Урок: Історична трагедія «Сава Чалий». Образ Сави Чалого, глибоке розкриття його духовного світу

18 грудня, 2016 0

Мета: повідомити учням про історичну основу п'єси, на основі тексту розкрити причини трагедії головного героя; розвивати і вдосконалювати навички аналізу літературного твору, узагальнення навчального матеріалу, ведення дискусії, дослідження, охарактеризувати образ літературного героя; виховувати в учнів почуття непримиренності до зради.

Теорія літератури: історична трагедія.

Обладнання: текст твору, інформаційні картки, словник літературознавчих термінів.

Тип уроку: комбінований (урок вивчення нового матеріалу; урок-дослідження).

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Словниковий диктант

Негативні риси: мстивість, жорстокість,

роздвоєність, розгубленість, трагічність, зрадливість, егоїзм.

Завдання: записати словниковий диктант, замінюючи іменники прикметниками.

2. Читання відповідей на запитання прес-конференції попереднього уроку

Учитель і учні доповнюють, корегують почуте.

3. Конкурс на кращий сенкан про героїв п'єси «Мартин Боруля»

4. Клоуз-тести

  • «Трагедія — це…»
  • «Історичний твір — це…»
  • «Історизм — це…»

III. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Оголошення теми й мети уроку

Жанровий діапазон творчості І. Карпенка-Карого широкий.

Підтвердженням цієї тези буде робота над п'єсою «Сава Чалий», жанр якої ми визначимо на уроці. І. Франко так висловився про цей твір: «Історична трагедія «Сава Чалий» (1899) — один з архітворів нашої літератури». Сучасники драматурга і літературознавці нашого часу також вважають п'єсу вершиною

драматичної творчості письменника, всієї української літератури.

Сьогодні ми, аналізуючи зміст твору, переконаємося в цьому, сформулюємо проблеми, висвітлені у п'єсі, акцентуємо увагу на головній — трагедії Сави Чалого як зрадника національних інтересів свого народу, усвідомимо, що такий драматичний твір міг написати тільки справжній український патріот.

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Повідомлення учня про історичну основу п'єси, постать реального ватажка народного повстання та джерела, які стали основою для твору

Короткий зміст повідомлення

Сава Чалий був сотником надвірних козаків князя Любомирського. У 1734 році, коли на Правобережній Україні відбулися масові заворушення селян проти польської шляхти, Сава Чалий перейшов на бік повсталих. Але невдовзі він зрадив повстанців, перекинувся на службу до графа Потоцького, за що одержав значні привілеї. У 1741 році Гнат Голий, один з ватажків повстанців, стратив Саву Чалого в його маєтку в с. Степашки на Вінниччині.

І. Карпенко-Карий, який створював образ головного героя за фольклорними традиціями, звернувся до різних варіантів народних пісень про Чалого («Ой був в Січі старий козак») та переказів («Покарання зрадника», «Нерідний син кошового Чалого», «Єретик і душогуб»). Творча уява та громадянська позиція письменника змалювала Саву таким, який ми бачимо його у п'єсі.

Джерелами написання трагедії «Сава Чалий» стали також:

  • документи та історичні праці про події XVІІІ ст.;
  • літературні джерела (історична драма Миколи Костомарова (1838). Микола Костомаров в українському письменстві першим звернувся до образу Сави Чалого);
  • народні уявлення про добро і зло (у свій час запорожці вважали зраду задля особистих вигод найтяжчим гріхом. Міжпредметні зв'язки зі світовою літературою: пригадайте сцени покарання зрадників у повісті «Тарас Бульба» Миколи Гоголя»).

2. Переказ змісту п'єси «ланцюжком» 3. Словникова робота

  • Гайдамака — учасник народно-визвольної боротьби у XVIII столітті проти польсько-шляхетського гніту на Правобережній Україні.
  • Гард — дерев'яні (частокільні) перегородки для вилову риби.
  • Заорки — заорювання країв орного поля.
  • Кіш — табір, стоянка.
  • Побратим — названий брат, товариш по боротьбі.
  • Чинш — оброк, плата за користування землею.
  • Шарварок — обов'язкова робота селян по ремонту мостів, доріг.
  • Шляхта — польське дворянство.

4. Робота в групах. «Мозковий штурм».

Визначення морально-етичної проблематики твору

Проблеми:

  • відступництва і зради;
  • компромісне розв'язання протиріччя між інтересами уярмлених українців і поляків-гнобителів;
  • утвердження праведності гайдамацької боротьби як національно-визвольного руху за відновлення суверенності України.

5. Робота над осмисленням постаті головного героя

«Щоденник подвійних нотаток»

Таблицю пропонуємо із заповненою лівою колонкою. Завдання учнів — заповнити праву своїми міркуваннями та висновками.

Робота з I та II діями трагедії

Цитата з тексту

Мої міркування

Дія I

«Запорожець. Не кожний з ним зрівняється. Він вчений сильно, учився в Києві у братстві. Його й на Січі поважають»


«Він хоче людей і віру боронить»


«Якби таких побільше, то легше б нам жилось»


«Я всю Україну об'їздив і серцем всім переконався, що жити тут немає сили. Пани знущаються над всім поспільством і віру християнську зневажають, завдячи скрізь унію свою. Стару Україну треба поминути і заснувати нову на вільних землях»


Дія II

«Задавив кохання, щоб не пошкодило воно моїй меті повстанській»


До Гната: «Ти тільки мстити хочеш, а я прогнать всі кривди хочу з України»


«Я хочу вмерти так, як лицар: з шаблею в руці, в бою чеснім, помірявшись на силу з ворогами»


Висновки:



Робота с текстом твору

Дати оцінку діям та вчинкам Сави Чалого (Він пише листа, чекає допомоги, щоб розправитися з повстанцями і своїм побратимом, а коли Гнат із товаришами з'являється у його маєтку, Сава Чалий говорить про те, що він від кривди обороняв весь край. Хоча насправді він зламав присягу побратимові і народові.

А це тяжка зрада. Ось ті кривди, заподіяні людям Савою Чалим, про які говорить Гнат: «За те, що кіш у Чорнім лісі наш спалив, напавши зрадою на нього, за те, що ти ловив товаришів своїх і в руки панські віддавав, за те, що церкву спалив».)

Колективна робота

Створення «ланцюжка» еволюції образу Сави: від народного месника до зрадника (робота над III–V діями).

Народний месник → ? → ? → зрадник

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Довести, що Сава Чалий дійсно зрадник.

Етапи роботи:

  • Згадайте риси характеру, які містяться у словниковому диктанті, поданому на початку уроку. Чи можна використати їх для роботи, виконуючи завдання «Мозкового штурму»?
  • Визначення понять «загальнолюдські та національні цінності».
  • Орієнтовний перелік:
  • Загальнолюдські (вічні) цінності: правда, гуманізм, добро, совість, гідність, віра, надія, любов, чесність, справедливість, милосердя, здатність прощати, благородство тощо.
  • Національні цінності: незалежність, патріотизм, повага до свого коріння, предків, єдність, готовність до захисту батьківщини, національна гідність, прагнення зберегти національну ідентичність, збереження національних багатств, повага до національної культури, національних символів і свят.

Дослідницька робота

«Сава — особистість роздвоєна, отже — трагічна». (Прочитати останній епізод трагедії.)

Створення таблиці «Сава — особистість роздвоєна, отже, трагічна»

Символ помсти, ватажок національного повстання

Мучитель рідного народу

Воїн, борець

Носій ідеї безкровного, компромісного розв'язання міжнаціонального конфлікту

Слова про добро для народу

Спалахи люті: він навіть церкву спалив, що було найбільшим гріхом

Відкритий ворог, мучитель рід ного народу

Розуміння того, що його страшна помилка призвела до десятків злочинів; думка про повернення до гайдамацького товариства (щоб кров'ю змити гріхи) і усвідомлення, що вороття бути не може

Герой пише листа, чекає допомоги, щоб розправитися з повстанцями і своїм побратимом

Коли Гнат з товаришами з'являється у маєтку Сави, зрадник говорить про те, що він від кривди обороняв весь край

Людина, яка почала боротьбу за загальні інтереси

Людина, яка зрадила заради інтересу особистого


Метод ПРЕС

Алгоритм роботи: Позиція → Приклад → Висновки.

Позиція: Висловіть свою думку, починаючи так: «Я вважаю, що…»

Обгрунтування: Обґрунтуйте причину виникнення думки, починаючи так: «Оскільки…», «Позаяк…» Приклад: Наведіть факти, приклади, дані на підтвердження, підсилення вашої позиції, починаючи так: «Наприклад…»

Висновки: Узагальніть свою думку, зробіть висновки, починаючи так: «Отже (тому), я вважаю…»

Формулювання висновків роботи над образом Сави

Людина, яка перекреслила своє добре ім'я зрадою народних інтересів, лихими вчинками, — постать справді трагічна. Ні діти, ні внуки, ні правнуки не зможуть пишатися таким предком. Це трагедія цілого роду і, певною мірою, навіть народу. Така особистість вимагає співчуття. Але, безперечно, й осуду.

6. Теорія літератури. Робота в групах над формулюванням визначення «Історична трагедія»

Інформаційна підтримка: словники літературознавчих термінів. Інформаційні картки.

Картка1

Особливості трагедії:

  • Трагічний конфлікт — зображення глибоких суперечностей суспільного або побутового життя;
  • побудова сюжету на гострому зіткненні протилежних тенденцій, поглядів;
  • наявність трагедійного героя-людини великих пристрастей, сильної волі, високих поривань, героїчного складу душі;
  • динамічне розгортання подій, що викликає велике напруження всіх духовних сил;
  • трагічне завершення дії, сповнене високої патетики;
  • діалогічний спосіб викладу художнього матеріалу.

Картка 2

Історизм — особливість художньої літератури, коли в живих картинах, конкретних людських долях і характерах передається образів історичної епохи. Письменник намагається зображувати події з позицій того часу, начебто він був їх свідком.

Сутністю історичного твору є художньо-естетичне осмислення історичного факту, його белетризація, тобто взаємодія художньої та історичної інформацій. Історичну інформацію (наукову правду) як систему певних історичних факторів автор уводиться у тканину художнього твору і відображає у світлі індивідуальних художньо-естетичних поглядів. При цьому важливим є історичне знання як складник авторського мислення, оскільки письменник вільно оперує фактами, добре знає документи, прагне переосмислити історію на художньому рівні.

Картка 3

Однією з найважливіших соціальних проблем у всі часи була проблема взаємин особистості та суспільства, пошуку людиною свого місця в ньому, конфлікт між світосприйняттям особистості та нормами суспільної моралі. Недарма все це ставало в центрі уваги твору на історичну тематику. Художня історична література завжди підходила до розуміння конкретних подій з точки зору їх значущості для формування духовного багатства особистості, людської краси і досконалості, національної свідомості. Саме історичні твори мають таке специфічне завдання: формувати національну свідомість, розкривати і примножувати історичний духовний досвід людства, давати моральні уроки майбутнім поколінням.

Картка 4

Інформативність історичного твору не обмежуються фактами, що лягли в основу твору. Вони не просто взяті з життя, а відібрані з безкінечного потоку життєвих явищ. Критерії цього відбору зумовлені соціальними і політичними реаліями суспільства, в якому живе автор, тенденціями суспільного розвитку, взаємодією течій і напрямків у літературі та мистецтві, можливостями доступу до джерел інформації, освітньо-культурним рівнем, світоглядом і навіть особливостями вдачі письменника. Всі ці фактори формують авторську концепцію — те, заради чого написано твір.

У текстах історичних творів переплітаються суспільні тенденції змалювання доби, ідейні віяння часу написання твору, переконання автора, а також проблеми сучасності, спроектовані на особистість читача.

Картка 5

Історична література розкриває проблему зв'язку особи з народом — це пізнавальна мета. Література має виховну мету: допомогти людині зрозуміти саму себе, вселити віру у свої можливості, розвинути прагнення до пізнання істини. Історію творять люди, і помилки минулого через глибокий аналіз історично-художніх текстів стануть уроками для дітей, а прийдешнє залежатиме від ставлення до національної історії.

Орієнтовне формулювання.

Історична трагедія — драматичний твір, у якому динамічний, напружений сюжет будується на основі реальних історичних подій, на гострому зіткненні протилежних тенденцій, поглядів. З історичною правдою переконливо поєднаний художній вимисел. Герой — непересічна особистість з героїчним складом душі, сильною волею, охоплена пристрастями, яка гине через неможливість розв'язання конфлікту.

V. Систематизація й узагальнення вивченого

1. Таблиця Елвермана

Методичний коментар

Мета: формувати вміння здійснювати всебічний аналіз запропонованої проблеми, організувати дискусію та формувати чітку позицію щодо обговорюваних проблем із використанням дібраних аргументів. Зміст проблеми формулювати таким чином, щоб можна було відповісти на запитання як позитивно, так і негативно. Кількість аргументів та контраргументів повинна бути однаковою.

Так

Проблема

Ні


Чи можна виправ дати Саву Чалого?


1 аргумент


1 контраргумент

2


2


2. Проблемне запитання

Автор творів на історичну тематику В. Малик у своєму «Щоденнику» сказав: «Усі свої найголовніші твори я писав з однією метою — виправити духовний хребет нашого народу». Чи можете ви сказати, що І. Карпенко-Карий мав те же саме на меті? Інформація для роздумів: Автор висловлювання про трагедію І. Карпенка-Карого «Сава Чалий» стверджує, що твір є «своєрідною відповіддю драматургадемократа на питання, що робити селянству, щоб звільнитися від поміщицького гніту».

VI. Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал уроку, підготуватися до аналізу образу Гната Голого.

2. Творче завдання: Додати до списку національних цінностей ті, які найбільш актуальні сьогодні.

VII. Підсумок уроку Рефлексія

  • «Після уроку моє ставлення до зрадників…»
  • «Хочу докладніше дізнатися про історичного Саву Чалого, тому що…»
  • «Мої пропозиції…»

Додаток

Сценічна історія п'єси І. Карпенка-Карого «Сава Чалий» була складною. Після написання у 1899 pоці автор не отримав дозволу на постановку: цензура вважала твір наскрізь пронизаним українськими патріотичними почуттями. Головне управління в справах преси оцінило драму по-своєму. Воно вирішило, що в основі твору лежить боротьба російського люду проти польської шляхти, яка закінчилася переходом України під протекторат Росії. На основі цього дозволу трагедію було поставлено 1900 року в Києві. Роль Сави Чалого грав М. Садовський, Г. Голого — П. Саксаганський, І. Карпенко-Карий виконував роль Потоцького.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду