Урок: Література рідного краю. Петро Василенко «Печенізьке поле»

28 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів із творчістю харківського поета Петра Пантелійовича Василенка;

  • розвивальна: розвивати в школярів інтерес до культури та літератури рідного краю, формувати світоглядні позиції, розвивати вміння виразно й вдумливо читати тексти художньої літератури, висловлювати власні міркування щодо прочитаного;

  • виховна: виховувати в учнів повагу до історичного минулого Харківщини.

Обладнання: підручник, карта харківської області.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального матеріалу

в процесі виконання практичних завдань

Навчальна лекція

Сьогодні ми поговоримо ще про одного харківського поета — Василенка Петра Пантелійовича.

Народився він 29 червня 1937 року в с. Мартова Печенізького району Харківської області в бідній сім'ї колгоспників. Закінчив Харківський сільськогосподарський інститут у 1960 році, здобувши фах ученого агронома-економіста. За спеціальністю пропрацював у селі 30 років. Останні роки працює журналістом Печенізької районної газети «Печенізький край». Друкуватися почав у 1957 році. Петро Василенко — поет, прозаїк, публіцист, краєзнавець, економіст. Він член ініціативної групи зі створення Національного ландшафту пар-ку «Печенізьке поле» на Харківщині.

У 1995 році вийшла книга Петра Василенка «Печенізьке поле». Це дев'ята книга у творчому доробку поета. Поема «Печенізьке поле» — урочистий і щи-рий гімн Українській землі, людині, яка

оберігає й збагачує красу природи; ліро-епічна симфонія про історію й велич України. «Печенізьке поле» — трилогія. Вона складається з трьох поем: «Сіверяни», «Свобожани», «Країна Лебідь».

Печенізьке поле це поле в радіусі 60–70 кілометрів довкола Печеніг, це поле приблизно від Харкова до Ізюма, від Дворічної до Балаклії, від Вовчанська до Змійова, від Шевченкового і Куп'янська до Салтова — все це велике, історичне Печенізьке поле, у якому перлиною мальовничий Печенізький район.

Печенізьке поле — це намисто сіл: Артемівка, Борщова, Ганнівка, Гарашківка, Гуслівка, Новий Бурлук, Базаліївка, Василенкове, Великі Хутори, Кицівка, Лебеже, Лозова, Олександрівка, П'ятницьке І низка інших сіл. Читач-земляк мене зрозуміє, що я не зможу сказати своє віршоване слово про кожне з них. Але коли я пишу про Печенізьке поле, то я пишу і про Мартову, і про Печеніги, і про Бабку і… про всі села і містечка славного Печенізького краю…

Словникова робота

  • Бусові часи — 4 ст. н. е.

  • Боян древній український поет часів Київської Русі або й раніших.

  • Запорізька Січ козацька республіка українських козаків.

  • Ляхи польські шляхтичі.

  • Гарба великий віз.

  • Січовик запорізький козак.

  • Хміль гетьман Богдан Хмельницький.

  • Татарва кримські татари XVII ст.

  • Сагайдачний Петро Конашевич-Сагайдачний, гетьман України.

  • Папежани польські католики, єзуїти.

  • Едем рай.

  • Слобода те саме, що і село, звідси слобожани, Слобідська Україна XVII—XVIII ст.

  • Бусята малі бусли (лелеки).

  • Орани древнє легендарне плем’я, предки українців.

  • Куликовому Кулик Михайло Іванович, знатний хлібороб, керівник колективного сільськогосподарського підприємства «Печенізьке» (нар. 1937 р.)

  • Володимир Кизим Кизим Володимир Олександрович, агроном, краєзнавець, керівник КСП «Артемівка» (нар. 1949 р.).

Виразне читання твору

Робота з таблицею

Тема твору

Ідея твору

Основна думка твору

Дійові особи

Особливості композиції


Робота з картою

1. Знайти на карті Харківської області населені пункти, які згадано в поемі. 2. Розповісти про історію виникнення сіл Артемівка, Борщова, Гарашківка, Ганнівка, Гуслівка. 3. Знайти в 10‑му розділі слова й вирази, які П. Василенко присвячує своєму рідному селу. 4. Що вам відомо про рідне місто? 5. Який настрій у вас виник після прочитання поеми? 6. Яка тема твору? 7. Яка його основна ідея? 8. Чи вдалося письменнику передати дух Харківщини?

Словесне малювання

Які б картини ви могли намалювати до десятого розділу поеми?

Гра «Хто швидше?» Робота в групах

Група 1

Виписати з тексту всі метафори.

Група 2

Виписати з тексту всі епітети.

Група 3

Виписати з тексту всі персоніфікації

Група 4

Виписати з тексту всі порівняння.

Група 5

Виписати з твору всі анафори та епіфори.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Написати реферат «Історія Харкова».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду