Урок: Повторення та узагальнення вивченого (I семестр укр. літ., 8 клас )

28 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: повторити всю інформацію щодо теорії літератури, біографії митців та узагальнити знання, здобуті впродовж семестру;

  • розвивальна: розвивати вміння висловлювати власні думки щодо прочитаних творів, коментувати зміст, характеризувати головні образи;

  • виховна: виховувати відповідальність, старанність, уважність.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Обладнання: підручник, виставка навчальної, довідкової літератури, портретної галереї українських письменників, творчість яких вивчали протягом першого семестру.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й метизаняття

ІІІ. Узагальнення та систематизація

Конкурс «Відгадай твір»

1. Ой ти станеш за шабелькою, А я з кулаками, Ой, щоб слава не пропала Проміж козаками (Народна пісня «Зажурилась Україна»). 2. З багатого хоч я й візьму — Убогому даю. Отак гроші поділивши, Я гріхів не маю (Народна пісня «За Сибіром сонце сходить»). 3. Бо я вже потурчилась, Побусурманилась Для розкоші турецької, Для лакомства нещасного» (Народна дума «Маруся Богуславка»). 4. Не прийнялись три ясени, Тополя всихала, Повсихали три явори, Калина зав’яла. Не вертаються три брати. Плаче стара мати, Плаче жінка з діточками В нетопленій хаті (Т. Шевченко, «Ой три шляхи широкії»). 5. …Бо кажуть, дитино. Що мова наша солов'їна Гарно кажуть, Але затям собі, Що колись Можуть настати і такі часи, Коли нашої мови Не буде пам'ятати Навіть найменший Соловейко (І. Малкович, «Свічечка букви Ї»). 6. Лунали б тоді мої мрії І щастя моє таємне, Ясніше, ніш зорі яснії, Гучніші, ніж море гучне (Л. Українка, «Хотіла б я піснею стати»). 7. Страшно впасти у кайдани, Умирать в неволі, А ще гірше — спати, спати, І спати на волі — І заснути на вік-віки, І сліду не кинуть Ніякого, однаково (Т. Шевченко, «Минають дні, минають ночі»). 8. Гей, поїхав Хмельницький К золотому Броду, — Гей, не один лях лежить Головою в воду (Народна пісня «Чи не той то хміль»). 8. Не поет, хто забуває Про страшні народні рани, Щоб собі на вільні руки Золоті надіть кайдани! (Леся Українка, «Давня казка»). 9. Для нас воно в світі єдина, одна Як очі її ніжно-карі… Вона у зірках, і у вербах во-на, І в кожному серці ударі… (В. Сосюра, «Любіть Україну!»).

Літературний диктант

1. Називання одного предмета через опис ознак іншого, схожого чи контрастного. (Метафора) 2. Гостре висміювання, критика чогось або когось, його поведінки. (Сатира) 3. Віршоване побажання своїм рідним, близьким, гостям під час новорічних та різдвяних свят. (Щедрівка) 4. Основна подія чи кіль-ка подій, про які розповідається у творі. (Сюжет) 5. Зіставлення одного пред-мета, явища з іншим, подібним. (Порівняння) 6. Поетичний твір, у якому початкові літери кожного рядка під час читання згори вниз утворюють слово чи фразу. (Акровірш) 7. Художнє, образне означення, яке підкреслює в зображуваному особливу рису. (Епітет) 8. Невеликий ліро-епічний твір повчально-алегоричного змісту, що має сюжет і мораль. (Байка) 9. Доброзичливий, жартівливий сміх, що допомагає виправити певні вади людського характеру, недоліки поведінки. (Гумор) 10. Образ-персонаж, довкола якого відбувається основна дія у творі, найглибше розкривається його характер. (Головний герой) 11. Влучне, образне запитання, у якому є натяк на відповідь, або прихований опис предметів і явищ, що потребує відповіді. (Загадка) 12. Образний опис природи, який створюється за допомогою художніх засобів. (Пейзаж)

Гра в слова

Переставте літери так, щоб утворилися слова.

П Е Т Е Т І (епітет), Ф Е Р Н Е Р (рефрен), Й К А Б А (байка), Е Д Е Г Л А Н (легенда), М У Г О Р (гумор), А Ь М О Р Л (мораль), К А К А З (казка).

«Доведи свої знання»

Методичний коментар. Учитель заздалегідь готує скриньку, у яку вкладає назви всіх вивчених творів. Учні по черзі витягають назви зі скриньки. Вони повинні зробити аналіз художнього твору за такою схемою: 1. Рід літератури, до якого належить твір. 2. Жанр твору. 3. Автор твору. 4. Тема твору. 5. Ідея. 6. Головні герої.

Конкурс читців

Учні повинні продекламувати будь-який із вивчених творів.

Конкурс «Знавці поезії»

Відгадайте, із якого ліричного твору ці рядки, хто є його автором.

Текст 1

Трішки туману і трішки інею,
неба льодинку холодну —
на шлях…
Вечір, мов казка, над Україною
казка, як вечір,
аж синьо в очах…
(В. Підпалий«Зимовий етюд»)


Текст 2

Співаймо пісні про кохання,
щоб не вмерло слово «Дунай»,
гуляймо весілля своїм дітям,
щоб не вмерло слово «коровай»,
розповідаймо казки своїм онукам,
щоб не вмерло слово «Змій»
(В. Голобородько«Теплі слова»)


Текст 3

На душі прохолода.
Навіть півень затих…
— А кого тобі шкода?
Каже дівчинка:
— Всіх…
(І.Павлюк«Дівчинка»)


Текст 4

А він йде і йде, хоча
вже й не дихає свіча,
лиш вуста дрижать гарячі:
янголе, не впадь з плеча
(І.Малкович«Із янголом на плечі»)


V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду