Урок: І. Котляревський. «Енеїда». Образи Енея, троянців

07 грудня, 2016 0

Мета: продовжити розкривати ідейно-художній зміст поеми «Енеїда»; зосередити увагу на характеристиці образів Енея, троянців, з'ясувати їх вчинки, поведінку, наводячи переконливі обґрунтування, приклади з твору; розвивати образне і логічне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, уміння мотивувати власні думки, почуття, грамотно надавати ґрунтовні висновки, узагальнення; формувати світогляд школярів; виховувати почуття поваги до творчості І. Котляревського, високі патріотичні почуття, любов до рідного краю, народу, його традицій.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет І. Котляревського, виставка творів митця, ілюстрації до поеми, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

style="text-align: center;">ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Актуалізація опорних знань

ІV. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

V. Основний зміст уроку

1. Вступна промова вчителя, який цитує О. Білецького

2. Характеристика образів Енея і троянців

2.1. Еней -- «хлопець хоть куди козак».

2.1.1. Орієнтовний план образу героя поеми.

І. Еней -- троянський царевич, утікач з Трої, головний герой твору «Енеїда» І. Котляревського.

ІІ. Портрет, зовнішність.

ІІІ. Риси характеру Енея.

1. Позитивні: а) сміливість і відчайдушність; б) завзятість і розсудливість; в) відвага і хоробрість; г) близькість до народу; д) простота і щирість; е) уміння швидко орієнтуватися в обстановці; є) критичне ставлення до самодержавства, панства.

2. Негативні: а) легковажність і безжурність; б)

нестійкість і непослідовність; в) пристрасть до хмільних напоїв; г) боягузливість і безпорадність.

ІV. Еней -- троянський ватажок.

1. Знання воєнного ремесла.

2. Вміння організувати троянців у бою і праці.

3. Вірність союзникам.

4. Вимогливість і доброта до підлеглих.

5. Популярність серед війська і народу.

V. Дипломат і державний діяч.

VІ. Троянський полководець -- образ запорозького кошового отамана.

2.1.2. Опрацювання образу троянського ватажка.

  • Особливості імені героя.

  • Як І. Котляревський характеризує свого героя на початку твору?

  • Що негативного в зображенні цього героя?

  • Які стосунки складаються у Енея з богами?

  • Як ставляться троянці до свого ватажка?

  • Що свідчить про боязку натуру троянського героя?

  • Якими позитивними рисами наділив І. Котляревський Енея?

  • Яким постає Еней -- досвідчений полководець -- перед очима читача?

  • Дослідіть поведінку, риси характеру, погляди Енея у взаємостосунках зі своїм ворогом Турном.

  • У чому виявилося еволюційне зображення героя І. Котляревським?

  • Кого ж відтворив письменник в образі Енея?

2.2. Троянці.

2.2.1. Орієнтовний план до характеристики збірного образу.

І. Троянці-козаки очима І. Котляревського.

ІІ. Зовнішність героїв.

ІІІ. Риси характеру.

1. Позитивні: а) «міцні, як дуби»; б) відвага і хоробрість; в) дотепність і товариська щирість; г) відчайдушність і завзяття; д) винахідливість і рішучість.

2. Негативні: а) ледачість і розважливість; б) пристрасність до спиртного.

ІV. Воїни Енея -- алегоричне зображення запорозького козацтва.

2.2.2. Характеристика героїв твору.

Виникнення задуму І. Котляревського щодо створення образу троянців. Запорозька Січ завжди мала тісні зв'язки з Полтавою. У дитинстві письменник бачив запорожців, спостерігав їхні поведінку, взаємини між собою та городянами. Любив слухати думи, пісні, перекази про завзятих січовиків.

В юнацькі роки поповнив свої знання з книжок. Отже, І. Котляревський мав достатні відомості для створення образу троянського війська.

Вергілієві троянці були завойовниками, які підкорили собі інші племена й захопили їхні землі. Після зруйнування Січі більша частина запорожців подалася в Туреччину, де одержала від султана в гирлі Дунаю землі, на яких заснувала Задунайську Січ. Тому завойовниками вони не були. Дотримуючись сюжетної канви Вергілієвої поеми, І. Котляревський змушений був відступити від історичної правди.

  • Які враження охоплюють читача від першої зустрічі з троянцями на сторінках поеми?

  • У чому виявилося іронічне ставлення письменника до своїх героїв?

  • Як троянці ставляться до свого ватажка?

  • Що свідчить про безжурність, веселість героїв?

  • Як троянці ставляться до різних народів під час подорожі?

  • Яких змін зазнав характер героїв, їх ставлення до оточуючих у ході розшуків нової землі?

  • Кого уособлює образ троянців?

2.3. Низ та Евріал.

2.3.1. Слово вчителя.

З троянської маси І. Котляревський вряди-годи на короткий час виділяє ту чи іншу особу, яка в певній ситуації чимось особливим відзначилася. При цьому автор дає часто досить ґрунтовну характеристику, наприклад, Невтесові, Охріну і Тарасові. Але найбільшу увагу Котляревський приділяє описові подвигу Низа та Евріала й розкриттю характерів цих юних героїв.

2.3.2. Орієнтовний план до характеристики образів Низа та Евріала.

І. Низ та Евріал -- рядові воїни війська Енея.

ІІ. Портрет і зовнішність героїв.

ІІІ. Риси характеру, притаманні військовим: а) нехтування багатством; б) чуйність і доброта; в) дружність, повага одне до одного; г) презирство до

фізичного болю і до самої смерті; д) сміливість і мужність. ІV. Героїзм Низа та Евріала у ворожому стані.

V. Позитивні герої поеми.

2.3.3. Характеристика образів.

Низ та Евріал -- позитивні герої твору.

У своїй «Енеїді» І. Котляревський сміється над усім -- над вчинками і поведінкою різних людей, над їх успіхами і невдачами, муками і радощами, багатством і бідністю, навіть над самою смертю. Тільки над одним не сміється письменник -- над патріотизмом. Низ та Евріал -- рядові воїни, прості люди, але їм властиві високі почуття, глибокі переживання.

3. Опрацювння ідейно-художнього змісту поеми

Частина ІV

  • Яким чином Сівілла прагнула з Енея «грошей більше улупити»?

  • Через що троянський ватажок намагався в подальшому уникати справ із відьмами?

  • Як характеризує Сівіллу прагнення отримати грошову подяку від Енея? Від чого застерігав поромник троянців, пропливаючи біля острова цариці Цірцеї?

  • На кого могла перетворити вояків володарка острова, якої вони злякалися?

  • Як І. Котляревський характеризує французів, яких Цірцея перетворила на собак?

  • Яким чином жорстока цариця завдала шкоди народам світу?

  • Що хотів зробити Еней з військом, висадившись на латинській землі?

  • Чим до вподоби була дочка Латина троянцям?

  • Опишіть, яке святкування організувало військо Енея по прибуттю на латинську землю? Про що це свідчить? Чим відрізнялася мова латинців?

  • Яким чином відбувалося вивчення латини троянцями? Чи було воно результативним? Якщо так, то за яких умов?

  • У чому виявилася гостинність Латина? Як він готувався до прийому тро-янців?

  • Якими подарунками привітали троянці царя?

  • Як родина Латина сприйняла щирість гостей?

  • Чим пригощав цар троянців?

  • Яку неприємність готувала Юнона Енею, позаздривши йому в порозумінні з Латином?

  • Чим Тезіфона викликала до себе неприємне ставлення?

  • Через що Амата не підтримувала сватання Енея?

  • Яким чином Тезіфона «отруювала серця, душі Амати, Турна»?

  • Як Латин ставився до Аматиної няньки? Чим це пояснити?

  • Якої шкоди скоїли мисливські пси царському муцику? Що характерно для троянського народу?

  • У чому Турн дорікав Латину у своєму листі до нього?

  • Як Латин сприйняв виклик Турна на війну? За що дорікав цар своїм панам вельможним, чиновникам?

  • Чому панство всуперч Латину прагнуть війни з троянцями? З яким наказом звернулися бояре до населення стосовно готовності воювати?

  • Що свідчить про міць армії латинців? Хто підбурював латинців до війни?

  • Яка ж сила протистояла Енею з троянцями?

Частина V

  • Як троянський ватажок сприймав неминучу погибель -- війну, що наближалася час від часу?

  • Чому сон Енея перед війною був віщим? Що йому порадив Тібр?

  • Який обід приготував троянський ватажок Юноні?

  • Як аркадяни зустріли Енея? Чи погодився Евандр допомогти троянцям? Чому? З яким проханням про допомогу звернулася Венера до Вулкана?

  • Чи можна виправдати її надмірні лестощі?

  • Яким було напутнє слово перед військовим походом Евандра синові Палланту, аркадянам?

  • Як Еней сприйняв подарунок матері Венери? Що робили військові, коли сумували за коханими на війні?

  • До чого закликала Ірися Турна?

  • Яким чином намагалися захищатися від ворога?

  • Як пожежа війни вплинула на загальне становище богів?

  • Про що просила Венера Цібеллу?

  • Заради чого та погодилася допомогти Енею?

  • У чому виявилася хитрість старої богині під час умовляння Зевса, аби той допоміг їй зберегти троянський флот?

  • Хто були Евріал і Низ? Що свідчить про їх дружбу, вірність, самовідданість?

  • Яким чином Низ уболівав за долю товариша?

  • «Вільний мікрофон»: чи хотіли б ви мати таких друзів, як Низ та Евріал? Відповідь вмотивуйте.

  • Чому військові товариші вирішили потрапити до рутульського стану?

  • Яку винагороду мали отримати Низ та Евріал за свою мужність, перебуваючи у ворога?

  • Що свідчить про любов і чуйність Евріала до матері?

  • Як на прохання Іул поклявся пілкуватися про неню героя на випадок його смерті?

  • У чому виявилися мужність, спритність, кмітливість Низа та Евріала у ворожому стані?

  • Як поводили себе друзі під час того, коли їх оточили і схопили?

  • Для чого Турн вирішив познущатися над мертвими головами Низа та Евріала?

  • Як ви сприймаєте страждання матері над загиблим сином? Чи можна виправдати її прагнення щодо помтси рутульцям?

  • Опишіть картину битви троянців і рутульців. Чим вона вас вразила? Дослідіть, яким чином письменник звернув увагу на психологічні аспекти героїв під час кривавої битви.

  • За яких обставин Турн у боротьбі з Пандаром залишився живим?

  • Чому І. Котляревський назвав Турна героєм, що розносив смерть?

Частина VI

  • Як зреагував Зевс на той безлад, що відбувся на землі за сприяння богів?

  • Про яке ставлення до жінок на Січі зазначив головний Олімпієць?

  • Які аргументи навела Венера Зевсу на захист Енея?

  • Що висміює І. Котляревський під час сварки Венери і Юнони у присутності Юпітера?

  • Якої погрози Зевса боялися сварливі богині?

  • До якого засобу вдається І. Котляревський, описуючи воїнів-троянців? Наведіть приклад. Чому, на думку русалок, відповідальність за звільнення міста і закінчення війни покладалася на Енея?

  • Як аркадці, Еней сприйняли смерть Палланта? Чим пояснити те, що троянський ватажок пишався своїм сином?

  • У чому виявилася підступність Зевса?

  • Для чого Юнона перетворилася на Енея і предстала в цьому образі перед Турном? Як троянський ватажок ставився до тих, хто загинув?

  • Для чого жінки покійному Палланту за щоку запхнули п'ятак?

  • Що сприяло примиренню ворожнечі між народами? Яким чином ховали померлих, прибирали їх речі, зброю? Про що це свідчить?

  • Як у творі засуджується війна?

  • Через що цар Латин змінив своє ставлення до Енея і надіслав йому подарунки?

  • Чим промова Дрансеса не сподобалася Турну?

  • Чому смерть Турна -- небезпека для Амати?

  • Що було перешкодою для Енея у битві з ворогом?

  • Яким чином Венера сприяла одужанню свого улюбленця?

  • За що Еней докоряв Латину?

  • Що спонукало Амату закінчити життя самогубством? Як її смерть сприйняв Турн?

  • Чому, на думку Зевса, все горе на землі від Юнони?

  • Про що свідчить фраза Турна: «Без богів людська моч пуста»?

  • Яким було останнє прохання Турна до Енея перед смертю?

  • Через що троянський ватажок остаточно вирішив знищити Турна?

  • Чим вразив вас цей твір І. Котляревського?

VІ. Підсумок уроку

«Енеїда» з'явилася в епоху, коли історичні умови поставили під знак питання існування не лише української мови, а й усієї української культури та й України загалом. На питання «Бути чи не бути українському народові?», який на той час утратив рештки автономії й перетворився на «малоросійське дворянство» і кріпаків, «Енеїда» Котляревського відповіла: «Бути!». Цей твір актуальний і для нас, українців ХХІ ст., які здобули свободу й незалежність.

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності

VІІІ. Домашнє завдання

Знати зміст твору І. Котляревського «Наталка Полтавка», підготувати інсценування улюбленого уривку з п'єси; скласти план, дібрати цитати до характеристики образів возного, виборного, Терпилихи.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду