Урок: Поетизація першого почуття, розповідь про дружбу й перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення

02 грудня, 2016 0

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів зі змістом повісті, розкрити ідейно-тематичне навантаження твору;

  • розвивальна: виробляти вміння й навички аналізувати внутрішній світ героїв; удосконалювати вміння працювати з текстом, формулювати власні думки щодо порушеної проблеми, робити висновки; розвивати критичне мислення;

  • виховна: сприяти вихованню талановитого, компетентного читача, поетизації першого почуття, культури спілкування підлітків, підготовки їх до реалій життя.

Обладнання: підручник, портрет В. Чемериса, міні-виставка його творів.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ.

Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Вступне слово вчителя

Серед усіх чудес світу найбільше чудо — це людина й кохання. Якби запитали людину, чи згодна вона прожити життя, не пізнавши цього почуття, я думаю, охочих би не було. І навіть якби запропонували вибрати щось одне серед таких цінностей, як гроші, влада, слава й кохання, то переважна більшість ви-брала б останнє. Так що ж таке кохання, щастя, життя? Над цими питаннями людство міркує, скільки існує. Тлумачний словник подає такі пояснення: кохання почуття глибокої сердечної прихильності до особи іншої статі; щастя стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення та безмежної радості; життя — стан живого організму в стадії розвитку, зросту. В основі сюжету повісті лежить цілком життєва ситуація.

В житті існує одвічна проблема кохання. Яким треба бути, як поводитися, щоб здобути його? Сподіваюся, що твір, героїв якого ми будемо характеризувати, допоможе вам зрозуміти, що таке кохання, підкаже шлях до нього.

Робота з таблицею

Паспорт письменника


Дата і місце народження


Навчання


Творча спадщина


Нагороди, відзнаки



Робота з таблицею

Тема


Ідея


Проблематика


Система образів


Особливості композиції



Бесіда з учнями за змістом твору

  • Яка незвичайна подія мала статися в селі Великі Чаплі?

  • Чому саме дуель? Що таке дуель?

  • Звідки про такий вид поєдинку знають учні?

  • Хто з письменників зарубіжної літератури писав про дуель? Чи випадково введено вірш М. Лермонтова? На що він налаштовує?

  • Що відчуває Вітька напередодні дуелі?

  • Хто підтримує хлопця?

  • Чому Вітька вибрав секундантом саме Федька?

  • Як ви розумієте слова Федька: «А як ти покохав? Свідомо чи активно?» Чи можна закохатися саме так? (Чи може бути кохання свідомим чи активним?)

  • Що відповів Вітко? («Узяв і покохав…»).

  • Які поради давав Федько Вітькові щодо освідчення в коханні? («…від ультиматуму до сліз).

  • Що таке серенада й чому саме її запропонував Федько?

  • Хто зі співаків був прикладом взірцевого співу?

  • Стисло перекажіть, як хлопці готувались до виконання серенади.

  • Чим закінчилася спроба освідчитися серенадою?

  • Що ще на початку походу віщувало хлопцям невдач?

  • Чи засмутилися хлопці, що потерпіли фіаско?

Робота з текстом

Крилаті вислови
Значення
Пасти задніх
відставати, запізнюватися, бути позаду всіх, останнім, відставати або поступатися в чому-небудь
Не ликом шиті
про кого-небудь здібного, освіченого; такого, що уміє тримати себе де-небудь або розібратися в чомусь
Обіцяти золоті гори
знаджувати неймовірними обіцянками
Діло в шляпі
усе гаразд, як слід; все йде успішно
Ведмідь на вухо наступив
про тих, хто не має музичного слуху
Не святі горшки ліплять
за бажання можна навчитися багато чого
Дідька лисого
вживається для позначення рішучого заперечення чогось;
виражає незгоду з ким-небудь
Підбивав клинці
залицятися до кого-небудь
Чекати в моря погоди
даремно надіятися на кого-, що-небудь, чекати чогось, залишаючись пасивним
Наче вітром здуло
хтось або щось несподівано або безслідно зник чи зникло
Що з воза впало, те пропало
безповоротно
Під лежачий камінь вода не тече
той, хто нічого не робить, нічого й не здобуде

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Написати твір-роздум «Що таке справжнє кохання».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду