Урок: П. Куліш. Кредо митця, його романтична лірика («Троє схотінок», «Заворожена криниця»)

11 грудня, 2016 0

Мета: виявити особливості кредо митця, романтичну спрямованість його програмових ліричних творів; опрацювати їх ідейно-художній зміст та тематичну спрямованість; розвивати культуру зв'язного мовлення, творчу фантазію, вміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, формувати естетичні смаки; виховувати почуття поваги до особистості людини, її прагнень, бажань; любові до краси природи рідного краю.

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.

Обладнання: портрет П. Куліша, тексти програмових творів, ілюстрації до їх змісту, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент. Емоційна готовність учнів до уроку

ІІ. Перевіркадомашнього завдання

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Літературний диктант «Сторінками життя і творчості»

Продовжте речення.

1. П. О. Куліш народився … (8 серпня 1819 року в містечку Вороніж Глухівського повіту на Чернігівщині (тепер Шосткінського району на Сумщині).

2. Ще з дитинства майбутній письменник захоплювався… (народною творчістю, переказами, піснями про козацьку минувшину).

3. Навчальний заклад, у якому П. Куліш розпочав здобуття освіти… (повітове училище)

4. Перша літературна спроба — … (оповідання «Циган», що являє собою обробку почутої від матері казки).

5. Професійна діяльність майстра слова… (вчителювання)

6. «Можна сказати, що це зійшовся низовий курінник, січовик із городовим козаком-кармазинником», — так зазначав П. Куліш про себе і … (Т. Шевченка)

7. Псевдонім дружини Пантелеймона Олександровича, яка теж була письменницею… (Ганна Барвінок)

8. Письменник, про якого П. Куліш написав двотомну працю «Записки о жизни…» (Николая Васильевича Гоголя)

9. Перебуваючи у Петербурзі, митець заснував власну … (друкарню)

10. П. Куліш очолював відділ критики журналу… («Основа»)

11. Визначіть поетів світової літератури, твори яких було досить майстерно перекладено Пантелеймоном Олександровичем — це … (Й. Ґете, Г. Гейне, Ф. Шіллер, Дж. Байрон, В. Шекспір, О. Пушкін, О. Кольцов)

12. Разом з І. Нечуєм-Левицьким, львівським видавцем та професором І. Пулюєм П. Кулішем було здійснено … (видання українського перекладу Біблії).

Примітка. За кожну правильну відповідь установлюється 1 бал.

V. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

VI. Основний зміст уроку

1. Вступне слово вчителя

2. Опрацювання програмових поезій П. Куліша

2.1. «Троє схотінок»

2.1.1. Виразне читання твору з відповідним коментарем.

2.1.2. Тема: висловлювання благородних бажань (схотінок) поета, протиставляючи їх всьому цьому, що панує у суспільстві.

2.1.3. Ідея: возвеличення прагнень письменника власне життя зробити духовно багатим, щирим, добрим, корисним на благо інших.

2.1.4. Основна думка: ні скарби, ні високе положення в суспільстві, ні «світові утіхи» роблять людину щасливою, веселять її душу і серце, а порядність, чесна праця, «сонце доброти», людська повага — ось що підносить особистість над усім дріб'язковим і нікчемним у житті.

2.1.5. Жанр: громадянська лірика.

2.1.6. Художні особливості поезії.

2.1.7. Ідейно-художній аналіз вірша.

2.1.8. Складання таблиці основних ознак життєвого креда П. Куліша («схотінок») і тих, які не мають для нього суттєвого значення.

Кредо
Митець не потребує
  • «З душею добрий лад»;
  • відсутність будь-якого тиску на власні
«мислі благородні»;
  • «веселий в серці сміх», перебуваючи
серед своїх книжок і тихих палат;
  • сяяння сонця доблесті Мадонни під час
«хмарних для письменника минут»
  • Царські палати;
  • Вертоградів пишно-прохолодних;
  • «світових утіх»;
  • багатств;
  • «висоти»;
  • популярності;
  • і «цурається ума отрути»

2.1.9. Рубрика «Творча майстерня учня».

2.2. «Заворожена криниця».

2.2.1. Сприйняття змісту поезії.

2.2.2 Тема: відтворення чарівної краси квітучого саду та незвичайної криниці «серцю на відразу».

2.2.3. Ідея: уславлення краси природи, що здатна впливати на душевний стан людини, заворожуючи її не тільки ароматами квітів, а й прохолодою чистої джерельної води.

2.2.4. Основна думка: вода — символ життя, яка надає наснагу ліричному герою, сприяє його романтичному настрою.

2.2.4. Жанр: пейзажна лірика.

2.2.5. Художні особливості поезії.

2.2.6. Словникова робота.

Пояснення власних назв у фразах: «Божий рай», на Тигрі да Евфраті», «Мов з Едему тихі дзвони», «Вітре буйний Аквілоне».

2.2.7. Робота над змістом поезії.

2.2.8. Складання інформативного ґрона для образів поезії.

(Робота у малих групах відповідно до варіантів: І — сад; ІІ — криниця; ІІІ — вітер).

2.2.9. Відтворіть асоціативну картину саду, де прихована заворожена криниця.

VI. Підсумок уроку

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності

VІІІ. Домашнє завдання

Написати міні-твір «Мої схотінки», опрацювати зміст І–VІ розділів П. Ку-ліша «Чорна рада».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду