Урок: Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути» — повість про школу й проблеми дорослішання, про роль батьків у вихованні дітей

29 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати короткі відомості про Ніну Бічую, навчати переказувати сюжет твору, пояснювати особливості композиції;

  • розвивальна: розвивати вміння висловлювати власні думки про справжню дружбу, відповідальність;

  • виховна: виховувати чесність, відповідальність.

Обладнання: підручник, портрет Ніни Бічуї, картки для гри.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Гра «Знайди пару»

Методичний коментар. Учитель заздалегідь готує

картки, на яких записано прислів'я про дружбу. Кожна картка має бути розрізана на дві частини. Учні отримують по одній частині картки. Вони мусять, ходячи по класу, знайти свою пару, аби утворилося прислів'я.

Дурний друг —

не друг

Річ краще нова,

а дружба — стара

Не той друг, хто медом маже,

а той, хто правду каже

Приятелів тьма,

а вірного друга нема

Були б пиріжки,

будуть і дружки

В лиху годину

пізнаєм вірну людину

Дружба та братство –

найбільше багатство


Складання асоціативного

куща до слова «дружба»

Слово вчителя

Ніна Бічуя народилася 24 серпня 1937 р. в Києві. Навчалась у середній школі № 5. Закінчила факультет журналістики Львівського університету. Була на журналістській роботі. Працювала завлітом Львівського театру юного глядача.

Нині ім'я Ніни Бічуї менш відоме, ніж багатьох інших письменників її покоління, — але це зовсім не через якість текстів, а радше тому, що вже понад 20 років львівська авторка зосереджується не на художньому письмі для дорослих, а на перекладах із польської (перекладала, зокрема, Ольгу Токарчук, Єву Островську, Яцека Бохенського, Людвіка Єжи Керна) та на редагуванні. Також вона читає лекції з театрознавчих дисциплін у Львівському національному університеті імені Івана Франка.

Доміно

Ніна Бічуя — письменниця — перекладач — лектор — театрознавець — редактор.

Бесіда з учнями

  • Яке значення має заголовок у художньому творі?

  • Чи може заголовок сформувати перше враження про літературний твір?

  • Чого ви очікуєте, прочитавши назву твору?

  • Що‌ для вас означає слово «дружба»?

  • Якого друга можна вважати справжнім?

  • Що‌ краще: мати багатьох приятелів чи одного або двох вірних друзів?

Літературний диктант

1. Епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, посідає проміжне місце між романом та оповіданням. (Повість) 2. Перебіг дії та послідовність її розвитку, що служить у творі формою розгортання і конкретизації його фабули. (Сюжет) 3. Частина твору, де змальовуються суспільне середовище і життєві обставини, у яких формувалися риси характеру дійових осіб. (Експозиція) 4. Важливий елемент сюжету: вирішальне, найгостріше зіткнення сил, які ведуть боротьбу, момент найвищого напруження в розвитку змальованих у творі подій. (Кульмінація) 5. Заключна частина, додана до завершеного художнього твору й не пов'язана з ним нерозривним розвитком дії. (Епілог) 6. Ідеали і переконання, які автор прагне донести до читача через свій твір. (Ідея твору) 7. Цей персонаж усебічно характеризується автором. (Головний герой) 8. Персонажі, які виконують у творі допоміжну роль, саме в стосунках із ними яскравіше окреслюються основні проблеми, централь-ний конфлікт. (Другорядні герої) 9. Змалювання зовнішнього вигляду люди-ни в художньому творі, служить одним із засобів характеристики героя, його індивідуалізації. (Портрет) 10. Умовне позначення предмета, поняття, явища іншим предметом, поняттям, явищем на основі подібності й з метою стисло та яскраво передати суть чогось або певну ідею. (Символ) 11. Остаточне вирішення конфлікту, зображеного у творі, і завершення основних подій і сюжетних ліній. (Розв'язка) 12. Зіткнення протилежних інтересів і поглядів, напруження й крайнє загострення суперечностей, що призводить до активних дій, ускладнень, боротьби, що супроводжуються складними ситуаціями. (Конфлікт)

Правильний порядок

Робота в групах

1ша група створює узагальнений образ дитини; 2га група узагальнений образ підлітка; 3тя група узагальнений образ дорослого.

Виразне читання

Виразно прочитайте розділи «Про те, що сталося пізніше», «Чотири портрети».

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Написати анотацію до книги Ніни Бічуї.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду