Урок: Розвиток мовлення. Твір-роздум про сильну українську людину (за романом І. Багряного «Тигролови»)

12 грудня, 2016 0

Мета: вдосконалювати вміння школярів писати твори-роздуми на запропоновану тематику, застосовуючи отримані знання; розвивати творчі здібності школярів, їх логічне мислення, уміння зіставляти, узагальнювати, робити власні висновки, обґрунтування, мотивувати свої судження; виховувати повагу до мистецтва літературного слова і його представників; прищеплювати працелюбність, сумлінне ставлення до творчої діяльності, інтерес до її наслідків.

Тип уроку: застосування знань і вмінь.

Обладнання: портрет І. Багряного, бібліотечка-виставка його творів, фото-ілюстрації до змісту твору; поради щодо написання твору-роздуму.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. Організаційний момент. Емоційна готовність

учнів до уроку

II. Актуалізація опорних знань

III. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

ІV. Основний зміст уроку.

1. Вступне слово вчителя

2. Розв'язування вправ

Складання асоціативного грона «Які “гріхи” мав Григорій перед суспільством?»

Г — гордий за український народ;
р — рішучий у своїх намірах і прагненнях;
и — ирій — мрія про майбутнє вільне життя кожного співвітчизника;
г — героїчний у власних вчинках;
о — оптимістичний і цілеспрямований;
р — реально оцінює ситуацію, в яку потрапляє;
і — інтуїтивно відчуває небезпеку та миттєво діє у непередбачуваних реаліях життя;
й — його ніхто
не спинить у помсті Медвину.


2.2. Відтворити ланцюжок думок за допомогою прийому «Доміно», відповідаючи на питання «У чому полягає сила Григорія Многогрішного?» (Герой твору→ витриманий→ наполегливий→ рішучий→ винахідливий→ має силу волі→ прагне помститися ворогові→ принциповий→ завзятий→ вимогливий до себе)

2.3. Рубрика «Думка-експромт». Скласти сенкан до образу головного героя роману І. Багряного «Тигролови».

Григорій Многогрішний

Волелюбний, цілеспрямований, сильний

Біжить, долає, перемагає

Борець проти тоталітарної системи

Герой-співвітчизник

2.4. Мозковий штурм (метод «Кубування»).

Давайте згадаємо все, що ми знаємо про Г. Многогрішного. І допоможе в цьому нам куб.

Грань 1. Хто такий Г. Многогрішний? (Інженер-авіаконструктор, ув'язнений і засуджений на 25 років до ГУЛАГу. Тікає з ешелону смерті, потрапляє у родину Сірків)

Грань 2. У чому полягає життєве кредо героя? (1. Сміливі завжди мають щастя. 2. Ліпше вмирати біжучи, ніж жити гниючи)

Грань 3. Яким чином Григорій бореться за своє щастя? (Виживає у скрут-них ситуаціях, протистоїть важким випробовуванням, знищує Медвина, з любою Наталкою перетинає кордон)

Грань 4. Що уособлює Многогрішний? (Символ непокірної і гордої молодої людини, борця за щастя і волю Вітчизни)

Грань 5. У чому, на ваш погляд, герой вважав для себе завданням першочергової важливості? (Знищити Медвина як уособлення зла)

Грань 6. Висловіть своє ставлення до Григорія Многогранного. Запропонуйте аргументи «за» і «проти».

4. Написання учнями твору-роздуму. Орієнтовний зразок роботи на тему

«Григорій Многогрішний — уособлення сили української людини»

У чому сила людини? Яким чином вимірюється в ній цей параметр? На мій погляд, сильною українською особистістю можна назвати ту, яка здатна боротись із труднощами і перемагати їх, уміє поступитися власними амбіціями на благо суспільства, виявляє мужність, терпимість у найскладніших ситуаціях, прагне возвеличити могутність рідного краю, спроможна пожертвувати власним життям заради інших. Такою особистістю, я переконаний, є герой твору І. Багряного «Тигролови» Григорій Многогрішний. Це атлетичний юнак-українець, за фахом інженер-авіатор, хоробра й гуманна людина, засуджена на 25 років до ГУЛАГУ. Серед в'язнів він відрізнявся нескореністю духу й могутньою внутрішньою волею. Я згодний із думкою І. Багряного, який вважає, що сильні, сміливі особистості є «обранцями» Бога, з ними завжди благословення, сприяння, усмішка долі. У «Тигроловах» ця ідея виражена в низці прислів'їв, які прославляють ризик і силу: «Сміливі завжди мають щастя»; «Бог не без милості, козак не без щастя». Це свідчить про те, що сила головного героя базується на твердості його переконань, оптимістичному настрої, вірі у подоланні будь-яких життєвих пере-шкод. Скільки страждань і страшних катувань довелося зазнати Григорієві! І той «здушений, наснажений гнівом голос, і великі, майже з божевільним блиском очі» є наслідком немислимих для людини фізичних та моральних тортур, яких він зазнав у катівнях НКВД. Сміливий утікач Григорій Многогрішний виходить переможцем у двобої із силами тоталітарного зла. Герой не тільки зберіг своє життя, не став ще однією з чергових жертв системи, але й укріпився духовно й тілесно, потрапивши на розкішний «острівець» у тайзі, що має назву «Зелений Клин». Тут Григорій знаходить тепло й затишок у родині полтавських переселенців Сірків. Саме вони відігріли серце й поранену душу колишнього в'язня, повернули його до життя. Однак Много-грішний знав, що Медвин не залишить його у спокої, буде шукати і в тайзі. Так і сталося. При першій нагоді Григорій поквитався зі своїм кривдником. Помста героя майору НКВД символізує перемогу волелюбного українського народу над жорстоким тоталітарним режимом. І це, на мою думку, цілком логічно і закономірно. Не випадково І. Багряний наділив свого героя надзвичайним прагненням до життя, великою силою духу, адже Григорій — нащадок славного гетьмана Дем'яна Многогрішного, який твердо стояв на ґрунті самостійної України. Головний герой роману почуває себе органічною частиною свого народу, і біля співвітчизників стає і його особистим болем. Це, на мій погляд, є результатом високої моральності, духовної шляхетності й благородства. Таким чином Григорій Многогрішний уособлює сильну українську людину, яку неможливо скорити і знищити. Він є справжнім лицарем вітчизняної національної ідеї. Образ героя — це приклад чесності, відповідальності за долю України, вірності своїм ідеалам.

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

1. Повторити інформацію про візуальну (зорову) поезію давньої літератури і порівняти її із сучасною.

2. Дібрати цікавий матеріал про життя і творчість М. Мірошниченка, В. Женченка, М. Сарми-Соколовського, А. Мойсієнка.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду