Урок: Осмислення важливості моральних чеснот у творі «Шпага Славка Беркути»

30 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над ідейно-художнім змістом твору Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути», звернути увагу на особливості змалювання авторкою моральних чеснот у тексті;

  • розвивальна: розвивати вміння висловлювати власні міркування про моральний вибір у житті кожної людини;

  • виховна: виховувати усвідомлення важливості моральних чеснот у житті людини, формувати повагу до друзів та до батьків.

Обладнання: підручник, портрет Ніни Бічуї, кошик та питання, інформаційні пакети.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєннянавчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Бесіда з учнями

  • Як‌ ви гадаєте, про що твір Ніни Бічуї?

  • Які‌ основні проблеми порушує авторка?

  • Знайдіть‌ кульмінацію у творі. Прочитайте.

  • У‌ чому полягає мораль твору?

  • Що таке моральні якості? Назвіть їх.

  • Якими‌ моральними якостями наділені ви?

Колективне складання схеми

ЛЮДИНА

ДОБРОТА, МИЛОСЕРДЯ. СПІВЧУТТЯ, ЧУЙНІСТЬ

МОРАЛЬНО-ЕТИЧНІ ПРОБЛЕМИ

ЖОРСТОКІСТЬ, ЗЛІСТЬ, БАЙДУЖІСТЬ

СВІТ


Гра «Хто швидше?»

Дібрати якомога більше синонімів до слова «лицемірство».

Робота з таблицею


Який біль?
Кому розказав?
Чому саме цим людям?
Як сприймають страждання та думки героя?
Біль Юлька
Душевні переживання щодо плагіату батька
Нікому
Тому що самотній, у родині не прийнято «розкриватися»
Вирішує лицемірити, боїться довіритися батькам, а друзів немає
Біль Славка
Душевні страждання щодо поранення Юлька
Тренеру
Бо поважає, вважає авторитетом, довіряє
Тренер «мовчки погоджувався прийняти
на себе Славкову біду,
розумів усе, що говорив йому хлопець»

Душевні страждання щодо поранення Юлька
Татові та мамі
Бо довіряє, любить, поважає
Повірили та підтримали: «тато…хотів прийняти удар на себе…»


Бесіда

  • Коли Юлько вперше пізнає, що таке лицемірство? (Коли в гості приїжджає родичка й тато змушує його із нею цілуватися.)

  • Як він почувається в ролі лицемірної людини? (Йому це неприємно, він погоджується через силу.)

  • Які наслідки лицемірства? (Юлько зневірюється у своєму батькові.)

  • Чому Юлько прийшов із Л ілі до фехтувальної зали?

  • Як поводився Юлько зі Славком?

  • Чому хлопці вирішили «битися»?

  • Що Славко хотів довести Юлькові?

  • Як повівся Беркута? Як це його характеризує?

Цитатний диктант «Кому належать слова?»

1. Чілдрен, я відкриваю курси англійської мови. Записуйтесь. От побачите — я буду найкращою у світі вчителькою (Лілі). 2. А тоді, як я знімалася в кіно, режисер сказав, що я обов'язково стану кіноактрисою (Лілі). 3. Розумієте, хлопці, треба мати просторове уявлення і абстрактне мислення. Без цього неможливо творити. Мислення можна розвинути. Щоденний тренінг — і навчитеся всього на світі…» (Юлько).

Цитатний диктант «Про кого йдеться?»

1. Кукулику мій, сиротя бідне… (Про Стефка). 2. Стверджую, що ваш син склав іспит на справжнього мужчину (Про Славка). 3. Можу відрекомендувати: це… соловей-розбійник з нашого двору… У дворі хлопчаків мало що не ло-мигає, а тут над сорокою розчулюється! Метаморфоза (Про Стефка). 4. О, а ти не тільки спортсмен, спелеолог, ти ще й друг живої природи? (Про Славка). 5. У тебе все добре, все просто, ти думаєш два по два чотири, і ніяких сумнівів… Добре тобі, у тебе все гаразд (Про Юлька). 6. Не пройшло й двох тижнів, а хлопчисько знову встругнув штуку! Та ще й яку! Ганьба для всієї школи (Про Славка). 7. Бач, який хитрий! Чужими руками жар загрібати! (Про Юлька).

Бесіда з учнями

  • Якими моральними чеснотами наділені персонажі твору Ніни Бічуї?

  • Чи всі герої є позитивними?

  • Хто з героїв повісті вам до душі?

  • Хто з героїв або який епізод спонукав задуматися про своє життя, родину, сісти та розібратися в собі?

  • Чим‌ близький мені образ, які його риси мені огидні, чим збагатив мене, у чому переконав?

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Зробити цитатну характеристику головних персонажів твору

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду