Урок: Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у творі. Непереможна сила почуття, що керує вчинками, поведінкою героїв, впливає на їхній вибір

29 листопада, 2016 1

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу з твором М. Коцюбинського «Дорогою ціною», навчати пояснювати;

  • розвивальна: розвивати вміння висловлювати власні думки про проблему кохання в житті людини, важливості цього почуття;

  • виховна: виховувати повагу до почуття кохання.

Обладнання: підручник, портрет Михайла Коцюбинського.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Літературний диктант

1. Кому належать слова: «Тікаєш… Мене покидаєш…

І отеє я лишуся сама з тим осоружним чоловіком…»? 2. Хто сказав: «Ромцю, тікаймо звідси, бо ті хлопи заб'ють нас, як мого діда в Умані»? 3. Продовжте речення: «Соломія підійшла до ставка, скочила в … і почала шарити на днищі». 4. Чий портрет: «Був то молодий, безвусий парубок, міцно збудований, у високій сивій кучмі, короткій чугаїнці і з довгим ціпком»? 5. Про що йдеться: «У долині, на виднокрузі, сіріло щось щирокою смугою і розпливалось у пітьмі. То був…»? 6. Хто за словесним портретом: «…наказав усім залазити в комиші, скласти свої клунки і бути напоготові…»? 7. Про кого розповідається: «Вони лише пам'ятали, що бігли на одчай, через комиші, через воду, в безпросвітній темряві, з почуттям звірини, за якою женуть собаки»? 8. Кому належать слова: «Коли не влучив, тікай собі з Богом!»? 9. Про що йдеться: «…оточали її ворожою юрмою і шептались»? 10. Хто говорить і з ким:
«Люди добрі, змилуйтеся, прийміть нас до хати… Я вам оддячу, я вам одроблю…»? 11. Доповніть речення: «Іван підняв весло і з усієї сили спустив його на…» 12. Кому належать слова: «Оце ззаду пам'ятка від пана, а спереду між ребрами, маю дарунок від москаля… кругом латаний… з тим і до Бога піду…»?

Відповідь. 1. Соломії. 2. Дружина пана. 3. Човен. 4. Соломії. 5. Дунай. 6. Дід Овсій. 7. Про Остапа та Соломію. 8. Козака. 9. Про комиші. 10. Соломія з циганами. 11.Червоний фез. 12. Остапа.

Бесіда з учнями

  • Якими‌ ж були Остап і Соломія?

  • Що‌ таке кохання?

  • Чи‌ щире кохання головних героїв? Свою думку доведіть.

  • Про‌ що мріяли Остап і Соломія?

  • Кому, на вашу думку, більше симпатизує автор? Чому? Із чого це видно?

  • Чому‌ Соломія покинула свого чоловіка й пішла за Остапом? Зачитайте цей уривок.

  • Чи можна виправдати Соломію, адже вона зрадила свого чоловіка?

  • Знайдіть‌ у тексті та зачитайте епізод, у якому Соломія вирішує відрізати косу. Як цей учинок характеризує дівчину?

Слово вчителя

Кохання — основа життя. Це почуття, яке дарує людині віру в себе, надію на щасливе майбутнє, сили для подолання будь-яких перешкод. Саме таким було почуття Остапа та Соломії. Та, як кажуть, хто не кохає, той і горя не знає.

Із самого початку твору автор примушує нас співчувати головним героям, захоплюватися ними. Остап і Соломія щиро кохають одне одного, але щастя не мають, бо бездушний лях спочатку розлучив їх, а потім погрожував хлопцеві позбавленням життя. Розлука з коханим завдавала болю дівчині, але во-на розуміла, що лишатися йому не можна. І коли Остап втікає із рідного села у пошуках волі, Соломія вирушає за ним, за своєю долею. Не могла вона, вольова, мужня жінка, занапастити себе, приректи на довічне життя з нелюбом. Обираючи між сімейним і панським рабством та невідомістю вона, як справжня оптимістка, обирає останнє. Заради коханого Соломія «вбралася у штани та ладна мандрувати хоч на край світу», навіть кіс своїх не пошкодувала.

Її рішення спочатку злякало Остапа, але закохане серце юнака сповнилось надією і пліч-о‑пліч вони помандрували на пошуки волі та щастя.

Робота у групах: 1 — епітети; 2 — порівняння; 3 — інші художні засоби

1ша група. М. Коцюбинський використовує епітети. Вони в нього дуже часто мають оцінювальний характер: цигани убогі, у них халупи низенькі, криві, зліплені з глини, всередині чорні, задимлені, нагадують дику печеру, шибки занехаяні; шкапа — маленька, худа, облізла, вона сумно схиляє голову, ледве переступає тремтячими ногами. Є у творі «народні», постійні епітети: Дунай широкий, край рідний, кінь вороний, очі карі, брови чорні, товариш вірний,

світ красивий, доля лиха.

2га група. Твір багатий на точні та влучні порівняння. Коли Остап і Соломія не могли дочекатися ранку, «ніч тяглася довго, безконечно, як смерть». «Було темно, як у льоху». «Втікачі, як Бога з неба, чекають рятунку з Дунаю». Часто вживаються і метафори, зокрема такий її вид як уособлення (персоніфікація). Коли Соломія тоне, то могутня течія Дунаю «бере її в свої обійми, а чор-на глибочінь тягне за ноги». «Душа рветься до сонця, а тіло тягне до себе чорна безодня. Вона охоплює його залізом, обвішує камінням, обхоплює холодними руками…».

3тя група. Знаходимо у творі також риторичні окличні речення та вигуки, слова-синоніми, слова іншомовного походження, коли треба зобразити представників інших націй, приклади алегорії, асонанс («Тихо пливе блакитними річками льон»).Є багато приказок, прислів'їв, особливо у мові Івана, який є втіленням оптимізму українського народу, його гумору та мудрості: «Не їла душа часнику, не буде й смердіть», «Дати куку в руку», «Живий живе й гадає».

Вправа «Незакінчене речення»

1. Тема повісті «Дорогою ціною — … (боротьба проти кріпацтва, нездоланне прагнення здобути волю, і вічна тема кохання). 2. У творі порушено проблеми… (людської свободи, волі, вірності, справжньої дружби). 3. Остап утік із села, тому що… (пан мав віддати його в некрути). 4. Соломія пішла з Остапом через те,.. (що кохала його). 5. Перша спроба потрапити за кордон була… (зірвана). 6. Під час другої спроби перетнути ріку Остап був… (поранений). 7. Коли Соломія пішла шукати дорогу й людей, до Остапа… (прийшов вов). 8. У цей час у плавнях трапилася… (пожежа). 9. Соломія знайшла циган і… (врятувала Остапа). 10. Цигани виявилися… (злодіями). 11. Остап потрапив у в'язницю, тому що… (через поранення дізнались, що він втікач). 12. Головна думка твору — … (уславлення самовідданої боротьби українського селянства за волю).

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду
  1. я
    я
    12 квітня 2017 18:40
    очень помогло