Урок: Ніна Бічуя. «Шпага Славки Беркути». Роль батьків у вихованні дітей та їхньому дозвіллі

29 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над ідейно-художнім змістом твору Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути», звернути увагу на особливості змалювання письменницею родин;

  • розвивальна: розвивати вміння висловлювати власні міркування про важливість виховання в родині;

  • виховна: формувати повагу до друзів та до батьків.

Обладнання: підручник, портрет Ніни Бічуї, кошик та питання, інформаційні пакети.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

«Кошик запитань»

Методичний

коментар. Учитель заздалегідь готує кошик та на смужечках паперу пише питання. На уроці учні витягають по одному питанню й дають відповіді.

1. Що таке образ? 2. Що таке літературний образ? 3. Кого називають голов-ним героєм твору? 4. Яких персонажів називають другорядними героями? 5. Що таке композиція твору? 6. Що таке кульмінація? 7. Що називають експозицією? 8. Що таке розв'язка? 9. Що таке конфлікт?

Літературна гра «Пазли»

Подані слова складіть у вислови й назвіть, якому герою вони належать. 1. Іншим, поради, люди, різні, говорять, речі, з собою, протилежні, речі, і не даючи, розмовляючи, зовсім (Люди говорять різні, зовсім протилежні речі, розмовляючи з собою — і не даючи поради іншим. Юлько). 2. Він, говорити, гарно, уміє, погано, робить, Юлько, що, це, та й, правда,

такого, нема, нічого, взагалі (Говорити він уміє гарно, це правда, та й взагалі нема нічого такого, що Юлько робить погано. Славко). 3. Удавати, Юлько, не покривджений, Ващук, не хуліган, Славко, і ти, Беркута, не хочеш (Юлько Ващук не покривджений, Славко Беркута — не хуліган, і ти не хочеш удавати. Лілі). 4. До Лопуха, то, йди, помста, свята, то, це, відплатити, свою, коли, не годен, кривду, сам, за (То це свята помста, коли сам не годен за свою кривду відплатити, то йди до Лопуха. Стефко).

Знайди помилку в цитаті

Знайдіть помилку в цитаті, назвіть героя, якому належить висловлювання. 1. Очевидно, ми добре знаємо наших учнів. Добре заглиблюємося у їхні душі. Можливо, все почалося давно (Антон Дмитрович учитель географії. Правильна цитата така: «Очевидно, ми мало знаємо наших учнів»). 2. Та коли дитина винна, то вона шукає виправдання, а в Беркути їх мільйон (Варвара Трохимівна класний керівник, правильна цитата виглядає так: «Та коли дитина не винна, то вона знаходить тисячу доказів, щоб виправдатись, а в Беркути просто немає таких доказів»). 3. Навіщо ти вчинив це побоїще? Ще й після всього красуєшся. Чого завгодно міг сподіватися, але щоб Беркута хизувався? (Андрій Степанович тренер. Правильна цитата: «Навіщо ти вчинив це побоїще? Ще й заховався після всього. Чого завгодно міг сподіватися, але щоб Беркута заховався?)

Робота в групах з інформаційними пакетами

Методичний коментар. Кожен інформаційний пакет містить цитатну характеристику родини. Завдання групи — визначити, про яку родину йдеться, проаналізувати особливості виховання в кожній сім'ї та зробити висновки.

Група 1

1. Не ходи на подвір'я, то не для тебе компанія, не твоє коло. Ти зовсім інший, синку… 2. Ти ж добре вихований хлопчик і повинен розуміти… 3. Коли людина не певна, що її робота залишиться навіки, то, може, не треба братися за ту роботу? 4. Гарна моя мама, — провів її поглядом Юлько…, — дуже гарна моя мама. Я колись намалюю її портрет, слово честі. 5. Ти самого себе одурював, тату? Навіщо ти так зробив, слухай, ти можеш сказати, навіщо ти так зробив? 6. …коли дивишся на батька, то раптом починають з’являтися думки: «А тато справді такий обурений чи удає?» Говорить, що Славко хуліган, а насправді думає собі зовсім про інше. І тільки механічно промовляє слова, які належить вимовляти у такому випадку. 7. Чи можна зневажати інших, коли твій батько, твій власний батько користується чужими думками? 8. Ні, цього не можна так залишати. Збори, догана — все, аж до виключення зі школи. Хуліганів треба вчити. Як ти міг приятелювати з хуліганом?

Група 2

1. У нашого малого нове захоплення, — сміється мама, гляди, трохи повдаєш із себе спелеолога, та й покинеш, як не одно кидав. 2 …я взагалі ніколи не ображаюсь на маму, на неї просто неможливо образитись. Мама майже одного зі мною зросту, зовсім як школярка зі своїм маленьким жовтим портфелем. Колись, ще в першому класі, хлопці не вірили, що мама — це моя мама… 3. Тато великий, сильний, мужній, найсильніший у світі — з ним нічого не станеться… тато завжди літав. Тато випробовував літаки. Від нього пахло хмарами. 5. Цікаво, які думки снуються в синовій голові? Чи може він сам їх окреслити, висловити? Не завжди вистачає відваги запитати: «Над чим міркуєш, малий?» 5. І від лагідного батькового руху, від ласкавого «мій хлопчику» Славко раптом відчув себе сильним і здатним довести свою правоту. Бо ж могло бути інакше. Бо тато міг сказати: «Один раз повірили — досить».

Група 3

1. Приїхав з міста за ним і Насткою тато. Стефко досі бачив його зрідка, батько лиш на свята часом приїздив, привозив коли-не-коли якогось гостинця, котрого Стефко немовби кому навроки зразу ламав і нищив. Від батька все тхнуло горілкою, був він величезний, з густим голосом та недобрим сміхом… 2. Батькова квартира була незатишна і забарложена; малі руки Настині не могли дати там лад, а батько про той лад і не дбав ніколи. Траплялося, приходив додому п'яний. 3. Не палив у печі, синашу? Таки не палив! Бодай тобі! Приходиш втомлений, холодний, а в хаті погрітись ніде.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Написати твір-роздум «Моральний вибір героїв у творі Ніни Бічуї».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду