Урок: Повторення та узагальнення (укр. літ. II сем., 8 клас)

02 грудня, 2016 0

Мета:

  • навчальна: повторити всю інформацію щодо теорії літератури, біографії митців та узагальнити знання, здобуті впродовж семестру;

  • розвивальна: розвивати вміння висловлювати власні думки щодо прочитаних творів, коментувати зміст, характеризувати головні образи;

  • виховна: виховувати відповідальність, старанність, уважність.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Обладнання: підручник, виставка навчальної, довідкової літератури, портретної галереї українських письменників, творчість яких вивчали протягом другого семестру.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети

заняття

ІІІ. Узагальнення та систематизація Бесіда з учнями

  • Яке‌ значення має українська література в житті народу?

  • Який‌ твір із тих, що вивчали у восьмому класі, справив найбільше враження?

  • Яка‌ поезія найбільше запам'яталась? Прочитайте її напам'ять.

  • Як виникли ліричні пісні? Які з народних пісень найбільше сподобались?

  • Якою мовою писали твори в Київській Русі?

  • Назвіть‌ письменників дошевченківської пори та їхні твори.

  • Назвіть‌ сучасних поетів.

  • Які сучасні твори вам найбільше сподобалися?

  • Які‌ проблеми порушують у творах сучасні письменники?

Гра «Речі та власники»

Завдання: упізнати, кому належать ці предмети, або з якими героями вони пов'язані.

  1. Човен (діди, «Ніч перед боєм»).

  2. Будильний (Вітько, «Вітька + Галя, або Повість

    про перше кохання»).

  3. Меч (пан Лаврін, «Місце для дракона»).

  4. Ковзани (Славко, «Шпага Славка Беркути»).

Гра «Упізнай твір за цитатою»

1. Хвороба причепилася на ярі, коли зійшов сніг, довелося два гарних зелених місяці пролежати в лікарні. Смугаста піжама, білі халати, мамине аж посіріле, над силу усміхнене — задля нього — обличчя затямив надовго. Підвівшись із ліжка, чіплявся стін, аби не впасти, аби ступити кілька кроків («Шпага Славка Беркути»). 2. Пройдуть літа, загояться рани, приорються ворожі кладовища, забудуться пожарища і многі події поплутаються в сивих го-ловах од частих спогадів і перетворяться уже в оповідання, але одне зостанеться незмінно вірним і незабутнім — високе і благородне почуття товариства і братства всіх юнаків, що розбили і стерли з лиця землі фашистське божевілля («Ніч перед боєм»). 3. Я тебе не відраджую, але, хто хоч краплю мудрості зачерпне, довіку ситий не буде. Від многої мудрості много скорбі, і хто примножує знання, примножує печаль. Я пішов на пущу не з добра («Місце для дракона»). 4. Голову втікача оцінено. За кожного спійманого прибережні козаки діставали плату. Сотки, тисячі нещасних попадалися до рук козакам — і мусили випити гірку до краю. Лиха доля чекала втікача: його оддавано в не-крути, засилано на Сибір, катовано канчуками, тавровано, мов худобу, або з оголеною напівголовою, збитого, збасаманеного, одсилано в кайданах назад до пана, знов у неволю, на панщину («Дорогою ціною»). 5. І раптом в один чудовий день ти зовсім-зовсім іншими очима глянув на свою товаришку з довгою косою. На свою біду ти побачив, що в неї гарні чорні очі-оченята, такі жваві, й такі привабливі, і такі бездонні, що прямо диво дивне, як ти міг раніше на них дивитися і не бачити їх?.. Як ти міг раніше не бачити, що в неї тоненька шия і маленькі груди, важкі коси й довгі, примхливо вигнуті брови, тоненька, немов вирізьблена, фігурка й чарівна посмішка, що вона вся струнка, весела й швидка, як вогонь на сухій соломі? («Вітька + Галя, або Повість про перше кохання»).

Цитатний диктант

Відповісти, кому з героїв комедії Івана Карпенка-Карого належать слова: а) «Слава Богу, справився з ділами: совершив купчу, і земельки прибавилось»; б) «Страшно тільки без грошей, а з грішми, сказано ж, і чорт не брат»; в) «Нащо вам усе знать? Товар правиться — візьміть, не правиться — не беріть»; г) «Неділя свята, а ти ні світ ні зоря вже й жереш! Не пропадеш, як до обіда

попостиш хоч раз у тиждень»; д) «Що ж, тобі більше коней жаль, ніж жінки»;

е) «Обікрали, ограбили. Краще смерть, ніж така потеря».

Тести за твором «Шпага Славка Беркути»

1. У який період Ніна Леонідівна працювала у Львівському театрі юного глядача?
А 1975–1984 рр. Б 1974–1985 рр.
В 1975–1985 рр. Г 1975–1986 рр.

2. Останні двадцять років Ніна Бічуя займається…
А перекладом з німецької; Б перекладом з болгарської;
В перекладом з чеської; Г перекладом з польської.

3. Як починається повість?
А Був вечір. Звичайний вечір з першим, дуже раннім і дуже лапатим снігом.
Б Був вечір. Звичайний вечір з першою заметіллю…
В Був вечір. Звичайний вечір з першим морозом, який щипав дітей.
Г Був вечір. Звичайний вечір з першою хуртовиною, яка не вщухала довгі години…

4. Кого з героїв повісті характеризує ця цитата: «Хлопець шматує папір, шпурляє геть олівці, а потім знову знаходить — червоний, синій — малює коней синіх з червоними гривами, і в тому полум'ї раптом чує музику, якої не дарували струни. Може, не такий уже він поганий? Просто музика буває різна
А Стефко Вус. Б Юлько Ващук.
В Славко Беркута. Г Андрій Лопух.

5. Назвати місто, яке так описано в повісті: «…І попливло місто із схилів Княжої гори, як ріка рушило на долини і пагорби, убрало їх у каміння. У чорні брами на Ринковій площі вступають у дивних шатах горожами. В аптеці на Ставропігійській у мідному важкому начинні товче сухі зіллиська, схожий на ченця аптекар. Вулицею котиться віз із оббитими колесами…»
А Київ. Б Чернівці.
В Львів. Г Ужгород.


V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду