
Л у ч и ц ь к а (нервово, iстерично, а потiм несамовито). З нею! Укупi з нею?! Мало назнущались, так iще тут привселюдно зняти на посмiх, на публiку поставить? Це панський вчинок!.. Я довiрила вам свою душу, свою честь… А ви все потоптали ногами i вигнали мене з хати, як негiдь, як покидьку… Це панський вчинок! Ще з полюбовницею мене банiтувать прийшли! Ай, пане, та чи є ж що нижче, що пiдлiше на свiтi?! (Рве навiжено собі волосся, хапається рукою за горло, за серце.) У ложу знову приходять два служителi i разом із полiцейським беруть Квiтку.
К в i т к а (борючись, кричить). Сюди! Берiть її! Вона втекла до полюбовника! Зрадила, гадина! Вона висушила мiй мозок! Його виводять. Жалiвницький вибiга на сцену i пiддержує Лучицьку; вона б'ється на руках.

К р i с л а. Занавес, занавес!
Г о л о с и. Ш-ш, ш-ш, вон Лучицьку!
А м ф i т е а т р. Браво, браво!.. Вон ложу!
Ж а л i в н и ц ь к и й (з кону). Доктора!
Г о л о с и. Ш-ш, ш-ш! Вон Лучицьку! Продолжать! Квятковську!
Л у ч и ц ь к а (вирвавшись із рук Жалiвницького, на переднiй). Женiть!.. Сльози лила… Кров точила… для вашої втiхи!.. А тепер… плюйте на мене — для втiхи! Бийте — для смiху!.. Топчiть на регiт!.. Хiба в актриси є серце, є честь?? Нема, нема!! Вона бездушна забавка, вона запроданка ваша! (Пада на руки Жалiвницького.)

10. Запитання до прочитаного

  • Зробіть висновок про ставлення до актриси з боку суспільства з поданого уривку.

Усвідомлення внутрішнього змісту поведінки і вчинків героїні:

1) Дайте характеристику поведінки героїні в цій ситуації.

2) Як розкривається характер героїні в діалозі з іншими персонажами.

3) Як характеризує себе героїня у діалозі?

4) Визначте психологічний стан героїні та чим він був викликаний.

11. Висновки із другого проблемного питання

Марія Лучицька прагне нести світло мистецтва глядачам, виховувати їх картинами народного життя, звичаїв, обрядів, багатством і красою рідної поезії і мови, підносити національну свідомість і знедолених низів, і зденаціоналізованої верхівки.

Натомість актриса змушена боротися зі зверхнім ставленням до національного театру, який не сприймають так, як російський; боротися з хижацьким, споживацьким ставленням до актриси, збирати останні сили для того, щоб не зірвати виставу і задовольнити вимоги антрепренера, щоб не нанести збитків хазяїну, зірвавши виставу через хворе серце (закони капіталістичного суспільства: прибуток перш за все). Актриса не має жодних прав і захисту з боку цього капіталістичного суспільства, може бути знищеною ним морально. Велика актриса змушена миритися із заздрощами і низьким рівнем моралі театральної трупи. Вона не зможе змінити це становище.

12. Постановка третього проблемного запитання

Які морально-етичні проблеми сім'ї поставив драматург у своєму творі?

  • Розкажіть про життя актриси в домі чоловіка? Як ставиться до неї свекруха, чоловік? Що їй терпіти найважче?
  • Чому не могли бути щасливими у коханні та подружньому житті Марія Лучицька та Антон Квітка?
  • Наведіть приклади «домостроївського» ставлення до жінки.
  • Назвіть причини, за яких Квітка одружився з Лучицькою? Хто винен у тому (чи що), що не склалося їхнє сімейне життя?

13. Висновки із третього проблемного питання

Висока мета — служіння народові своїм талантом, своїм мистецтвом — вступає в суперечність із умовами життя суспільства, в якому мистецтво є предметом купівлі-продажу, жінка не має права голосу і повністю залежить від чоловіка та його сім'ї, актриса безправна і вразлива, а висока духовність знищується войовничою бездуховністю і моральною ницістю.

14. Висновки з першого проблемного питання

Драма названа «Талан», тому що справжній талант і бажання служити мистецтву та народові, бажання любити і бути рівною у стосунках з чоловіком вступають у протиріччя з силою, яку неможливо подолати — хижацькою мораллю і законами капіталістичного суспільства.

ІV. Систематизація й узагальнення вивченого

1. Які риси характеру, названі у словниковому диктанті, притаманні головній героїні п'єси?

2. Проблемні питання: Якби ви були актором і мали право на вибір ролі, кого б ви зіграли? Чому? Чи хотіли б щось змінити у п'єсі? З якою метою?

3. Чим, на вашу думку, Михайло Старицький збагатив українську драматургію, написавши п'єсу «Талан»?

4. Чи можна віднести Лучицьку до тих героїв, які намагаються боротися з долею?

V. Домашнє завдання Опрацювати матеріал уроку, підготуватися до захисту рефератів.

VІ. Підсумок уроку Рефлексія

  • «Найкращим епізодом уроку був…»
  • «Я дізнався нового про…»
  • «Маю бажання дізнатися більше про…»

Примітка. Консультація до уроку-захисту після 22 уроку.
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду