Урок: І. Павлюк «Дівчинка». Прагнення поета зазирнути у світ душі звичайної людини, осмислити її призначення та сенс життя. Г. Кирпа «Мій ангел такий маленький», «Коли до вас темної ночі»

28 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати знайомити школярів зі здобутками в царині сучасної поезії, подати відомості про І. Павлюка та Г. Кирпу, особливості їхньої творчості;

  • розвивальна: удосконалювати вміння учнів аналізувати поетичні твори, уміння ви‑разно й усвідомлено читати твори сучасних майстрів художнього слова, визначати ідейно-образний зміст та метафоричність поетичних образів, висловлювати думки з приводу прочитаного;

  • виховна: формувати в учнів естетичний смак, любов до сучасної поезії, розвивати вміння відчувати й бачити красу художнього слова, формувати самостверджувальну життєву позицію.

Обладнання: підручник, портрет І. Павлюка, портрет

Г. Кирпи.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Слово вчителя

Ігор Зиновійович Павлюк — письменник, науковець. Народився 1 січня 1967 року на Волині.

Доктор наук із соціальних комунікацій. Лауреат Народної Шевченківської премії, всеукраїнських літературних премій імені Василя Симоненка, імені Бориса Нечерди, імені Маркіяна Шашкевича, імені Григорія Сковороди, міжнародної літературної премії імені М. Гоголя «Тріумф», лауреат премії англійського ПЕН-клубу.

Навчався в Ленінградському вищому військовому інженерному училищі, яке залишив на другому курсі, коли почав писати вірші, за що був висланий у забайкальську тайгу будувати автомобільну дорогу із в'язнями.

1986–1987 роках

— кореспондент Ківерцівської районної газети на Волині. 1987 року вступив на факультет журналістики Львівського державного

університету ім. Івана Франка, який закінчив із відзнакою 1992 року. Після закінчення працював у релігійній пресі, готував передачі на радіо.

1996 р. захистив кандидатську дисертацію на тему «Митець — Влада — Преса: історико-типологічний аналіз» в Інституті журналістики Київського Національного університету ім. Тараса Шевченка. 2009 р. — дисертацію на здобуття наукового ступеня доктора наук із соціальних комунікацій на тему «Українськомовна легальна преса Волині, Полісся, Холмщини і Підляшшя 1917–2000 років як структурна частина загальнонаціонального інформаційно-го простору».

Працював науковим співробітником Науково‑дослідного центру періодики ЛНБ ім. В. Стефаника НАН України (1993–2004 рр.), викладачем Львівського Національного університету ім. І. Франка, старшим науковим працівником Інституту франкознавства Львівського національного університету ім. І. Франка, керівником літературної студії «Франкова кузня» при ньому, викладачем Національного університету «Острозька академія» (м. Острог).

Член редколегій літературно-мистецьких часописів: «Золота пектораль», «Дзвін», «Українська літературна газета».

Виразне читання твору «Дівчинка» Бесіда за змістом прочитаного

  • Яка‌ тема твору?

  • Чому‌ плаче дівчинка?

  • У‌ чому ви вбачаєте основну думку поезії?

  • Чи можна стверджувати, що вірш належить до філософської лірики?

  • Назвіть метафори, які є в поезії.

  • Назвіть‌ персоніфікації, наявні у творі.

  • Назвіть‌ усі епітетні сполуки.

Слово вчителя

Галина Кирпа народилася 1 січня 1950 року в селі Любарці Бориспільсько-го р‑ну Київської області.

Закінчила філологічний факультет Київського державного університету імені Т. Г. Шевченка (1976). Працювала на видавничій (1969–1978) та журналістській (1978–1989) роботі.

Галина Кирпа вже понад двадцять п'ять років поєднує поетичну та прозову творчість із перекладацькою та упорядницькою діяльністю. Авторка шести поетичних книжок та перекладів понад 30 книжок із білоруської, німецької, шведської, данської та норвезької мов.

Бог для поетеси не є кимось далеким, незрозумілим і недосяжним. Він ось тут, поруч. Йому можна винести татову запасну парасольку, аби не змок. Він утішить, нечутно погладивши по голові; Його можна попросити розв'язати важку задачку, виповісти найбільшу свою таємницю, перепросити за шкоду, яку заподіяла киця, або ж подякувати, що створив сьомий день, — а то не було б неділі. Але найголовніше в цих віршах — переконання, що Творець присутній у всьому: Він дарує нам тепло сонячного проміння і добрих людей, а також ангела-хранителя — такого легенького й крихітного, що навіть не чути, як він сидить на плечі.

Переважна більшість поезій — верлібри, вони надзвичайно витончені й мальовничі. Часто в ці тексти органічно вплітаються народнопоетичні мотиви — фрагменти веснянок, колядок, обрядового закликання морозу, забавлянок, приказок.

Виразне читання твору Г. Кирпи «Мій ангел такий маленький…» Бесіда за змістом прочитаного

  • Які враження у вас викликав твір?

  • У чому ви вбачаєте тему та основну думку поезії?

  • Які‌ епітети використовує письменниця, характеризуючи ангела?

  • Яку‌ роль виконує анафора в поезії?

Виразне читання твору «Коли до вас темної ночі…» Бесіда за змістом прочитаного

  • Яка‌ тема твору?

  • У‌ чому ідея поезії?

  • Чому‌, на вашу думку, авторка закликає не говорити Левові про зоопарки?

  • Чому‌ важливо, щоб ніхто з нащадків Лева не знав про існування зоопарків?

  • Назвіть‌ усі засоби художньої виразності, наявні у вірші.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Вивчити поезію (на вибір); підготувати повідомлення про життя та творчість Івана Карпенка-Карого.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду