Урок: Парадокс: дракон Грицько — поет і християнин. Характеристика головних образів

30 листопада, 2016 2

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над ідейно-художнім змістом повісті-казки «Місце для дракона», навчати характеризувати образи художніх творів;

  • розвивальна: розвивати вміння висловлювати власні міркування про сучасний світ, про жорстокість, яка в ньому існує;

  • виховна: виховувати порядність, моральні чесноти.

Обладнання: підручник, портрет Юрія Винничука.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Бесіда з учнями

  • Що ви пам'ятаєте прожиттєвий та творчий шлях Ю. Винничука?

  • Який улюблений творчий метод Юрія Винничука (літературний стиль)? (Магічний реалізм)

  • Які‌ ж основні особливості магічного реалізму? Звідки почерпнув Юрій Винничук такий літературний стиль? (Магічний реалізм це течія реалізму, у якій органічно поєднуються елементи реального та фантастичного, побутового та міфічного, дійсного та уявного, таємничого. Магічний реалізм притаманний літературі Латинської Америки.)

  • Який‌ жанр твору «Місце для дракона»? Які його особливості? («Місце для дракона» — повість-казка. Повість-казка, або або казкова повість вирізняється тим, що в ній, як і в казці, багато вигадки та фантазії, але герої діють протягом тривалого часу)

«Мозковий штурм»

1. Із яким персонажем твору ми знайомимося найперше? (Із князем) 2. Що ж це за чоловік? Де він живе? Чим займається? (Князь жив та правив у Люботині, через те його називали князем люботинським, іншої назви в творі немає.) 3. У творі є ось така цитата «Князь люботинський куняв у кріслі, за-колисаний мушиним дзижчанням, у сни занурений, наче у мутну, теплу воду, і снилися йому війни, переможні походи, руїни здобутих фортець, довгі вервечки полонених. Були це особливі сни, бо з'являлися вони лише в полудень, а вночі ніколи…». Князь «оголосив по всьому князівству наказ, щоб ані одна душа не важилася в полудень потривожити його супокій». 4. Чому князь так плекав сни про «війни, переможні походи, руїни здобутих фортець, довгі вервечки полонених»? (У давнину князь робив багато подвигів, а зараз став старим, лінивим, нездатним до боїв, як і усі його підопічні. Ніхто не хотів воювати, тому війна могла князю лише снитися). 5. Чи характеризує князя наказ про цілковиту полудневу тишу як людину, що плекає лицарські традиції? (Ні, цілковита полуднева тиша призвела лише до ліні та нудьги, яка абсолютно не могла спонукати жителів Люботина до пробудження відваги, мужності та прагнення бути лицарем). 6. З якою проблемою зіткнуся князь? (Князь мав доньку Настасію, яку потрібно було вже видавати заміж, але за древнім звичаєм її руку отримає лише лицар, та ще й той, що зробить якийсь великий подвиг.) 7. А чому ж в Люботині не стало війська? (Князь сам у цьому винен. «Раніше князь утримував невелике військо, та, оскільки не було війн і воно влітало йому в дзвінкий гріш, розпустив його».) 8. Чи справді на березі річки Бистриці бачили дракона? Який він був? («Дракон ще був зовсім молодий. Минуло вісім років, відколи він вилупився з яйця, що пролежало, може, із сотню літ у печері. Не було кому заопікуватися ним та навчити драконячого способу життя, бідолаха навіть не знав, чим повинен харчуватися, і їв собі травичку, листячко, різні там ягідки, дикі яблука й груші».) 9. Чи мав дракон товаришів? (Так, він познайомився із Пустельником.) 10. Який талант відкрив-ся у дракона? (Він мав хист до написання віршів.)

Бесіда з учнями

  • Доберіть‌ синоніми до слова «вірний».

  • Поясніть‌ лексичне значення слова.

  • Як‌ називають людину, яка відмовилася від своїх переконань?

  • Доберіть‌ синоніми до слова зрада.

  • У чому схожість визначень «вірність» та «зрада»?

  • У чому їх відмінність?

  • Чому‌ князь зраджує дракона?

  • Де б не виявлялася зрада у сім'ї, у народі або країні, стосовно людей, до неї завжди ставилися однозначно. Вона засуджується. Інколи спричиняє за собою відплату — смерть. Чи підтверджена ця думка у творі?

  • Яку зраду вважають найкарколомнішою? (Зраду самого себе.)

  • Коли ми зраджуєм собі?

Подайте характеристику князя Люботинського

Пошукова робота

Знайдіть у тексті цитати, де сказано про патріотичні почуття.

— А ви оголосіть краще, що мене вбито. Я сидітиму тут і носа нікуди не по-тикатиму.

— Аякже! А де труп? Ти мені трупа давай, а тоді сиди: хоч сто літ! А хто бачив, як тебе було переможено? Гадаєш, всі такі дурні? Я через тебе, гевала, ночей не сплю, вже третій день п'ю. Так і зіпсуюсь до дідькової мами. А що з дочкою буде? А з Люботином? В тебе що — патріотичні почуття притуплені?

— Та ні… але я ще такий молодий… не нажився ще… — Шкода. Але що робити?

— Так, це правда. Але я вже знаю, що зроблю. Я вийду на герць. Заради князя, заради його доньки і заради Люботина. Мого Люботина. Бо ж це і моя земля!

— Що ти говориш?! Ти повинен жити! Життя володаря не варте й одного рядка поета! Ти повинен писати!»

— Ну і що? Ваш батько не винен, що мусить брехати. Якби я був справжнім драконом, то й не треба б цієї кумедії.

— Або якби князь був князем… І я — сама собою… І всі люди — людьми… А не драконами. Ах, я знаю, що зроблю! Зараз вийду до них в оцій чистенькій сукні… Нехай побачать, що нема вже кого визволяти…

— …є лицарі і з‑за границі, розумієте? Ми в жодному випадку не повинні перед ними острамитися. Але й підтяти вас жоден з них не сміє. Цього ми до-зволити не можемо. Герой мусить бути свій. Так би мовити, для історії і для прикладу.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Написати міні-твір-роздум: «Хто ж насправді в цьому творі є драконом, а хто — людиною?».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду
  1. петя
    петя
    10 травня 2017 22:23
    це чудово
    мені
    дуже допомогло
    1. іван
      іван
      10 травня 2017 22:25
      потрібно думати самому а не списувати