Урок: І. Багряний «Тигролови». Гуманістична ідея перемоги добра над злом

12 грудня, 2016 0

Мета: опрацьовуючи ідейний зміст твору «Тигролови», звернути увагу на розкриття гуманістичної ідеї перемоги добра над злом, охарактеризувати родину Сірків, виявити її значення у життєвій долі головного героя твору; розвивати увагу, пам'ять, креативне мислення, культуру зв'язного мовлення; вміння грамотно викладати власні думки, доводити, аргументувати, робити висновки; виховувати почуття пошани до творчості І. Багряного, зневажливе ставлення до тих, хто прагнув знищити українців як націю, позбавити її прав і волі.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет І. Багряного, бібліотечка-виставка його художніх творів, географічна карта (з місцевістю тайги), дидактичний матеріал (тестові завдання,

картки).

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Літературна вікторина «Шляхами життя і творчості І. Багряного»

  • Справжнє прізвище І. Багряного. (Лозов'ягін)

  • Письменник, творами якого захоплювався Іван Павлович, у результаті чого обрав собі псевдонім. (М. Хвильовий)

  • Назва збірки письменника, яку він присвятив своєму батькові. («В поті чола»)

  • Організація письменників, до якої в Охтирці вступив письменник. («Плуг»)

  • Зазначте заклади освіти, де навчався І. Багряний. (Вища початкова школа; реміснича профтехшкола, звідки перевівся до Краснопільської художньо-керамічної; Київський художній інститут)

  • У чому звинувачували органи НКВД І. Багряного? (Оскільки він хотів працювати для української культури, критикував національну політику СРСР)

  • Лідером якої партії був Іван Павлович? (УРДП — Української Революційно-Демократичної Партії)

  • Перебуваючи у м. Новий Ульм, І. Багряний заснував газету… («Українські вісті»)

  • Основною силою визвольного руху в Україні письменник вважав… (Робітників, селян, трудову інтелігенцію)

  • Повість, перша частина якої є задумом митця трилогії про долю української молоді в сталінській системі. («Маруся Богуславка»)

  • Початкова назва роману «Тигролови». («Звіролови»)

  • Всесвітньо відомий публіцистичний твір І. Багряного. («Чому я не хочу вертатися до СРСР»)

Примітка. За кожну правильну відповідь установлюється 1 бал.

III. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

IV. Основний зміст уроку

1. Вступне слово вчителя

2. Робота у малих групах. Складання схеми «Добро і зло у творі І. Багряного «Тигролови». Стислий її коментар

3. Характеристика образів-представників добра

3.1. Старі Сірки.

3.1.1. Матеріал щодо опрацювання героїв.

Сірки переїхали на Далекий Схід з Полтавщини ще в 1887 р. Люди зустрілися з диким лісом, незвіданим краєм, з труднощами. Але працелюбні українці вижили: сіяли хліб, саджали городину, полювали, і земля щедро винагородила їх. Зажили гарно, містечко Києвом назвали, хати мазали, як і в Україні. Було це аж до нових порядків, коли і люди перевелись, і життя змінилось. Тоді кинули Сірки все нажите, пішли далі в тайгу та й стали тигроловами.

Старий Сірко відповідально ставився до праці, був небагатослівний, стриманий у почуттях. Він робив усе, щоб зберегти міцний добробут своєї сім'ї.

Мати у сім'ї була ніжною горлицею, що всіх привітала, годувала, ніжно любила. Діти виховувалися в атмосфері доброзичливості, взаємоповаги. Сім'я Сірків керується законами християнства. Вони вірять у Бога, бо він їм дає і одяг, і їжу, і промисел.

Цікавими є у творі розповіді про дотримання у родині Сірків звичаїв та обрядів українського народу: це і любов до народної пісні, вишивання рушників, святкування Різдва, Святої вечері тощо.

Сім'я Сірків — це не лише гарна родина, це міцне родовідне дерево української нації, з якого відродилась і утворилась нова держава і нова людина.

У Сірковій родині ми вбачаємо долю своєї України.

І. Багряний з оптимізмом утверджує, що плекаючи сім'ю та родину, ми відроджуємося, стаємо сильним і неподоланим народом, а відтак, і щасливим, бо ж «сміливі завжди мають щастя».

3.1.2. Складання інформативного ґрона до образів старих Сірків.

3.1.3. Цитатна характеристика героїв.

3.1.4. Бесіда за текстом твору.

3.2. Наталка.

3.2.1. Цитатна характеристика образу.

3.2.2. Робота у малих групах. Складання інформативного ґрона до образу.

3.2.3. Опрацювання образу героїні. Бесіда за питаннями.

3.3. Грицько.

3.3.1. Портретна характеристика: «Високий, як батько, дебелий красень. Молодий — років 25. На ньому військовий, старенький френч. На ногах ічаги, на голові набакир кепка, а з-під неї буйний чуб кучерявиться. При боці — ніж, а за плечем новенький дробовик».

3.3.2. Інформативне ґроно щодо образу.

3.3.3. Бесіда за текстом твору.

3.4. Медведин.

3.4.1. Загальна характеристика образу.

Заслуговує на увагу й образ начальника етапу — поїзда смерті — майора Медвина. Це справжній людолов, що полює на людей, залякує, катує, принижує непокірних. Він був затятим мучителем Григорія Многогрішного — молодого інженера-авіатора, — що потрапив йому в лапи. Все життя йому вважаються очі з кривавими росинками, пошматоване тіло юнака, і він боже-вільно боїться його, бо подумки називає молодим тигром.

3.4.2. Інформативне ґроно щодо образу.

3.4.3. Цитатна характеристика героя.

3.4.4. Опрацювання характеристики героя.

4. Робота над змістом твору

V. Підсумок уроку

VI. Оголошення результатів навчальної діяльності

VII. Домашнє завдання

1. Написати домашній твір за романом І. Багряного «Тигролови» на одну із запропонованих тем: «Патріотизм починається з любові до тієї хати, де ти народився»; «У сміливих завжди є щастя»; «Сірки — міцне родовідне дерево української нації».

2. Підготувати матеріал для характеристики образу Г. Многогрішного.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду