Урок: Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи у трагікомедії «Сто тисяч»

28 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжити роботу над програмовим твором І. Карпенка-Карого «Сто тисяч», осмислити актуальність проблем комедії для сучасного життя; навчати школярів аналізувати драматичні твори, характеризувати головного героя;

  • розвивальна: розвивати логічне мислення, уміння читати драматичні твори, грамотно й аргументовано висловлювати власні думки;

  • виховна: виховувати усвідомлення важливості духовності в житті людини.

Обладнання: підручник, портрет Івана Карпенка-Карого та інших учасників «театру корифеїв».

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка

домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Гра «Так чи ні»

1. І. Карпенко-Карий народився на Сумщині. (Ні) 2. На одинадцятому році життя майбутній драматург почав учитись у Бобринецькій повітовій школі. (Так) 3. Коли Іванові було чотирнадцять років, батько влаштував його працювати секретарем у повітовому суді. (Ні) 4. Під наглядом поліції Іван Карпович перебував, коли жив у Бобринцях. (Ні) 5. І. Карпенко-Карий написав 18 п'єс. (Так) 6. У своїх творах Іван Карпович виявляє глибоке співчуття до трудящих, показує їхню ненависть до хижаків‑капіталістів. (Так) 7. Писати І. Карпенко-Карий почав ще в Бобринцях, навчаючись в університеті. (Ні) 8. Перша назва комедії «Сто тисяч» — «Гроші». (Так) 9. Гроші — улюблена тема розмов Герасима Калитки. (Так) 10. Роль Герасима

Калитки чудово виконав Панас Саксаганський, рідний брат письменника. (Ні) 11. «Сто тисяч» І. Карпенка-Карого належать до реалістичної соціально-побутової драми. (Ні) 12. В Єлисаветграді Тобілевич розпочав нелегальну політичну діяльність. (Так)

Бесіда з учнями

  • Яку‌ функцію виконують гроші в нашому житті?

  • Як‌ ви ставитесь до грошей?

  • Чи‌ потрібні гроші в сучасному світі?

  • Чи можна людське щастя виміряти кількістю грошей?

  • Що за гроші купити не можна?

  • Яку‌ людину можна назвати духовною?

  • Від чого залежить духовність особистості?

  • Назвіть‌ героїв твору, які, на вашу думку, є духовно багатими. Обґрунтуйте свій вибір.

  • Які персонажі видаються вам бездуховними? Чому?

  • Які‌ події спричинили те, що деякі персонажі прагнуть лише наживи?

Літературна гра «Знавець прислів'їв»

Методичний коментар. Один учень виходить із класу. Решта загадує будь-яке прислів'я, пов'язане з грішми. Повернувшись, учень ставить учасникам гри по черзі різні запитання. Кожен має дати відповідь, у якій було б ужито слово, що міститься в задуманому прислів'ї. Учасник має відгадати прислів'я. Той, хто відповів на запитання останнім, виходить із класу, і починається другий раунд.

Бесіда за змістом твору

  • Яке почуття є рушійною силою вчинків Герасима Калитки?

  • Які люди гуртуються навколо нього?

  • На що спрямовані справи головного героя?

  • Які‌ позитивні риси характеру втрачає Калитка в погоні за грішми?

  • Доведіть‌, що Герасим людина бездуховна.

  • На вашу думку, Герасим Калитка є типовим героєм тільки для свого часу?

  • Назвіть «сучасні» нам риси героя.

  • Визначте‌ позитивне в характері Герасима Калитки.

  • Які позитивні риси в гонитві за грішми перетворилися на вади?

  • Що придбав Калитка, ганяючись за багатством?

  • Чим‌ насолоджується герой? Чи можна назвати це «здоровим почуттям»?

  • Чим‌ загрожує його пристрасть рідним?

  • Поясніть‌ символічний зміст прізвища героя.

Словесне малювання

Опишіть зовнішні та внутрішні риси Герасима Калитки.

Виразне читання драматичного твору

Прочитайте за ролями діалоги, у яких найяскравіше розкрито якості характеру Герасима Калитки.

Цитатний диктант «Хто автор слів»

«Літературний мішечок»

1. «Ох, земелько, свято земелько приобрітав би тебе без ліку» (Герасиму Калитці). 2. «Чув я, що Жолудь нечисті гроші має, від самого, не при хаті згадуючи, сатани. Тільки ж де вони з ним познайомились і як? От що цікаво! (Савці). 3. «… у всякого своя комерція. У нас фабрика на весь світ, другой такой нема; ми продаємо тисячу за п'ятдесят рублей» (Невідомому). 4. « Неділя свята, а ти ні світ, ні зоря вже й жереш! Не пропадеш, як до обіда попостиш хоч раз у тиждень» (Калитці). 5. «Бий, бодай тобі руки посохли! У замолоду з синяків не виходила, бий і на старість! Харциз коняку жаліє, а жінку бить збирається… (Парасці). 6. «Не журіться, я зумію заховать, аби було що» (Савці). 7. «Буде здоров`я, будуть і гроші, а я навіки від них відрікаюсь, ніколи в світі не буду хотіти більше, ніж Бог дає» (Савці). 8. «Обікрали… ограбили…Пропала земля Смоквинова! Нащо ви мене зняли з верьовки? Краще смерть, ніж така потеря» (Калитці). 9. « Сором людям в очі дивиться! А ми ж пішки поспіємо на шапкобрання. Так буде, як у ту неділю: люде з церкви, а ми в церкву» (Парасці). 10. «Одразу ж не можна! Ви візьміть прімєр з свині: от вона ходить на подвір'ї худа, обдряпана, а закинули ви її в саж, стали харчі кращі давать, то вона помалу й отягнеться, а там і сало наростає — так і ви… Опит — велікоє діло!» (Копач)

«Мікрофон»

  • Яке‌ значення мають гроші в нашому житті?

  • Чи‌ може людина бути щасливою без грошей?

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру «Значення грошей у моєму житті».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду