Урок: І. Малкович «Із янголом на плечі», «З нічних молитов». Глибокі роздуми поета-сучасника над проблемами української мови, національної культури

27 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів із біографією І. Малковича, його громадською діяльністю; з'ясувати провідні мотиви віршів «Із янголом на плечі», «З нічних молитов»; визначити художні засоби в поезіях;

  • розвивальна: удосконалювати вміння учнів аналізувати поетичні твори, навички висловлювати власні думки, навіяних прочитаною поезією;

  • виховна: формувати в школярів естетичний смак; виховувати любов до поезії й музики, до життя.

Обладнання: підручник, портрет Івана Малковича, аудіозапис пісні «Із янголом на плечі» у виконанні М. Бурмаки та рок-гурту «Плач Єремії», зображення ангелів.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ.

Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Навчальна лекція

Іван Малкович — людина-легенда українського книговидавництва. Він відкрив перше приватне видавництво в Україні. Його видавництво «А‑БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» — символ красивої дитячої української книжки. Малкович — людина суспільна. Багатьом він відомий як видавець, поет, бізнесмен.

Народився Іван Антонович Малкович 10 травня 1961 року в м. Березові Нижнім Івано-Франківської області в родині Антося Малковича та Юлії Малкович (Арсенич). 1976 року після закінчення місцевої школи вступає на скрипкове відділення Івано-Франківського музичного училища. 1980 — закінчує училище та вступає на філологічне відділення Київського державного університету імені Т. Г. Шевченка.

Друкувався в журналах «Київ»,

«Жовтень», «Дніпро», літературному альманасі «Вітрила», газеті «Літературна Україна».

1981 року ще 19‑річним юнаком на всеукраїнському літературному семінарі в Ірпені таємним голосуванням кількох сотень літераторів І. Малковича було обрано «Найкращим молодим українським поетом». 1984 року побачила світ перша поетична збірка «Білий камінь» 1985 року, отримавши диплом філолога-україніста Київського університету імені Т. Г. Шевченка, кілька місяців працює у школі вчителем української мови та літератури. У 1986 ро-ці переходить на посаду редактора дошкільної літератури у видавництві «Веселка».

1987 — переходить на посаду редактора відділу поезії у видавництво «Молодь».

1988 року виходить друга поетична збірка «Ключ» (Київ, в‑во «Молодь»). 1992 року у створеному власному видавництві «А‑БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» видає першу книжку — «Українську абетку». Того самого року виходить третя поетична збірка «Вірші» (Київ, «Український письменник»).

1997 року побачила світ четверта книга поета «Із янголом на плечі».

Прослуховування пісні у виконанні М. Бурмаки

Створення асоціативного куща

  • Які‌ асоціації у вас виникають, коли звучить слово «ангел»?

Коментар учителя

Янгол (або ангел). 1. У релігійному культі надприродна істота, посланець, вісник Бога; зображується зазвичай у вигляді юнака з крилами; архангел; херувим, серафім. 2. Перен., заст. Захисник або заступник, охоронець (Я буду твоїм ангелом). 3. Перен., заст. Про людину (переважно жінку), що відзначається красою чи добрістю, лагідністю, або зробила чи робити кому-небудь щось гарне, приємне.

Автор називає твір старосвітською баладою. Старосвітською — значить тією, що дотримується старих правил, поглядів. Пригадаймо, які твори називаються баладами?

Балада ліро-епічний твір з драматично напруженим сюжетом. Їй властиві невелика кількість персонажів, стислість, магічність, музичність. Вона пов'язана з народними легендами, переказами, піснями.

Прослуховування пісні у виконанні рок-гурту «Плач Єремії»

Виразне читання поезії «Із янголом на плечі» Словникова робота

Лелійно — тихо, невпевнено; вировий — бурхливий, стрімкий, який захоплює, втягає за собою; моровий — пошесть, смерть.

Бесіда за змістом прочитаного

  • Які‌ враження у вас викликали пісня та вірш?

  • Яка‌ тема твору?

  • У‌ чому ідея поезії?

  • Який‌ жанр твору?

  • Чому І. Малкович свій твір назвав старосвітською баладою? Що таке балада?

  • Чим пояснити те, що герой твору рухається поночі зі «свічею»?

  • Що‌ символізує темінь у баладі?

  • Що‌ вам відомо про янгола?

  • Як він поводиться, перебуваючи на плечі в невідомого?

  • Які‌ епітети використовує автор, щоб надати твору тривожності?

  • А‌ метафори у творі теж виконують цю роль? Назвіть їх.

Гра «Хто швидше?»

Випишіть із твору всі засоби художньої виразності.

Виразне читання твору «З нічних молитов»

Бесіда за змістом прочитаного

  • Які почуття у вас викликав вірш?

  • У чому ви вбачаєте його тему та основну думку?

  • Яка ідея твору?

  • Чим‌ споріднені твори «Із янголом на плечі» та «З нічних молитов»?

  • І‌з якими проханнями автор звертається до Бога?

V. Підсумок уроку «Мікрофон»

  • Як‌ ви гадаєте, чи є у вас янгол на плечі?

  • А‌ що потрібно робити людині, щоб її не покидав янгол?

VІ. Домашнє завдання

Вивчити твір напам'ять.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду