Повторення й узагальнення вивченого в 5-му класі. Словосполучення і речення.

03 листопада, 2016 0
Повторення й узагальнення вивченого в 5-му  класі. Словосполучення і речення.

Мета: повторити, узагальнити і систематизувати знання про словосполучення і речення; відпрацювати навички розрізняти ці дві синтаксичні одиниці; удосконалювати орфографічну грамотність, розвивати пам'ять, логічне мислення, творчу уяву; виховувати зацікавленість у навчанні, допитливість, повагу до історії свого народу, патріотизм.

Тип уроку: урок повторення, узагальнення і систематизації знань

Міжпредметні зв'язки : українська література (пригодницька повість Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», історія.

І. Організаційний момент .

Слово вчителя: Добрий ранок , сонячний ранок!

Як я рада вас бачити, тому щиро посміхаюся .

І ви один на одного подивіться, посміхніться

Ітихесенько всі сідайте.

Нас чекає змістовний процес.

ІІ. Мотивація.

Повідомлення теми та мети уроку.

Записати групу слів:

Родина Руснаків шукає …

Питання:

  • Як ви думаєте, з яким шкільним предметом пов'язані ці слова? Чому?(українська література, бо вивчали у 5-му класі твір «Таємниця козацької шаблі Зірки Мензатюк», а там говорилося про цю родину)
  • А ще з яким предметом можемо пов'язати, якщо закінчимо речення? Чому?(історія, бо у даному творі мова йшлася також і про часи Гетьманщини)
  • Скажіть, яку синтаксичну одиницю ми записали: речення чи словосполучення?(речення)
  • Давайте закінчимо його:
  • Родина Руснаків шукає козацьку шаблю.


Отже, сьогодні ми з вами пригадаємо, що таке синтаксис, його основні одиниці, систематизуємо і закріпимо ці знання, будемо також удосконалювати орфографічну грамотність, розвивати пам'ять , логічне мислення, а також творчі здібності. Допоможе нам на уроці ,як ви уже зрозуміли, пригодницька повість Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Перед вами на аркушах групи слів, треба записати їх у три стовпчики:

1 – словосполучення, 2- речення, 3- ні словосполучення, ні речення

Машка — звичайний автомобіль; Поїдемо на море;І зрадів, і здивувався; Привид був звичайною людиною; Шабля!; Ми їдемо в Берестечко; Поряд з татом; Шабля десь; Гукнув услід Антип; В Дубні заночуємо; У Тараканівському форті.

  • Назвіть речення (Машка — звичайний автомобіль; Привид був звичайною людиною Шабля!; Ми їдемо в Берестечко; Гукнув услід Антип; В Дубні заночуємо.)
  • Чому це речення? (учні пояснюють)
  • Назвіть словосполучення (Поїдемо на море; Шабля десь; У Тараканівському форті)
  • Що таке словосполучення, поясніть свій вибір.
  • Які групи слів ви записали у третій стовпчик і чому (І зрадів, і здивувався; Поряд з татом;)
  • Отже, чим же відрізняється словосполучення від речення? (відповіді учнів)
  • Які групи слів ми не можемо назвати ні словосполученням, ні реченням?

(однорідні члени речення, поєднання службової і самостійної частин мови, поєднання слів типу : буду читати, найбільш вдалий)

ІV. Основний зміст роботи.

Робота з текстом: (текст спроектовано на дошку або роздається на окремих аркушах)
  • Дубно виявилося чистим затишним містечком, яке Наталочці відразу припало до душі. Замок стояв у самісінькому центрі, доглянутий і напрочуд мирний. Його оточував широкий рів, по дну якого вилася мальовнича стежка; над ровом височіли сиві мури, увінчані дерезою, мов густими зеленими чубами; над в'їзною брамою красувався старовинний герб, а під її склепінням тулилися численні ластів'ячі гнізда.
  • Замковий двір дихав спокоєм і літом. Ним вешталися численні туристи, й екскурсоводи розказували їм усілякі дива.
  • Руснаки й собі зазирнули в кожен куток, оглянули вежі й палаци. В одному з них колись дійсно зберігалися коштовності князів Острозьких, але все те заграбастав російський цар Петро І та й вивіз у свою північну столицю.
  • Прочитати текст, визначити тему ,основну думку, стиль і тип мовлення
  • (тема – розповідь про Дубнівський замок, основна думка – зацікавити читачів історичною пам'яткою, стиль – художній, тип – розповідь з елементами опису)
  • Кожному треба виписати по два речення і по два словосполучення. Прокоментувати свій вибір.
  • Зробити синтаксичний розбір словосполучення і речення з коментуванням
  • Тулилися піл склепінням - словосполучення, головне слово – тулилися, виражене дієсловом, отже, словосполучення дієслівне, залежне слово – під склепінням (тулилися під чим?) – виражене іменником із прийменником, значить,словосполучення прийменникове, за будовою непоширене.
  • Замковий двір дихав спокоєм і літом. (розповідне, неокличне, просте, двоскладне, поширене, повне, ускладнене однорідними додатками)
  • Двір (що?) – підмет, виражений іменником, дихав (що робив?)– присудок, виражений дієсловом, замковий (який?)- означення, виражене прикметником, спокоєм і літом (чим?) – однорідні додатки, виражені іменниками із сполучником.
  • Поясніть орфограми у виділених словах.
  • Хвилинка відпочинку (тренуємо пам'ять) .
  • Вікторина (так-ні)
  • Якщо «так» - плескаємо в долоні, якщо «ні» - топаємо
  • У Богдановій квартирі уподобав собі з'являтися один привид, дуже патріотично настроєний.(так)
  • Загадкова реліквія загублена на старому бойовищі, можливо, в замку чи фортеці на заході України (так).
  • Привид намагався розповісти про острови Баунті й золотого божка (ні).
  • Битва війська Богдана Хмельницького з поляками була в червні 1651 року (так).
  • Наталка у колодязі знайшла монету та самоцвіти (ні).
  • У Берестечко люди з'їдуться в дев'яту п'ятницю після Великодня (так).
  • Наталка загубилася в Берестечку і у неї викрали гроші (ні).
  • Наталка дізналася, що чимало шабель знищено, тому що з них робили найкращі ножі, щоб колоти свиней (так).
  • Батьків Наталки заарештували за крадіжку картини в Олеському замку (ні).
  • Король Ян Казимир зібрав, кого лиш міг, стягнув до Берестечка пів-Європи, аби тільки здолати повсталу Україну (так).
  • Король зрадів, коли козаків перемогли (ні).
  • 12.Пісня про Хмельницького допомогла розгадати загадку (ні).


3.Перед вами групи слів, побудуйте з ними словосполучення і речення , пригадуючи зміст твору:

  • 1 гр. Наталка, привид, Берестечко, пошуки, реліквія
  • 2 гр. Антип, джип, шабля, скаути,програш.


Наприклад:

1 група. Наталка допитлива. Наталка із захопленням слухає дядька Богдана.

Патріотично налаштований привид. Привид розкриває козацьку таємницю.

Тогочасне Берестечко. Важкий бій точився в тогочасному Берестечку.

Тривалі пошуки. Уся Наталчина родина брала участь у тривалих пошуках.

Козацька реліквія. Діти пишалися тим, що відшукали козацьку реліквію.

2 група. Підступний Антип. План Підступного Антипа провалився.

Чорний джип. Із чорного джипа вийшов привабливий хлопчик.

Загублена шабля. Те, що він тримав у руці, виявилося загубленою шаблею.

Відчайдушні скаути . На допомогу поспішали відчайдушні скаути.

Образливий програш. Антипко зазнав образливого програшу.

Діти самостійно спочатку складають, потім обмінюються думками.

V. Закріплення.

Евристична бесіда:

1. Що називається словосполученням?/ реченням?

2. Як пов'язуються слова у словосполученні?/реченні?

3. Як визначити в словосполученні головне і залежне слова?/члени речення?

4. Які сполучення слів не називаються словосполученнями?

5. Які бувають словосполучення за будовою?/речення?

6. Чи порушували ми сьогодні тему патріотизму на уроці?

7. Так, а що ж таке патріотизм і хто такі патріоти? (Поясніть свої думки)

Записати: Патріотизм — це любов до своєї Вітчизни.

Патріот - це той, хто любить свою Батьківщину, але не сліпо.

VІ. Рефлексія.

Запишіть трьома словосполученнями ваші враження від уроку (виділіть головні і залежні слова).

Наприклад: не дуже сподобалося, зацікавився уроком…

А тепер трьома реченнями…(визначте граматичні основи)

Наприклад: Залюбки пригадала пригодницький твір. Урок для мене був не цікавим.

Озвучте, будь ласка.

VІІ. Оцінювання.

VІІІ. Домашнє завдання.

Повторити головні і другорядні члени речення, написати твір- мініатюру « Я – нащадок козацької слави», використовуючи прості ускладнені речення.
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду