«Складання діалогів. Уживання звертань у діалогічному мовленні» з української мови в 5-му класі

03 листопада, 2016 0
«Складання діалогів. Уживання звертань у діалогічному мовленні» з української мови в 5-му класі

Тема: Складання діалогів. Вживання звертань у діалогічному мовленні

Мета: систематизувати вивчене про звертання, удосконалювати вміння визначати їх в реченні, доречно використовувати в усному та писемному мовленні; розвивати вміння спілкуватися, логічне мислення, пам`ять; виховувати культуру спілкування, любов до рідного слова, повагу до родини.

Тип уроку: розвиток комунікативних умінь і навичок. Урок-конференція

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, папір, маркери.

Хід уроку

До свого роду — хоч через воду

(Народна творчість)

І. Етап орієнтації.

Вступне слово вчителя.

Радо

вітаю вас усіх на уроці української мови. Діти, сідайте зручненько, прислухайтесь до звуків, що лунають у ваших душах та уявіть, що кожен із нас має свій струмок чистоти. Цей струмок дає нам віру у свої духовні сили, допомагає зробити правильний вибір. Адже кожна хвилина нашого життя – це вибір. Поміркуйте : про який вибір ми з вами говоримо? Вибір поведінки, вибір вчинку, вибір життєвого шляху. І ця духовна сила буде необхідна нам сьогодні під час уроку, вона допоможе збагатити наші душі добром, наповнить наші серця милосердям.

Сподіваюсь, що урок відчинить перед вами двері у багатий світ рідного слова, і ця проста подорож буде приємною і корисною. Сьогодні на уроці ви не просто учні, а представники вченої ради. У засіданні ради беруть участь такі творчі групи: «Науковці», «Українознавці», «Літературознавці». Кожна з груп отримала завдання, про яке ми дізнаємось трохи пізніше.

ІІ.
Етап цілевизначення

Тему засідання нашої ради підкаже вірш Надії Красоткіной, який я для вас приготувала. Прослухавши його, ви зможете дізнатися, що буде в центрі уваги нашого уроку.

Є в нашій мові прекрасні звертання,
Добрі і мудрі, чудові слова.
Тими словами усяк без вагання
Маму найкращу свою назива.
Мамо, матусенько, мамочко, ненько,
Матінко, усміх твій ніжний ловлю.
Мамонько рідна, моя дорогенька,
Я над усе тебе в світі люблю!

Я і до тата умію звертатись,
Хочу в словах передати тепло.
Щоб мій татусь міг частіше всміхатись,
Щоб у душі його сонце цвіло.
Татку, татусеньку, таточку, тату,
Кращого в світі немає навкруг!
Татоньку, хочу тебе я обняти,
Ти мій порадник, заступник і друг!

Я до бабусі з любов'ю звертаюсь:
Бабцю, бабуню, бабусю моя.
І до бабусиних рук притуляюсь,
І відчуваю в них лагідність я.
І до дідуся іду по науку:
Діду, дідуню, навчи в світі жить!
Він на голівку кладе свою руку,
Голос сріблястим струмочком біжить.

Слово могутнє, яка в ньому сила!
Скажеш з любов'ю — і радість росте!
Слово хороше народжує крила,
Ви не забудьте ніколи про те.
Донечко, синку, сестрице, братусю,
Дружна, велика, щаслива сім'я!
Таточку, мамочко, бабцю, дідусю —
Мій оберіг і родина моя!

Ви прослухали цей чудовий вірш, у якому авторка за допомогою таких однакових і у той же час таких різних слів звертається до всіх членів родини.

А зараз давайте пограємо у гру, яка називається «Полювання за скарбами». Ваше завдання: вибрати і назвати якомога більше, слів з цього вірша, які вказують на звертання. (На столах роздруковані зразки вірша)
Добре, молодці. Сподіваюсь, що ви всі запам`ятаєте ці слова і будете за допомогою них звертатися до своїх рідних. Бо ми - українці, а українці дуже люблять і цінують свою родину, народні звичаї та традиції. Із давніх часів повелося в українців так, що вони дуже поважають матір та батька, які дали їм життя. Навіть прислів'я таке є: «Хто матір зневажає, того бог карає». А в свою чергу матір та батько повинні привчати своїх дітей ще змалку до звичаїв, традицій та обрядів.

ІІІ Етап проектування.

Для того, щоб наша робота була плідною, ми маємо з вами разом визначити ті питання, які будемо розглядати на нашій науковій раді.

(учні визначають самостійно)

Поняття звертання.

Найпоширеніші звертання українського народу.

Звертання в українській літературі.

Ситуація спілкування.

Складання діалогу.

Чи будуть доповнення до нашого плану? Ваші пропозиції (вчитель вносить корективи до плану, якщо учні висунули певні ідеї щодо реалізації цілей уроку).

У кожного з вас на столі лежать картки оцінювання вашої роботи на уроці. Протягом усього уроку ви працюєте і самі собі виставляєте бали. У кінці уроку матимете оцінку за роботу.

ІV. Етап реалізації плану діяльності.

Усі учасники вченої ради готували повідомлення з певних тем. Після кожного повідомлення ми будемо записувати основні поняття в таблицю. І не забувайте, шановні учасники ради, на виступ вам дається 1,5-2 хвилини.

Що вже знаю?

Що хочу знати?

Що дізнався?




Отже слово надається групі «Науковці», які складали усне повідомлення на лінгвістичну тему «Звертання. Розділові знаки при звертанні».

Учні. (приблизні повідомлення) Звертання - це слово або сполучення слів, що називає того, до кого звертаються (адресата мовлення). Звертання може стояти на початку речення, у середині або в кінці речення.

Звертання виражається іменником у формі кличного відмінка.

На письмі виділяється комами або знаком оклику.

Звертання бувають поширені і непоширені.

Учитель . Дякуємо «Науковцям» за змістовне повідомлення.

То ж у першу колонку маємо записати:

називає того, до кого звертаються;

може стояти на початку речення, у середині або в кінці речення;

поширені, непоширені;

у Кл. в.

, !

Добре, продовжуємо далі. Прослухаємо повідомлення групи «Українознавців», які повідають нам про національні українські звертання.

Учні. (приблизні повідомлення) Найбагатші в Україні родинні та інтимні звертання. Вони передають всю задушевність, сердечність, красу спілкування. Наприклад, до дівчини зверталися такими словами: зіронько, голубонько, серденько, любонько, горличко. За часів Київської Русі схожими до родинних стають звертання типу: братці, братики, браття-козаченьки, діти мої. Козаки використовували звертання: товаришу, панебрате. Здавна існували і повертаються в нашу мову звертання: пане, пані, панно, добродію, добродійко.

Учитель. «Українознавці», а якими джерелами ви користувалися? Дякуємо за корисне повідомлення. У таблицю можемо записати власне українські звертання: пане, пані, панно, добродію, добродійко.

А на черзі виступ «Літературознавців» про використання звертань в українській літературі.

Учні. Досліджуючи тему «Використання звертань в українській літературі», ми звернулися до підручника з української літератури для 5 класу та до інших корисних та цікавих книжок. І знайшли цілу низку звертань. (пропонують приклади звертань)

Учитель. Молодці. Дуже пізнавальну інформацію підготували. Діти, а хто з вас може пригадати ще звертання, які ви зустрічали в творах? А в яких жанрах літератури ви зустрічали звертання? (поезіях, казках, оповіданнях)


Учитель. Нехай всі запишуть це у нашу таблицю. Отже, (звертаючи увагу учнів на першу колонку таблиці) дивіться скільки ми знаємо про звертання. А як ви думаєте, чи все ми про нього знаємо? А чи хотіли б ви ще більше дізнатися про звертання, проте, коли їх використовують?

(робиться запис до другої колонки таблиці: які звертання і коли використовувати?)

Учитель. Шановні учасники ради, а пригадайте, будьте ласкаві, що таке діалог? (розмова двох або більше осіб)

А про що слід знати і враховувати співрозмовникам, що розмова була цікавою і змістовною? (ситуацію спілкування й адресата мовлення).

2. Практичне закріплення вивченого матеріалу.

Діти, я пропоную перевірити ваші знання на практиці.

Вправа-дослідження

У вас на листочках записані слова-звертання, розкажіть, за якої ситуації можна використовувати кожне подане звертання? (звертання спроектовані на дошці)

Оксано,Оксаночко, Оксанко, вельмишановна Оксано Петрівно, дорога наша Оксано Петрівно, тітонько Оксано, пані Оксано, пані Оксано Коваленко, громадянко Коваленко.

Добре, пам`ятайте, що вибираючи звертання, потрібно враховувати ситуацію спілкування: офіційну чи неофіційну. Тобто, де ви спілкуєтесь: вдома, у школі, з незнайомими людьми, враховувати вік, стать.

У неофіційному спілкуванні не скупіться на вишукані, приємні звертання.

А які звертання є доречними у спілкуванні в офіційній ситуації і неофіційній дізнаємось про це з наступного завдання.

Диктант-плутанка

Діти, зверніть увагу на цю групу слів. Хтось взяв і сплутав слова-звертання між собою, аби довести їх до ладу, ви повинні розподілити слова у дві колонки: офіційна і неофіційна ситуація, та тільки ж зверніть увагу, щоб робота була виконана правильно, вам слід пригадати який відмінок мають звертання.

Хлопці і дівчата, дорога бабуся, шановна громада, вельмишановний Ігор Іванович, колега, дівчинка, люба матуся, шановне панство, брат, хлопчик.

Вправа – редагування

Виправити помилки в тексті. Робота в групах у кожної свій текст.

І. група

- Мама, тато, як добре сидіти біля багаття. Чи не так?
- Так, синко! Але щось сумно..
- О давайте пісень заспіваємо? Наших, українських?
- Чудова ідея!!!

ІІ. група

- Доня, я прихопив наш старий фотоальбом... Може, переглянемо??
- Звичайно, тато! Дивіться, яка я була маленька, кумедна!!
- Так...Там тобі 2 рочки.
- Ми так добре відпочили, Я не забуду ніколи.

ІІІ. Група

Хлопчик запитує дідуся:
- Що у світі найкрасивіше?
- Найкрасивіше, внучок, – це праця людська, - каже дідусь.
- А що ж, дідусь, найпотворніше?
- Те, що пускає працю на вітер, - продовжує старенький.

Слово вчителя.

Діти, коли ведете з кимось бесіду, ви не повинні забувати про правила ведення діалогу. У вас у кожного на столі є пам`ятки, то ж зазначимо, як правильно вести діалог.

Пам`ятка ведення діалогу.

дотримуйтесь теми спілкування;

використовуйте репліки для стимулювання, підтримання діалогу, формули мовленнєвого етикету;

дбайте про те, щоб репліки діалогу були послідовними, доречними, грамотно оформленими;

дотримуйтесь правил спілкування (не перебивайте співрозмовника, заохочуйте його висловити власну дімку; зацікавлено й доброзичливо вислуховуйте його; висловлюйте незгоду з позицією іншого так, щоб не образити його);

дотримуйтесь норм літературної мови (не дозволяйте собі говорити суржиком, уживати слова-паразити, часто повторювати одні й ті ж слова, називати людину займенником він, вона).

Після того, як ви ознайомились із цими правилами, ми можемо приступати до створення діалогів. Але для початку мої помічники хочуть запропонувати вашій увазі підслухану розмову вранці.

(учні розігрують мініатюру).
- Доброго ранку, синочку! Ти вже встав?
- Встав, встав, А тобі що?
- Як тобі спалося? Що снилося?
- Ну чого причепилася з самого ранку?
- Та я ж нічого, мій хороший! Іди ж, синочку, снідати.
- Дай спокій! Я ще маю час. Не поспішаю.

Бесіда з учнями.

- Вам сподобалася розмова?
- А чому?
- Чи є у нашому класі такі, що впізнали б себе у цій розмові?
- А як ви зустрічаєте ранок?

Творча робота (міні-театр)

Учитель. Діти, дуже хочеться вірити у те, що серед вас немає таких грубіянів і всі ви поважаєте і любите своїх рідних.

Діти у вічному боргу перед батьками. Усе , що ми робимо в житті, треба робити так, щоб батьки нами пишалися. Потрібно говорити їм добрі слова тоді, коли рідні поруч. Працювати ви будете в парах, тому уважно прослухайте завдання. Ви повинні скласти діалог із 6-7 реплік з певним адресатом мовлення у поданій ситуації і розіграти їх.

І. Повертаєтеся зі школи додому. Хто зустрічає вас? Передайте свою розмову з мамою чи татом.

ІІ. Сусід по парті звертається за допомогою — вибрати квіти бабусі на день народження. Який діалог може відбутися між вами?

ІІІ. Ви готуєте повідомлення на виховну годину на тему « Розкажи мені про себе ». Зверніться за допомогою до бабусі, мами, тата, запитайте, що б вони розповіли про себе у першу чергу.

Складаючи діалог не забувайте, будь ласка, про мовний етикет: вітання, знайомство, запрошення, згода, подяка, прощання. Не забувайте також і про розділові знаки при звертанні та діалозі. На цю роботи ви маєте 5 хвилин.

Метод «ПРЕС»

Тепер я хочу вас запитати:

Які труднощі виникли у вас під час опрацювання матеріалу?

Чого навчив вас сьогоднішній урок?

2. Оцінювання і цінування учнів.

Пропоную вам звернути увагу на картки самооцінки роботи на уроці.

Чи задоволені ви своєю роботою сьогодні?

Діти, мені дуже сподобалось з вами працювати. Ми не лише розглядали речення зі звертаннями, не просто вчилися складати діалоги, ми вчилися бути ввічливими, толерантними і добрими до своїх рідних і близьких, бо добра не вистачає завжди.

Завершити ж наш урок хочу словами:

Живи, добро звершай!

Та нагород за це не вимагай

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізня від мавпи і від звіра

Хай в серці оживає істина стара:

Людина починається з добра!


Дякую всім за співпрацю. До побачення.

Домашнє завдання.

Високий рівень. Скласти твір-роздум « Яке значення для мене має сім`я?», використовуючи речення зі звертаннями.

Достатній рівень. Скласти діалог, використовуючи звертання.

Середній рівень. Виписати із творів української літератури діалог зі звертаннями.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду