Урок: Розвиток мовлення. Складання листа до найулюбленішого героя твору Т. Шевченка «Гайдамаки» (усно)

09 грудня, 2016 0

Мета: поглибити знання у школярів про особливості епістолярного жанру в художній літературі, формувати вміння складати лист до героя твору, зокрема з поеми Т. Шевченка «Гайдамаки»; розвивати творчі здібності учнів, їх увагу, логічне й абстрактне мислення, вміння складати зв'язні тексти, грамотно висловлювати власні думки, судження, робити ґрунтовні висновки; виховувати почуття поваги, пошани до вітчизняного літературного мистецтва, творчості Т. Шевченка; прищеплювати інтерес до наслідків сласної праці.

Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.

Обладнання: портрет Т. Шевченка, бібліотечка його творів, репродукції та учнівські малюнки митця, зразки епістолярного жанру в художній літературі.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент. Емоційна готовність учнів до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Експрес-опитування

  • Які жанри художньої літератури вам відомі?

  • Що характерно для епістолярної творчості? У чому полягає її значимість?

  • Яким чином поведінка героїв, їх вчинки, риси характеру впливають на читача. Наведіть приклади, посилаючись на зміст твору Т. Шевченка «Гайдамаки»

  • Як у поемі влучно перемежовувалися історична правда і художній вимисел?

  • Доведіть, що головним героєм поеми є повсталий народ? Свої спостереження узагальніть.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

ІV. Основний зміст уроку

Тільки вільний народ своє щастя кує,
Тільки вільний народ і бере, і дає…
О.
Олесь

1. Вступне слово вчителя

Шановні друзі!

Сьогодні трапилася цікава нагода — скласти лист до героя поеми Т. Шевченка «Гайдамаки», тобто до дійової особи, яка викликала у вас симпатію, інтерес, захоплення тощо. Цей письменницький вид діяльності вимагає від кожного із нас відвертості, щирості, духовної чистоти.

Я бажаю всім успіхів у цій творчій роботі.

2. Мозковий штурм «Мій літературний герой»

Ознаки (критерії), за якими я обираю найулюбленішого героя поеми

Т. Шевченка «Гайдамаки»: риси характеру, манера поведінки, захист і відстоювання національних інтересів, зовнішня і духовна краса, соціальне походження, обізнаність, освіченість, вправність, шанування народних традицій.

Розмістіть визначені параметри на умовних сходинках, починаючи з найціннішого.

Орієнтовний зразок

Шановний Яреме!

Нещодавно прочитав захоплюючий твір Т. Шевченка «Гайдамаки». Немає, мабуть, людини, якої б не схвилював сюжет цієї поеми.

Уперше познайомився з тобою у розділі твору «Гайдамаки». Я боляче сприймав твої страждання наймита-сироти, покірно виконуючи накази шинкаря Лейби, на якого ти багато і тяжко працював, «гнувся-нагинався». Замість доброго слова від хазяїна чув тільки лайливі слова образи.

Ярема гнувся, бо не знав,
Не знав, сіромаха, що виросли крила,
Що неба достане, коли полетить,
Не знав, нагинався


Коли терпіння уже не було, ти вирушаєш до Умані, щоб стати гайдамакою із «свяченим ножем». І це, на мій погляд, є вірним рішенням.

Ти розправив крила, по-новому подивився на світ, відчув себе господарем становища. Яскраво це виявилося під час повстання, коли став народним месником. Я вважаю, що твоя мрія про поновлення на Україні давніх козацьких порядків, про добрих, справедливих гетьманів, які живуть у золотих жупанах, про те, що ще прокинеться воля, козак заспіває, а в степу «блисне булава», обов'язково здійсниться.

Я поважаю твій вибір у коханні до титарівни Оксани. Так, у неї трагічна особиста доля: шляхтичі жорстоко вбили її батька. Вона залишилася, як і ти, сиротою. Саме від тебе кохана отримала ніжність, доброту, ласку, щиру любов.

Не можна не захопитися твоїм, мій друже, героїзмом, відданістю народові під час повстання:

А Ярема — страшно глянуть —

По три, по чотири

Так і кладе

Мужність, відданість справі, майстерне володіння зброєю, ненависть до ворога — усі ці риси притаманні тобі, справжньому українському козаку.

Добре ти почуваєш себе у гайдамаків, Максим Залізняк для тебе «батько», знаменно, що саме ватажок дає тобі прізвище, записуючи у реєстр. І тут замість покірного трудівника, ніжного закоханого з'являється мужній і рішучий воїн.

Незабаром і мені прийдеться обирати свій життєвий шлях і прагнути до самоствердження. Ярема для мене — яскравий зразок того, як потрібно боротися з труднощами, всілякими негараздами, в будь-якій ситуації завжди залишатися переможцем. Ти багато чого мене навчив, мій друже.

Я збагатився твоєю позитивною і кипучою енергією, яка надасть мені можливість наполегливо працювати, впевнено крокувати шляхами перемоги і досягати власної мети.

Сподіваюсь, що ми з тобою ще не раз зустрінемося на сторінках книг, сцен кінотеатрів, екранів телебачення!

До побачення. З повагою твій друг.

V. Підсумок уроку

1. Рефлексія

  • Я вирішив написати листа, тому що…

  • Під час його складання мене охопили думки…

  • ŸМені приємно було поспілкуватися з героєм, оскільки…

  • ŸКоли я закінчив власний епістолярний твір, то зрозумів…

  • ŸРаджу кожному читачеві віднайти час, аби…

2. Мікрофон: «Кому із героїв поеми симпатизує Т. Шевченко?»

VI. Оголошення результатів навчальної діяльності.

VII. Домашнє завдання

Прочитати п'єсу М. Старицького «Остання ніч», скласти цитатний план твору; вміти коментувати його зміст.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду