Урок: Розвиток зв'язного мовлення

28 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: удосконалювати вміння школярів висловлювати власні думки на запропоновану тематику, яка охоплює знання учнів змісту вже вивченого твору; з'ясувати значення п'єси в даний час, її актуальність для сучасного життя;

  • розвивальна: розвивати культуру зв'язного мовлення, логічне мислення, творчі здібності, спостережливість, уміння зіставляти, узагальнювати, робити власні висновки, обґрунтування;

  • виховна: виховувати почуття пошани, поваги до творчості І. Карпенка-Карого, зневажливе ставлення до жорстокості, егоїзму, жадності, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Обладнання: підручник.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І.Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Метод «Гронування»


Кросворд


По вертикалі: 1. Ім’я дружини Герасима Калитки. (Параска)

По горизонталі: 1. Хто з героїв полюбляв повторювати фразу: «Опит — Велікоє діло!»? (Копач) 2. Назва твору, який є свого роду продовженням твору п'єси «Сто тисяч» І. Карпенка-Карого? («Хазяїн») 3. Ім'я сестри письменника. (Марія) 4. Прийом, за допомогою якого автор висміює вади Герасима Калитки. (Сатира) 5. «Буде здоров'я, будуть і гроші», — таку думку висловив… (Савка). 6. Риса характеру го-ловного героя твору. (Скупість) 7. Що отримав Герасим Калитка від Невідомого замість грошей? (Папір)

Слово вчителя

Драма І. Карпенка-Карого не втрачає своєї актуальності й за наших часів, адже зараз ми зустрічаємо людей, для яких знецінилось одвічне та істинне, для яких гроші затьмарили все.

П'єса «Сто тисяч» є не тільки майстерною сатирою на тогочасні суспільні події, а й одвічним нагадуванням нам, що герасими калитки існують, їх багато і вони поміж нас, що потрібно пам'ятати про те справжнє й одвічне, що є в житті людини, про те, що має цінність завжди. Потрібно пам'ятати, що справжнім багатієм є не той, хто має вдосталь грошей, а той, хто має здоров’я, друзів, свободу, має можливість спілкуватися з рідними, жити чесно й просто, зростати духовно. Такі багатства неоціненні, вони коштують набагато більше, аніж «сто тисяч».

Бесіда з учнями

  • І‌з чим пов'язане те, що одні люди «купаються в грошах», а інші стоять з простягнутою рукою?

  • У‌ чому полягає бездуховність окремих героїв твору І. Карпенка-Карого?

  • Під впливом яких подій сенсом їхнього життя є виключно прагнення до наживи?

  • Як‌ тогочасна соціальна дійсність знайшла відбиток у програмовому творі І. Карпенка-Карого? Наведіть приклади.

  • Чи можливе життя в нашому суспільстві без грошей?

Складіть усно твір за темою «Яким має бути ставлення до грошей у людини? Гроші — це добро чи зло?»

Зразок твору

Колись перед людиною постала проблема. Як вимірювати цінності матеріального світу? Як оцінити працю та вартість вкладу людини в загальний добробут? Тоді людина винайшла гроші.

Як і більшість людських винаходів, гроші — це велике добро та велике зло водночас. Спершу розглянемо їхні позитивні риси. За допомогою грошей людина може забезпечити себе житлом, їжею, одягом та іншими необхідними речами. Їй не потрібно все робити самій. Так, програміст виконує свою роботу, яка йому до душі, а одяг та їжу купує в кравця та кухаря.

Коли людина має багато грошей, в неї так само багато можливостей: подорожувати, навчатися в кращих університетах, покращити свою зовнішність за допомогою пластичної операції тощо.

Саме тому, що гроші забезпечують численні потреби, багато людей вирішують, що для життя потрібні лише гроші. І вони присвячують своє життя матеріальним цінностям. Гроші поступово затьмарюють їхній розум. Потрібно заробити більше, працювати без відпочинку… А ось є нагода «обдерти» ближнього! Треба скористатися цією нагодою, адже вона вигідна!

Людина заради грошей іноді стає здатною на злочин, здатною ризикувати здоров'ям, щастям, волею заради грошей. А родина, кохання, дружба, доброта, порозуміння з оточуючими людьми — все це відсувається на задній план. Або ж взагалі відкидається. Спитаєш: навіщо? Відповість: так гроші потрібні! Оце хочу купити, оце та оце. Адже у всіх воно є! Або, навпаки, цього ще ні в кого немає…

А тепер спитайте того, хто втратив через гроші здоров’я або сидить у в'язниці, чи варті були гроші їхніх втрат. Він скаже: «Ні, але тоді я про це не подумав…»

Люди забувають, що гроші є благом, коли вони служать людині, а не навпаки. Гроші мають бути для людини, а не людина для грошей! Людині даний не один лише матеріальний світ. Є також світ духовних цінностей. Світ добро-ти, віри, моральних принципів, кохання та поваги до інших. І я вважаю, що ці два світи рівноцінні. Неможливо в суспільстві прожити без грошей. Але зосередитися на самих грошах — це все одно, що відрубати собі одну руку або вкоротити життя наполовину.

Письмове складання твору

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Завершити розпочатий на уроці твір.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду