Урок: Роздуми про добро і зло, вірність і зраду, доцільність самопожертви у творі Ю. Винничука «Місце для дракона»

30 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над ідейно-художнім змістом його повісті-казки «Місце для дракона», навчати характеризувати образи художніх творів;

  • розвивальна: розвивати вміння висловлювати власні міркування про добро та зло, вірність і зраду, доцільність самопожертви;

  • виховна: виховувати порядність, моральні чесноти.

Обладнання: підручник, портрет Юрія Винничука.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Бесіда з учнями

  • Чому‌

    нікому було навчити Грицька драконячого способу життя?

  • Від‌ кого він дізнається про своє природнє призначення?

  • Яку‌ роль відіграв пустельник у формуванні особистості дракона?

  • Назвіть‌ життєві принципи Грицька.

  • Які риси вдачі він виявляє під час першого наступу лицарів?

  • Чому‌, дізнавшись про людську підступність, усе ж таки зустрічається з князем?

  • Які, на ваш погляд, складаються стосунки між драконом і князем?

  • Чи усвідомлює підступність князя?

  • Як‌ називають герої дракона? Чому?

  • Чому Настасія називає дракона Метеликом?

  • Заради кого (чого) дракон виходить на бій?

  • Про‌ що мріяв дракон? Чи здійснилися його мрії?

  • Кому‌ потрібна була ця самопожертва?

Хронологія подій

Установити послідовність подій

у творі.

1. «Відколи князь посів батькові володіння, запанувало на люботинських землях небувале затишшя». 2. «Минуло вісім років, відколи він вилупився з яйця». 3. «Дракон втомлено розпростерся на долівці і вирішив, що повзти далі марно». 4. «Печера мені не сподобалась ось чому… Травичка зеленіє, квіточки ростуть». 5. «Такі голови для держави — ве-ли-ка небезпека». 6. «Йди геть від людей». 7. «Зіправді хочу битися з лицярями». 8. «Чому він тоді не рубав: «Ах, певно, помітив сльозу». 9. «Князь глянув на хлопця, потім на спис, що стримів з драконового ока, і все зрозумів». 10. «Порожнеча зяяла всюди, на що не глядів. Якийсь біль, незрозумілий біль проліз йому в душу і звив собі там кубло». 11. «Князь відчув, що там, де в його душі була раніше сліпуча яснота, царювала тепер темрява». 12. «Осіннє сонце — бліде й змарніле — вистрілило проміннями понад світом».

Бесіда з учнями

1. Хто ж це був за чоловік, цей Пустельник? (Він колись був воєводою, але «але зажерся із батьком теперішього князя. Мені його безперервні військові походи впоперек горла стали. Воює, воює, а який із того мав хосен? Ані клаптика землі не зумів приточити до Люботина. Плюнув я та й подався сюди».) 2. Чому Пустельник дуже дивувався із дракона? (Тому, що то був незвичайний дракон: його не цікавило вбивство людей, він харчувався лише рослинами, мав добре серце.) 3. Про яку послугу попросив дракон у Пустельника? (Дракон попросив Пустельника навчити його грамоти.) 4. Чому Пустельник відмовляв дракона від навчання? (Не драконове це діло, книги читати. Я тебе не відраджую, але, хто хоч краплю мудрості зачерпне, довіку ситий не буде. Від многої мудрості много скорбі, і хто примножує знання, примножує печаль.) 5. Отже, дракон мирно жив у печері, нікому зла не творив, читав книги, писав вірші. Але чи довго продовжувалося таке життя? (Ні, не довго, бо князь оголосив «герць» (бій) із драконом, за переможцю якого князь віддасть в жони свою дочку та свій князівський престол.) 6. Як відбувався той бій? (Хоч і з'їхалося багато охочих лицарів, проте бій був невдалий, оскільки дракон, не маючи ніякого бажання проливати чиюсь кров, не виходив із печери). 7. Як лицарі вирі-шили виманити дракона? (Вони розвели багаття перед печерою, маючи намір викурити його звідти. Але натомість мало не задушили його чадним газом.) 8. Чому князь звелів загасити вогонь, адже це був непоганий спосіб розправи на драконом? (Князь переслідував власні інтереси: йому потрібна була не сама смерть дракона, а лицар, який би власноручно зробив би такий подвиг.) 9. Чи достойна така поведінка князя? 10. Отже, перший бій був невдалий. Як же все-таки князь домігся свого? (Через Пустельника Князь познайомився із драконом, втерся йому в довіру й попросив допомогти йому в такому делікатному ділі.) 11. Як така поведінка характеризує князя? (Такі вчинки характеризують князя як підступного й безсоромного чоловіка, який заради власних інтересів здатний легко пожертвувати безневинним життям). 12. Як князь продумав план бою? (Князь, незважаючи на безсоромність прохання віддати життя заради «спасіння» Люботина, насмілився висунути для дракона ще декілька умов: в князівстві буде оголошено, що дракон викрав князеву дочку Настасію, і вона для правдивості посидить до бою декілька днів у печері, а найголовніше — дракон повинен піддатися у бою для конкретного лицаря — пана Лавріна.) 13. Хто ж був цей пан Лаврін? Чи правильний вибір зробив князь, що хотів «віддати» перемогу саме йому? (Пан Лаврін був великим лицарем, побував у багатьох походах, здійснив немало подвигів, але, окрім цього, його більше нічого не цікавило: «Державні справи не для мене. Я виріс у сідлі і в сідлі з мечем у руках волію постати перед богом. Як той Святослав Завойовник, що головою наклав у бою з печенігами. Затишне життя на перинах мене мало приваблює».) 14. Чому Лаврін не зміг убити дракона? (Бо відчував, що дракон не по-справжньому б'ється, він побачив у його очах відчай, біль і бажання жити. Лицарю було шкода дракона. Тому Дракона вбив Лаврінів джура, що стояв збоку.)

Художній переказ

1. Перекажіть твір від імені князя. 2. Перекажіть твір від імені Лавріна. 3. Перекажіть твір від імені Настасії. 4. Перекажіть твір від імені Пустельника.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Прочитати роман Марини та Сергія Дяченків «Ритуал».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду