Урок: Література рідного краю. Життя і творчість Х. Д. Алчевської

12 грудня, 2016 0

Мета: продовжити знайомити школярів з митцями слова рідного краю, зокрема з життям і творчим доробком видатної харківської письменниці Х. Д. Алчевської; розвивати культуру зв'язного мовлення, читацький кругозір, навички аналізу, ліричного твору, робити узагальнення, висновки, необхідний коментар, формувати естетичний смак у школярів; виховувати любов до рідного міста, повагу до людей, які багато доброго для нього зробили; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: сімейний портрет родини Алчевських, портрет Х. А. Алчевської, фото, ілюстрації до життя і творчості письменниці, бібліотечка її творів, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

style="text-align: center;">ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

III. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів

ІV. Основний зміст уроку

1. Вступне слово вчителя

2. Інформація про життя і творчість Х. Алчевської

Повідомлення № 1. Родина, в якій виховувалася майбутня письменниця (Огляд фотоілюстрацій родини Алчевських)

У домі Олексія Кириловича та Христини Данилівни Алчевських пану-вала настільки інтелігентна атмосфера, що не могло бути й мови про якісь докори. Сам Олексій Кирилович хоч і зробив ділову кар'єру (із власника маленької крамнички виріс у великого промисловця і банкіра), проте був людиною гуманною, м'якою, навіть мрійливою, у молодості писав вірші, допомагав у створенні Сумської бібліотеки, а в середині 60-х рр. очолив харківську «Громаду» і з тих пір відігравав досить помітну

роль у культурному житті Харкова. Добре знаючи літературу, разом із дружиною переживаючи щастя зустрічей з видатними письменниками Росії, О. К. Алчевський особливо глибокі почуття відчував до генія українського народу Шевченка, знав напам'ять багато його творів і любовно прищеплював їх своїм дітям. За два роки до кінця століття з волі господарів на садибі Алчевських було встановлено мармурове погруддя великого Кобзаря, як виявилось потім — другий у світі й перший в Україні пам'ятник Шевченкові.

Мати письменниці — Христина Данилівна — була дбайливою хранитель-кою родинного вогнища і створила у власному домі й у тому суспільстві, в якому оберталася, великий культ — культ школи, принесла на вівтар загальнолюдський свою невичерпну енергію і розум. Так, вона заснувала знамениту Харківську приватну жіночу недільну школу, була чудовою і талановитою вчителькою літератури.

Діти Алчевських теж були пов'язані з материною школою міцним духовним зв'язком: Дмитро, кандидат природничих наук, грав ще й на віолончелі та малював; Григорій був видатним композитором і педагогом; Іван — знаменитим оперним співаком; Микола — педагогом і присяжним повіреним, людиною літературно обдарованою; Анна — випускниця художньої школи, а Христя, молодша, — відома письменниця і теж педагог.

Повідомлення № 2. Дитинство Х. Алчевської, роки навчання

Христина Олексіївна Алчевська народилася 16 березня 1882 року в Харкові у висококультурній сім'ї відомого промисловця і банкіра Олексія Кириловича Алчевського. Мати, Христина Данилівна, була видатним педагогом.

Майбутня поетеса вчилась у домашній школі, потім у Харківській жіночій гімназії, а далі — на вищих педагогічних курсах у Парижі, де й отримала ґрунтовну освіту. Великий вплив на неї мала мати. Саме вона вперше від-крила наймолодшій доньці, як і п'ятьом старшим дітям, світ вітчизняної і світової літератури, мистецтва.

Повідомлення № 3. Творчість письменниці, останні роки її життя

Христя Алчевська почала друкуватися рано, спочатку в газетах, а потім в альманахах. Протягом усього життя вона плідно працювала, її поетичний доробок досить великий; він складається з 12 поетичних збірок, чималої кіль-кості окремих віршів, двох драматичних поем, багатьох перекладів, літературно-критичних статей. Найвідоміші збірки поезій письменниці — «Туга за сонцем», «Вишневий цвіт», «Моєму краю», «Пісня серця і просторів». Знайомлячись з ними, ми захоплюємося громадською позицією поетеси, адже любов до рідного краю, вболівання за його долю є основними мотивами творчості Алчевської.

Христя Алчевська померла 27 жовтня 1931 року, похована на Харківському міському кладовищі.

3. Ідейно-художній аналіз окремих поетичних творів Х. Алчевської.

3.1. «Люби життя».

3.1.1. Виразне читання поезії.

3.1.2. Тема: оспівування поетесою ніжної любові до найціннішого, що є в людини — її життя.

3.1.3. Ідея: заклик любити життя, яке сповнене боротьби, «громів бурі», «відроджень доби», «надій золотих».

3.1.4. Основна думка: «Люби життя: у ньому є краса».

3.1.5. Віршовий розмір: ямб.

3.1.6. Римування: перехресне переплітається з парним.

3.1.7. Рима: чоловіча.

3.1.8. Жанр: громадянська лірика.

3.2. «Крик чайки».

3.2.1. Виразне читання твору.

3.2.2. Тема: зображення чайки, яка всупереч усіляким труднощам, погрозам, важким випробуванням здатна протистояти і загинути в боротьбі за краще життя.

3.2.3. Ідея: заклик героїні повстати на боротьбу і спільними зусиллями намагатися подолати труднощі, оскільки у єдності — сила.

3.2.4. Основна думка: Гей же, до мене, чайки, прилучайтесь, / Лучче ні жити,

а згинуть в бою, / Хутко зі мною над морем єднайтесь, / Міцно борітесь за долю свою!

3.2.5. Жанр: громадянська лірика.

3.2.6. Рима: перехресна.

3.2.7. Віршовий розмір: анапест.

3.3. «Золота осінь».

3.3.1. Виразне читання поезії.

3.3.2. Тема: зображення останньої осінньої краси, яка змушує ліричну героїню жалкувати з цього приводу.

3.3.3. Ідея: уславлення неповторності золотої осені, що незабаром закінчиться.

3.3.4. Основна думка: з часом зникає осіння пора і поступово минає «щастя молодої» людини.

3.3.5. Жанр: пейзажна лірика.

3.3.6. Римування: перехресне.

3.3.7. Віршовий розмір: ямб.

V. Підсумок уроку

VІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів

VII. Домашнє завдання

Написати міні-есе про Х. Алчевську, творчість якої викликає у нас, читачів, законну гордість, бо поетеса наша землячка.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду