Урок: Повість Юрія Винничука «Місце для дракона». Казка про сучасний світ, у якому й досі панують «драконячі закони»

30 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати відомості про українського письменника Юрія Винничука, роз‑почати роботу над ідейно-художнім змістом його повісті-казки «Місце для дракона», з'ясувати особливості такого жанру, як повість-казка;

  • розвивальна: розвивати вміння висловлювати власні міркування про сучасний світ, про жорстокість, яка в ньому існує;

  • виховна: виховувати порядність, моральні чесноти.

Обладнання: підручник, портрет Юрія Винничука.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних

завдань

Бесіда з учнями

  • Чому люди вважають, що живуть у жорстокому світі?

  • Через що цей світ є жорстоким? Хто його таким робить?

Лекція з елементами бесіди

Сьогодні ми розпочинаємо вивчення творчості сучасного українського письменника, талановитого філолога, журналіста, редактора, перекладача та суспільного діяча — Юрія Винничука.

Юрій Винничук народився 18 березня 1952 р. в місті Івано-Франківськ у родині лікаря.

1969 року Винничук Ю. П. вступив до Прикарпатського університету ім. В. Стефаника, працював учителем української мови та літератури. 1974 року переїжджає до Львова, де йому довелося спробувати себе в різного роду спеціальностях: від звичайного вантажника до професійного дизайнера-оформлювача. Винничук працює режисером у Львівському театрі естради «Не журись. Працював редактором таких журналів та газет, як «Post-Поступ»,

«Гульвіса», «Поступ».

Почувши, яке широке поле діяльності Юрія Винничук, ми розуміємо, що це серйозна особистість, яка зробила великий внесок у розвиток сучасної української літератури. На сьогодні Юрію уже 64 роки, його твори перекладали в Англії, Аргентині, Білорусі, Канаді, Німеччині, Польщі, Сербії, США, Франції, Хорватії, Чехії.

Проте, не применшуючи вартості усіх «дорослих» творів Юрія Винничука, найбільшої уваги потрібно надати його казкам. В одному інтерв'ю Юрій Винничук сам зауважив, що з дитинства і досі дуже любить казки, і йому здається, що він постійно пише самі казки. Одна з таких його казок, повість-казка «Місце для дракона», яку сьогодні ми і будемо розглядати.

Якщо ми звернемо увагу на тему нашого уроку, то ми побачимо таке твердження: «Місце для дракона» — повість-казка про сучасний світ, у якому й досі живуть «драконячі закони».

Чи справді ця казка про сучасний світ, адже головними персонажами, окрім дракона, є князь, воєвода, лицарі, джури, яких нинішньому суспільстві немає?

(Незважаючи нате, що персонажі із казки— представники Середньовіччя, про-те їхні долі, життєві ситуації, думки та вчинки такі самі, як і у сучасних людей.)

А що означає, на вашу думку, словосполучення «драконячі закони» і як по-водяться люди, які за ними живуть?

У Давній Греції був такий вираз: «Драконівські закони писані не чорни-лом, а кров'ю», пов'язаний з діяльністю давньогрецького правителя Дракона (за іншими джерелами Драконта). Звід законів, уведений ним, передбачав надзвичайно суворі покарання — смертну кару — за провини.

Вони настільки закріпились у тогочасному суспільстві, що відмінити їх не наважувались і наступні правителі Греції.

Ось ми прослухали історичну довідку. Як ви зрозуміли цю інформацію? Чи знаходите ви щось спільне між Давньою Грецією, казковим Люботином та нашим сучасним життям?

Отже, повість-казка «Місце для дракона» алегорично розповідає про сучасне життя. Насправді в усі часи закон і правда залежить від тих, на чиєму боці сила. На жаль, для можновладців часто неважливо, що в багатьох випадках заради утвердження та підтримки їхніх законів ллється невинна кров.

Що ж таке повість-казка? Чим вона відрізняється від казки?

Повість — епічний жанр середнього розміру. Частіше за все їй відводять місце між романом і оповіданням.

Повість-казка, або казкова повість вирізняється тим, що в ній, як і в казці, багато вигадки та фантазії, але герої діють протягом тривалого часу.

Робота з таблицею

Порівняйте образ дракона в Біблії, у фольклорі та в тексті Ю. Винничука.

Дракон у Біблії
Дракон у фольклорі
Дракон у повісті-казці Ю. Винничука







Літературний диктант

1. Місце події в творі. (Люботин) 2. Основне заняття батька князя. (Воювати) 3. Що сталося при синові князеві при землях? (Затишшя) 4. Хто повідомив князя про появу дракона? (Воєвода) 5. Чим харчувався дракон? (Травою, листям, ягідками, яблуками, грушами.) 6. Із ким товаришував Грицько? (Пустельником) 7. Яку новину повідомляє пустельник дракону? (Князь хоче його вбити.) 8. У який ганебний спосіб зібралися лицарі виманити дракона з печери? (Викурити димом) 9. Чому князь подружився з драконом? (Щоб викликати його на бій.) 10. Як Настасія назвала дракона? (Великим метеликом) 11. Хто вбив дракона? (Джура Лавріна) 12. Чому помер князь? (З почуття провини)

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Дібрати цитатну характеристику головних персонажів твору; опрацювати теоретичний матеріал за підручником.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду