Урок: Протест Остапа і Соломії проти кріпосницької наруги — протест проти будь-якого насильства над людиною. Вічний тип шукача правди

29 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу з твором М. Коцюбинського «Дорогою ціною», навчати аналізувати образи головних героїв;

  • розвивальна: розвивати вміння робити власні висновки, аналізуючи вчинки персонажів, аналізувати головні образи;

  • виховна: виховувати усвідомлення особистої свободи для гармонійного розвитку, краси глибокого почуття кохання, мужності, сили волі як рис характеру, необхідних для боротьби зі злом.

Обладнання: підручник, портрет Михайла Коцюбинського.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального

матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Літературний диктант

1. Хто і про кого сказав: «Бунтар, гайдамака! Він мені людей баламутить!..»? 2. Чиї слова: «Не так мені страшно ляха, як злість бере за наших людей: застромив віл шию в ярмо, та й байдуже йому, тягне, хоч ти що…»? 3. Продовжте речення: «Остап перекинув через тин, за яким стояла Соломія…». 4. Про кого розповідається: «Уявляється йому Дунай, широкий-широкий… За Дунаєм — Січ… Козацтво — як мак»? 5. Про що йдеться: «Остап стояв ва-гаючись, але, бачачи молодицину упертість, вийняв ніж, поточив його об камінь і…»? 6. Про кого розповідається: «Два дні і дві ночі сиділи вони тут, у вогкості й пітьмі…»? 7. Хто за словесним портретом: «Весела і добродушна вдача не раз ставала у пригоді…»? 8. Чиї слова: «Бодай ти запалалася, триклята країно, з твоїми порядками»? 9. Про що розповідається:

«Тут було безліч таємних закутків, скрізь стрічались барлоги диких звірів, вислані кунею та сухим мохом… Вужів було так багато, що Соломія скоро припинила звертати на них увагу»? 10. Хто за словесним портретом «…із останніх сил і наосліп кикулась в очерети слідком за гадюками, звіриною й усім живим, що, рятуючись від наглої смерті, мчало в перестраху перед наступаючими бурунами вогняного моря…»? 11. Доповніть речення: «Іван скинув весла у перший човен скраю, витяг із-за пазухи… і подав Соломії». 12. Хто за словесним портретом: «Душа рветься до сонця, а тіло тягне до себе чорна безодня. Вона оковує його залізом, обвішує камінням, обхоплює холодними руками»?

Відповідь. 1. Пан про Остапа. 2. Остапа. 3. Сакви. 4. Про Остапа. 5. Про відрізання Соломіїної коси. 6. Про втікачів. 7. Іван. 8. Остапа. 9. Про плавні. 10. Соломія. 11. Старий турецький пістоль. 12. Соломія.

Бесіда з учнями

  • Кого‌ Остап порівнює з волом? (Людей)

  • На‌ кого ще, крім пана, обурюється герой? (На людей)

  • Хто був «молодий безвусий парубок», що стрівся Остапу? Чому Соломія так вирішила?

  • Що найбільше напружувало втікачів? (Очікування допомоги)

  • Як звучали для Остапа в дитинстві слова про волю? (Піднесено, романтично…)

  • Яке почуття охопило Остапа, коли він опинився на волі? (Не радість, а навпаки — злість. Він утік з батьківщини не з власної волі.)

  • Що сталося на кордоні? (Остапа було поранено.)

  • Хто стає заклятим ворогом Соломії? (Комиш)

  • Яку‌ живу істоту побачив Остап біля себе удосвіта? (Вовка)

  • Кого‌ Остапові найдужче шкода? (Соломію)

  • Після‌ чого цигани згодились прийняти Остапа? (Коли Соломія дала гроші.)

  • Хто‌ надає першу допомогу Остапу? (Стара циганка)

  • Який план склала Соломія з Котигорошком?

  • Як розвивалися далі події?

  • Де‌ опинилася Соломія? Що вона намагається перемогти? (У воді. Смерть)

Характеристика головних героїв твору

Образ Остапа Мандрики

1. Зовнішні риси героя. 2. Психологічний стан, ставлення до життя, прагнення та цінності. 3. Особливості виховання. 4. Любов до Соломії. 5. Риси характеру: мужність, бунтарство, ненависть до поневолювачів, щирість, доброта, винахідливість, вірність, оптимізм, любов до праці, ніжність, волелюбність.

Цитатна характеристика Остапа

Випишіть із твору цитати, які найбільш точно передають риси цього персонажа.

Слово вчителя

Конфлікт — гостре зіткнення характерів та обставин, поглядів і принципів

Життя, покладене в основу дії; зіткнення між героями, героєм і суспільством або внутрішня боротьба із самим собою. Розвиток конфлікту дає рух сюжетній дії.

Який конфлікт покладено в основу твору? (Конфлікт між героєм і суспільством). Які події минулого породили в душі Остапа конфлікт? (Конфлікт у душі героя зумовили розповіді дідуся про козацьку вольницю, панська сваволя і рішення пана одружити Остапову кохану, Соломію, зі своїм хорунжим.)

Образ Соломії

1. Зовнішність Соломії. 2. Риси характеру: мужність, вірність, відважність, волелюбність, ненависть до гнобителів, самовідданість, любов до життя, щирість. 3. Трагічна доля героїні. 4. Значення образу української жінки.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Зробити цитатну характеристику Соломії.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду