Урок: Розвиток зв'язного мовлення. Написання твору-роздуму про сучасне поетичне мистецтво

28 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над проблематикою сучасної поезії, навчати школярів логічно, послідовно викладати в письмовій формі свої міркування щодо прочитаного;

  • розвивальна: розвивати логічне мислення, уміння аналізувати, робити висновки, оформлювати свої думки на письмі;

  • виховна: виховувати загальнолюдські морально-етичні цінності. 

Тип уроку: розвитку зв'язного мовлення.

Обладнання: підручник.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

IV. Виконання практичних завдань 

Бесіда з учнями

  • Які‌ враження охоплювали вас під час читання творів сучасних майстрів слова?

  • Дослідіть‌, як самі письменника ставився до своїх героїв. Висловіть власні припущення.

  • Як стан суспільства пов'язаний зі змістом поетичних творів?

  • Що‌ необхідно знати, вміти

    та практично застосовувати під час написання письмової роботи? Який матеріал при цьому необхідно використовувати?

  • Яких помилок слід уникати, виконуючи роботу? 

  • Що характерно для твору-роздуму?

Коментар учителя

Що таке твір? Це неповторна індивідуальність людини, її мислення, творче натхнення. Кожний має право висловити власне бажання, судження щодо теми роботи. Написати твір — значить, мати можливість глибоко пройнятися його темою, виважено і ґрунтовно надати вичерпне своє бачення проблеми, спираючись на знання життєвої долі митця, його героїв.

Тож викладаючи свої думки в письмовій формі, пам'ятайте, що вони не претендують на вичерпне трактування теми, висловлюйте суб'єктивну думку.

Нехай цей вид діяльності принесе вам насолоду, гарний настрій і бажання творити цікаве, корисне і піднесене.

Поради щодо написання твору

Перш ніж розпочати написання твору, ви повинні визначити і розкрити проблему, що випливає з його заголовку. Це й буде змістом твору.

Зазвичай у вступі вказується час написання художнього твору, відбувається знайомство з особистістю автора, з його позицією в оцінці подій і фактів, про які ви довідуєтеся з твору.

Основна частина — це безпосереднє розкриття теми. Не слід забувати, що назва твору лейтмотивом проходить через увесь текст, логіка мислення ваша повинна розвиватися від конкретної деталі до узагальнення або навпаки — від загального до конкретного.

Вступ і висновки можуть бути меншими за обсягом, але не можна скорочувати основну частину, оскільки тоді розкриття теми твору не буде достатнім. Твір написано. Слід повернутися до заголовка та уважно перечитати зміст. Треба пам'ятати, що письмова робота вимагає орфографічної грамотності, до-тримання правил пунктуації, стилістичної вправності. Письмова робота повинна відповідати таким вимогам: глибока змістовність, самостійність аналізу, глибоке розкриття теми, емоційність і стислість, образність вислову, оригінальність, стилістична довершеність, лексичне багатство, орфографічна й пунктуаційна грамотність, логічні висновки, охайність.

Усне складання твору на тему «Значення поезії в житті людини» 

Письмовий виклад думок 

Зразок твору

Серед кращих винаходів людства поезія посідає почесне місце. Скільки століть люди намагаються розумом пояснити диво поезії! Чому вірші здатні чарувати, підбадьорювати, надихати на подальшу боротьбу? Або, навпаки, заспокоювати, зцілювати душу. Як вдається поетам так глибоко проникати в людські почуття? Так ніжно розповідати про кохання та гостро — про ненависть та ревнощі?

Дотепер немає відповіді на питання, у чому секрет поетичних чарів. Поезія залишається загадкою. Тим більше вона вабить читачів. Навіть той, хто кричить: «Не люблю віршів всіляких поетів!», мабуть, просто не читав шедеврів. Інакше обов'язково знайшов би собі поетів до душі.

Я вважаю, що мені поталанило, тому що я розумію та люблю поезію. Ну, звичайно, не всю. Бувають і погані вірші. До того ж смаки людей різноманітні, як і поетичні твори.

Мені ближчі сучасні поети. Зараз читати нові вірші допомагає Інтернет. Часто знаходжу там твори, які подобаються. Імен авторів я потім, мабуть, не згадаю. А от поезії залишаються в пам'яті.

Звичайно, я люблю українську класичну поезію. Справжнім генієм є Тарас Шевченко, і рівних йому немає. Дуже ніжна та водночас бунтівна, сильна поезія Лесі Українки. «Ще не було епохи для поета, але були поети для епох» — ці слова точно про них написала Ліна Костенко.

Також прекрасна лірика Максима Рильського та Володимира Сосюри. А які чудові вірші про кохання писав наш поет Павло Тичина! Читаєш та відчуваєш, що вони неначе торкають струни серця.

«Поезія — це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі…». Ці рядки належать вже згаданій українській поетесі — Ліні Костенко. Вони якраз збігаються з моїм відчуттям поетичних творів.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Завершити розпочатий на уроці твір-роздум.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду