Урок: Позакласне читання. Марина та Сергій Дяченки «Ритуал»

30 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів з біографією М. та С. Дяченків і місцем їхньої творчості в українській літературі; дати загальну характеристику їхньої творчості; узагальнити та систематизувати навички учнів робити висновки з прочитаного;

  • розвивальна: розвивати вміння висловлювати власні міркування про добро та зло, вірність і зраду, доцільність самопожертви;

  • виховна: виховувати порядність, моральні чесноти.

Обладнання: підручник, портрет Марини та Сергія Дяченків.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального

матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Лекція вчителя

Марина і Сергій Дяченки — це не просто сімейний та письменницький дует, це явище, особлива планета в сучасному всесвіті фантастики та фентезі. Проза Дяченків — яскрава та емоційна, її особливими ознаками є психологічна достовірність, майстерність деталей, складні, підчас морально-етичні питання та проблеми. Вони дуже люблять експериментувати, тому кожна їхня нова книга — це пастка для читача, потрапивши в яку, він просто не може не відчувати емоційного співчуття героям. Кількість нагород та премій найпрестижніших конкурсів, які отримали твори Марини та Сергія, незліченна.

Марина та Сергій Дяченки — подружжя та співавтори Сергій Сергійович Дяченко (нар. 1945 у Києві) та Марина Юріївна Дяченко (нар. 1968 року в Києві).

Марина і Сергій говорять про себе, що пишуть у жанрі «мреалізму».

За

першою професією Сергій — психіатр і кінодраматург, а Марина — акторка театру і кіно. Але об'єднала їх фантастика.

Марині і Сергію належать 118 авторських книжок (включаючи перевидання і переклади), загальним накладом більше мільйона примірників.

Бесіда з учнями

  • Хто‌ є головними героями твору?

  • Які‌ персонажі є другорядними?

  • Чому‌ дракон викрав Юту?

  • Якими‌ талантами був наділений Арман?

  • Для‌ чого Арман хотів викрасти принцесу?

  • Чому дракон був розчарований, побачивши Юту?

  • Як‌ полонена дівчина спочатку ставилася до дракона?

  • Які стосунки були між сестрами Ютою, Май та Вертраною?

  • Про яке пророцтво дізналася Юта?

  • Чи‌ можна вважати твір Марини та Сергія Дяченків романом-притчею?

Хронологічний порядок

1. Остін іде за принцесою. 2. Дракон викрадає Юту. 3. Юта виходить заміж за Остіна. 4. Незнайомець провокує Остіна прийти за принцесою. 5. Поєдинок Армана та Юкки. 6. Остін приносить у жертву дружину. 7. Арман летить до першопредка. 8. На прохання Юти Арман рятує людей.

«Мікрофон»

1. Чи Юта кохала Армана? 2. Чи Арман кохав Юту? 3. Як Остін ставився до Юти? Чому він одружився врешті-решт із дівчиною? 4. Чому Юта погодилася стати дружиною Остіна? 5. Чому Арман дозволив Юті піти з Остіном?

Коментар учителя

Спершу здається, що у творі два головних герої — негарна, проте чуйна, добра і розумна принцеса Юта і відлюдькуватий Арман, здатний обертатися на дракона. Та насправді героїв троє. Третім є, власне, ритуал — те, без чого, як виявляється, неможливе ані Ютине, ані Арманове, ані будь-чиє життя у світі трьох королівств, вигаданих подружжям Дяченків. Аби «процвітати у промислі», Арман, двісті перший нащадок славетного роду драконів‑перевертнів, повинен, як і його пращури, викрасти принцесу й з'їсти або ж дочекатися визволителя і вступити з ним у двобій. Неможливість, нездатність виконати цей ритуал, та й небажання це робити Армана пригнічують, бо так чинили дракони від початку існування світу. До речі, у цього роду був ще один обов'язковий ритуал — аби стати хазяїном замку на скелі, дракон повинен убити свого брата. «Це звичай, — сказав Арман сухо. — Рід продовжує лише найсильніший з братів». Епіграфом до кожної глави роману є вірші, буцімто написані Арманом, який соромиться їх як чогось негідного, не властивого його природі. Урешті-решт він вирішує здійснити ритуал і «процвітати у промислі», хоча сама думка про цей промисел і загибель безневинної людини йому огидна. «Безліч разів Ар-ман брався читати опис цієї трапези, одначе так ні разу й не дійшов до кінця».

Викрадена принцеса виявляється не зовсім такою, як розраховував дракон, а точніше, зовсім не такою: Юта — «некрасива довготелеса дівчина, якій розкішна сукня личила так само, як парчевий жилет балаганній мавпочці». Уже це суперечило правилам, заведеним у палацах, а отже — іншому ритуалові: «Чомусь при слові «принцеса» всі починають усміхатися й поспішають додати «прекрасна», а якщо принцеса хоч на крихту не така гарна, як хотілося б — одразу образи й гірке розчарування». Отже, життєвий шлях героя виглядає наступним чином: герой насмілюється вийти з буденного світу в край надприродного дива, там він зустрічається з ворогами й здобуває перемогу, після чого повертається з цієї пригоди, наділений силою допомагати іншим.

Стадію відторгнення долають і герой, і героїня. Арман — змалечку, ко-ли вислуховує нарікання дідуся на те, що він є «виродком», кволою гілкою роду, Юта — коли її однолітки, які виросли гарними, раптом починають вбачати у вчорашній проводирці посміховисько. Першим вибір робить Арман: принісши Юту на жертовник, він вирішує залишити їй життя. Далі Ютина черга: під час грози, знаючи, що «блискавка полює на драконів», дівчина запалює на вежі смолоскипи, аби Арман знайшов дорогу додому. Автори роману детально і, головне, майстерно показують, як сумнівалася принцеса і як шукала правильне рішення.

Помиляється, піддається задушливому ритуалу, як не дивно, не слабка дівчина, а сильний чоловік — і лише тоді, коли чинить вибір за неї. Надумавши, що Юті буде краще в палаці із красенем-принцом, Арман змушує Остіна погратися у визволителя й одружитися з дівчиною. Прозріння приходить пізно — лише коли Арманові стає відомо, що принижений псевдозмієборець Остін зненавидів Юту і віддав морському чудовиську. Обирати, за Дяченками, не лише потрібно, а й необхідно. Тільки вирішувати кожен обов'язково повинен за себе.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Написати альтернативну історію; підготувати повідомлення про життєвий і творчий шлях Валентина Чемериса.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду